آغاز طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در خراسان شمالی

رئیس اداره بهداشت بیماری های دامی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: مرحله دوم طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی به صورت همزمان از امروز به مدت 20 روز به صورت رایگان در جمعیت گاوی استان خراسان شمالی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛ حسن قاسمی فرد رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهارکرد: در این مرحله از واکسیناسیون تب برفکی با استفاده از واکسن های وارداتی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به صورت رایگان در جمعیت گاوی واحد های روستایی و صنعتی استان انجام می شود.

وی با بیان اینکه این طرح توسط 24 گروه دولتی و 18 گروه در بخش خصوصی به مرحله اجرا درآمد ،افزود: در مرحله اول واکسیناسیون تب برفکی گاوی که در خرداد ماه و تیرماه جاری انجام پذیرفت، 55 هزار و 707 راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود که در این مرحله نیز بیش از 50 هزار راس دام سنگین تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

وی از تمام دامداران تقاضا کرد ضمن همکاری با گروه های مبارزه با بیماری های دامی شبکه های دامپزشکی در شهرستان ها، از جا به جایی دام های خود خودداری کنند و توصیه های بهداشتی- قرنطینه ای دامپزشکی را رعایت کنند تا ایمنی مناسب علیه این بیماری در دام ها ایجاد شده و از ایجاد خسارت و تلفات به دام های آنها پیشگیری شود.

قاسمی فرد اظهارکرد: تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیر دام های زوج سم است و در دام ها ی اهلی و حیات وحش دیده می شود و می تواند خسارت اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری، دامداران و روستائیان وارد کند.

وی گفت: تلفات این بیماری در دام های بالغ کم و به ندرت اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد و از همه مهم تر خسارات بسیار شدید اقتصادی و اجتماعی ناشی از کاهش تولیدات دامی و کاهش بهره وری دام است.

وی از علائم تب برفکی به تب، بی حالی، ریزش بزاق از دهان، لنگش و وجود زخم های تاول در داخل دهان، شکاف بین سم و روی پستان اشاره کرد و گفت: این عوامل سبب کاهش شدید تولید شیر و سایر تولیدات دامی، لاغری دام و سقط در دام ها می شود و یکی از راه های پیشگیری از این بیماری مایه کوبی منظم دام است.

انتهای پیام/آ

واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.