نظارت بهداشتی بر دام‌های قربانی در تاسوعا و عاشورا

طرح نظارت ویژه دامپزشکی استان قزوین بر دام‌های قربانی در تاسوعا و عاشورای حسینی اجرا می‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی گفت : این طرح برای حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی عزاداران حسینی در امامزاده‌ها، مساجد، مسیر‌های اصلی حرکت دستجات عزاداری و میادین اصلی شهر‌ها انجام می‌شود.

غلامپور اقدمی افزود: در این طرح هفت اکیپ ثابت و دوازده اکیپ سیار بر قبل و پس از کشتار دام‌های قربانی بازرسی بهداشتی و نظارت شرعی خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو از هم استانی‌ها خواست، از هرگونه تماس، جداسازی و له کردن کنه‌ها در صورت مشاهده بر روی بدن دام خود داری کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی گفت : باید به هنگام کشتار از وسایل حفاظتی از جمله چکمه، لباس کار، دستکش و عینک استفاده و پس از کشتار محل ذبح با مواد ضدعفونی کننده (حداقل سرکه) پاکسازی، شستشو و ضدعفونی شود.

اقدمی توصیه کرد: ضایعات حاصل از کشتار پس از جمع آوری در کیسه‌های زباله مناسب و مستحکم قرار داده شود.

وی همچنین تاکید کرد: برای از بین بردن احتمالی ویروس، لاشه و آلایش دام ذبح شده بصورت کامل و به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگه داری و از مصرف گوشت وآلایش بصورت تازه جداً خودداری شود.

هم استانی‌ها می‌توانند برای بازرسی بهداشتی و تایید سلامت لاشه و آلایش و نظارت کارشناسان دامپزشکی با ادارات دامپزشکی و شماره چهار رقمی ۱۵۱۲ و یا سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

 

اجرای طرح نظارت بهداشتی بر دام‌های قربانی در مراسم محرم حسینی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار