رقابت ناسالم، بزرگترین مشکل شاعران آئینی

حس رقابت ناسالم و عدم وحدت بزرگترین مشکل شعرای آئینی است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مجتبی فلاح‌نیا جانشین کانون شاعران آیینی مازندران گفت: با توجه به سبقه شعر آیینی در تاریخ باید بگویم زمان معاصر یعنی دهه هشتاد، دهه خوب شعر آیینی بود که کار‌های با مفهوم بیرون می‌آمد و پیوند خورده بود با شعور مکتب اهل‌بیت (ع)، اما امروز شعر آیینی دچار بحران شده است.


وی افزود: با توجه به اینکه شعر، هنر اول کشور است، اما آنچه که باید برای شعر انجام نمی‌شود، هیچ‌گونه حمایتی از این هنر نمی‌شود و شاعران به‌ویژه شاعران آیینی واقعا مظلومند.


جانشین کانون شاعران آیینی مازندران ادامه داد: بر خلاف همه هنر‌ها در بحث شعر، شاعر بیشتر به درون‌نگری معروف است و اگر درون خوب، حال و هوای خوب داشته باشد می‌تواند شعر خوب بگوید، علی‌رغم همه این مسائل متاسفانه امروز درگیر مشکلات اقتصادی هستیم که باعث شد شاعران از این حال و هوا جدا شوند.


فلاح‌نیا گفت: آنچه باید برای شاعر آیینی در اولویت باشد این است که پنج رکن شعر آیینی که مربوط به زیست شاعرانه می‌شود احترام به والدین، به همسر، لقمه‌ای که می‌خورند، نماز اول وقت و سایر این مسائل که مربوط به تزکیه نفس شاعر است و این بهترین نکاتی است که باید به شاعر آیینی گوشزد کرد.


وی افزود: متاسفانه جامعه مداحی دنبال شعر نیست، دنبال شور جلسات خودش است لذا توصیه ما این است که دنبال شعری باشند که سطح فکر عوام و سطح فکر مخاطب را بالا ببرد، دنبال این نباشند که شعری بگوییم که به مستمع لطمه بزند یا زجه بزند و گریه کند، یا در مولودی بلند شود دست بزند، این‌جور مسائل ما را از جریان و وادی شعر آیینی دور می‌کند.


مدیر مجمع شاعران اهل‌بیت (ع) گفت: شعر آیینی از مرکز به پوسته رسیده و از هسته‌اش جدا شده، آنچه که شعر آیینی بود و ما آن را شعر اهل‌بیت می‌شناختیم امروز اصلا شاهد آن نیستیم، شعر‌ها و تصاویر سطحی شده، فرم و مفهوم آن تغییر کرده، جنس شعر و واژه‌ها تغییر کرده، این تاکید مبنی بر اینکه شعرا به سمت کتاب و مطالعه بروند که متاسفانه سرانه مطالعه بسیار پایین است.


این شاعر اهل‌بیت عصمت و طهارت با اشاره به برخی از مشکلات شاعران آیینی، بزرگترین مشکل شعرای آیینی را حس رقابت ناسالم و عدم وحدت اعلام کرد و اینکه شاعران نه فقط در مازندران بلکه در کل کشور باهم وحدت ندارند و یک‌پارچه نیستند.


فلاح‌نیا ادامه داد: وضعیت شاعران آئینی در مازندران خیلی بد است، چون مازندران در بحث شعر آیینی پتانسیل بسیار بالایی دارد مخصوصا در بخش نوحه، ولی متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از طرف مداح یا ارگان‌ها نمی‌شوند.


وی به شعرای جوان توصیه کرد به جای لفاظی و واژه‌پردازی در شعر آیینی به دنبال مفهوم و اعتقادات باشند، وارد روضه مخدرات نشوند.


انتهای پیام/ع


رقابت ناسالم بزرگترین مشکل شاعران آئینی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار