زنگنه خبر داد:

سه طرح پتروشیمی امسال به بهره برداری می‌رسد/بیشتر سرمایه‌گذاران بخش‌های بالادستی، نیمه دولتی‌ها بودند

وزیر نفت از بهره برداری طرح های پتروشیمی پردیس,کاوه و بوشهر تا پایان امسال خبر داد.

سه طرح پتروشیمی امسال به بهره برداری می‌رسدبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست که امروز در سالن خلیج فارس نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: طی یکسال گذشته عمده طرح‌های پتروشیمی از جمله پتروشیمی لرستان, مرودشت، فاز 2کارون , کردستان، مروارید، فاز 2کاویان، تخت جمشید و انتخاب به بهره برداری رسیده و ظرفیت عظیمی برای کشور ایجاد کرده اند.
 
وی همچنین از افتتاح طرح‌های پتروشیمی پردیس,کاوه و بوشهر طی امسال خبر داد.
 
زنگنه ادامه داد: بهره برداری از طرح های پتروشیمی برای توسعه صنایع بالادستی در حال انجام است. به برکت تأمین خوراک کافی و ارزان خوشبختانه رغبت سرمایه گذاری در بخش‌ های بالادستی پتروشیمی بسیار خوب است. اکثر طرح ها از پیشرفت قابل قبولی برخوردارند ، فاینانس بیشتر آنها چه از منابع صندوق توسعه ملی و چه از منابع دیگر کشورها در حال انجام بوده و یا تحقق آنها صورت پذیرفته است.
 
وزیر نفت ادامه داد: بیشتر سرمایه گذاران این طرح ها تا کنون نیمه دولتی ها بوده اند و بخش خصوصی 100 درصد حقیقی کمتر در بخش های بالادستی پتروشیمی حضور به هم رسانده اند. 
 
تولید محصول با ارزش افزوده بالا با همکاری سرمایه گذاران بزرگ خارجی

 زنگنه بیان کرد: سرمایه گذاران بزرگ خارجی رغبت و تمایل بیشتری نشان می دهند تا در زنجیره طرح های پتروشیمی بالادستی ، پایین دستی و میان دستی حضور یابند ، بنابراین این موضوع می تواند یک فرصت بزرگی برای کشور به منظور بالا بردن تولیداتی با ارزش افزوده بالا، دستیابی به تکنولوژی ایجاد کند، چراکه تولید محصول با ارزش افزوده پایین که بازار را اشباع می‌کند باید از دستور کار خارج شود.

نگرانی واحدهای پتروشیمی کوچک از ضرورت مراجعه به بورس

 زنگنه با اشاره به اهمیت صنایع میان دستی و پایین دستی گفت: خوشبختانه امسال این دو بخش صنایع پتروشیمی بخش وسیعی از نمایشگاه را در برگرفته اند. این دو بخش ارزش افزوده ای را برای کشور ایجاد می‌کنند به ویژه در شرایطی که موضوع اشتغال در کشور ما امری حیاتی است.

 وزیر نفت ادامه داد: ظرفیت صنایع پایین دستی در برخی نقاط خوب، بسیار خوب و در برخی موارد از ظرفیت خالی برخوردار است، بنابراین برای راه اندازی کامل آنها وزارت صنایع و نفت باید امتیازات ویژه ای را قائل شوند.

 وی درباره مشکلات صنایع میان دستی و پایین دستی گفت: نوسانات پیش بینی نشده در کمیت عرضه و قیمت، خوراک پتروشیمی یکی از مشکلات این بخش است، چراکه دیده شده در برخی موارد به کمبود گرید و یا افزایش قیمت محصولات مواجه شده اند.

 زنگنه ادامه داد: این شرایط برای واحدهای کوچک که به تنهایی قادر به نظم بخشی به وضعیت خود نیستند، دردسر ساز شده است.

 وزیر نفت ادامه داد: مسئله ضرورت مراجعه در بورس و الزام برخی از تولیدکنندگان به خرید مواد اولیه از این فضا برخی از صاحبان این صنایع را به شدت نگران کرده است، این این‌رو برای مرتفع کردن این امر نیز اتحادیه ها و تعاونی ها باید دست به عمل شوند، اگرچه اصل بورس کار درستی است  اما باید راهی پیدا کنیم، در همین راستا مذاکراتی با بورس شده و به نتیجه هم رسیده ایم.

معافیت مالیاتی مانع از عرضه داخلی شده است

 زنگنه در تشریح دیگر مشکلات صنایع پایین دستی و میان دستی پتروشیمی گفت: تولیدکنندگان بزرگ بالادستی به علت معافیت مالیاتی رغبت بیشتری در صادرات داشته و از این‌رو عرضه داخلی کمرنگ شده است، این موضوع نیز باید اصلاح شود.

 وی با بیان اینکه اقتصاد کلان کشور در فعال‌تر شدن  واحدهای پتروشیمی تأثیر بسیاری دارد، افزود: با افزایش تقاضا ارائه محصولات پتروشیمی در داخل و یا برای صادرات در دستور کار قرار می‌گیرد که پس از برجام همه این مسائل تا حدود زیادی تکان خورده اند.

 وزیر نفت بیان کرد: با 40 تا 50 تولیدکننده به طور مستقیم صحبت شده هرچند شماری از آنها با مشکلات نقدینگی روبرو هستند اما به طور کلی جریان تولید از یک روند صعودی برخوردار است.

افزایش یک میلیون تنی خوراک به واحدهای پایین دستی

 وی با بیان اینکه سال گذشته طبق گزارش صنایع ملی پتروشیمی عرضه خوراک به واحدهای پایین دستی داخلی اضافه و به حدود یک میلیون تن رسیده است، افزود: امسال نیز قول داده اند تا یک میلیون تن دیگر به این ظرفیت اضافه کنند. این تصمیم به معنای کار، تولید، اشتغال در زنجیره به هم مرتبط از کار و زندگی است که در نهایت موجب ایجاد ثروت برای کشور خواهد شد.

 وزیر نفت با تاکید بر اینکه مسائل مربوط صنایع پایین دستی را در کنار صنایع بالادستی می بینیم، افزود: طبق برنامه 5 ساله ششم توسعه باید ارزش تولید صنایع پتروشیمی به 40 میلیارد دلار برسد.

ایجاد منطقه ویژه صنایع میان دستی در شرق عسلویه

 زنگنه با بیان اینکه دغدغه فعلی صنعت پتروشیمی کشور به هم پیوستن اشتغال در صنایع پایین دستی و میان دستی است، افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده یک منطقه ای را برای صنایع میان دستی در شرق عسلویه فعالی خواهیم کرد.

 وی در خاتمه گفت: زمینی بالغ بر 2 هزار هکتار برای این منطقه در نظر گرفته ایم که مشاور آن نیز انتخاب شده و در حال ایجاد زیربناهای لازم برای بخشی از صنایع میان دستی در منطقه فوق هستیم تا هم صادرات و هم عرضه محصولات تولیدی به داخل کشور میسر شود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار