روایت تصویری سرگذشت دریاچه ارومیه در اصفهان

نمایشگاه "دریا خندید در دور دست" تا ۷ مهر در موزه هنر‌های معاصر اصفهان میزبان هنردوستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  دراین نمایشگاه ۲۷ قطعه عکس با موضوع تحلیل وضعیت بحران دریاچه ارومیه به نمایش گذاشته شده است که از این تعداد ۲۰ قطعه در اندازه ۹۰*۶۰ سانتی متر و ۷ قطعه نیز در اندازه ۴۵*۳۰ سانتی متر تهیه شده است.

این عکس‌ها حاصل تلاش ده ساله هنرمند عکاس ارومیه ای است که به صورت یک مجموعه عکس، در قالب کتابی با عنوان  "جام تهی" گردآوری شده است که از این کتاب در موزه هنر‌های معاصر اصفهان رونمایی شد.

در این کتاب فرایند تغییر چهره جغرافیایی دریاچه ارومیه در قالب 85 قطعه عکس به تصویر کشیده شده است.

نمایشگاه "دریا خندید در دور دست" آثار رومین محتشم را از دریاچه ارومیه به تصویر گذاشته است؛ این سرگذشت مصرف بی رویه انسان‌ها است تصاویری که عبرتی است برای ما تا درست مصرف کنیم. در کنار این تصاویر کتاب جام تهی نیز رونمایی شد شاید در این کتاب در آن دور‌ها صدای خنده دریا‌ها به گوش برسد.

رومین محتشم با بیان اینکه وضعیت ایجاد شده برای زمین به دست بشر بوده است، اظهار کرد: از سال ۷۵ ما با جریان عقب روی و خشک شدن دریاچه ارومیه روبه رو شدیم، قبل از آن دریاچه محیطی بود که جذابیت‌های توریستی زیادی داشت و محیط آن با توریست‌های داخلی و خارجی پر می‌شد، اما اکنون دیگر خبری از کسی در صحرای سوزان و پر نمک ارومیه نیست.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این خشک شدن‌ها را ریشه یابی کنیم باید به زمان ساخت احداث پل بین ارومیه و تبریز نگاهی کنیم چرا که عامل خشک شدن این دریاچه به خاک‌هایی که از یک کوه به دریاچه سرازیر شد برمی‌گردد ما با جاده سازی چشمه‌های جوشنده دریاچه را پر کردیم و پس از آن کاهش یکباره بارش باران در این مناطق و کوچ روستاییان به شهر ارومیه و استفاده بی رویه از آب‌ها دست در دست هم داد تا با صحرایی سفید مواجه باشیم حالا با بمب نمک روبرو هستیم و اگر باد شروع به وزیدن کند محیط زیست تا مرز زنجان از بین می‌رود.

وی با اشاره به تم سیاه و سفیدی که برای عکس‌ها انتخاب کرده است، گفت: نگاه من نشان دادن واقعیت‌های محیط پیرامون، اما با یک چاشنی هنرمندانه‌تر است؛ سیاه و سفید کردن تصاویر ما را از واقعیت محضی که در موضوع وجود دارد جدا و به بیان موضوع کمک می‌کند چرا که رنگ سیاه، خرابی به وجود آمده را به تصویر می‌کشد و رنگ سفید میزان تهدیدی را که نمک برای ما دارد نشان می‌دهد.

محتشم افزود: نسلی از هنرمندان بیشتر نگاه اجتماعی دارند و خود را متعهد می‌دانند و من به عنوان کسی که در دو کیلومتری این دریاچه متولد شدم و وضعیت آن را در هر دو صورت دیده‌ام این پروژه را به تصویر کشیدم.

همچنین مهدی مقدری، عضو شورای شهر اصفهان پس از بازدید از این نمایشگاه  گفت: عکس‌ها هم از لحاظ هنری بسیار حرفه‌ای بود و هم اینکه توانسته پیامد‌های رفتار انسان نسبت به محیط اطراف را به خوبی نشان دهد و اثری خلق کند که حتی اگر کسی از هنر هم آگاهی نداشته باشد آن را بفهمد.

وی افزود: اگر بتوانیم از طریق این نمایشگاه‌ها پیوند خوبی با شهروندان ایجاد کنیم و هنر‌های مرتبط با بحران‌های اجتماعی و زیست محیطی را درک کنیم در رفتار ما تاثیر خواهد گذاشت و باعث ایجاد خود تنظیمی در رفتار آینده هر فرد می‌شود.

مقدری با بیان اینکه قطعا می‌توانیم چنین پروژه‌هایی را درباره زاینده رود و تالاب گاو خونی داشته باشیم، ادامه داد: به مدیریت موزه هنر‌های معاصر پیشنهاد دادم اگر چنین پروژه‌هایی در خصوص زاینده‌رود داشته باشند شورای شهر از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

برپایی نمایشگاه عکس های دریاچه ارومیه در اصفهان

برپایی نمایشگاه عکس های دریاچه ارومیه در اصفهان

برپایی نمایشگاه عکس های دریاچه ارومیه در اصفهان

برپایی نمایشگاه عکس های دریاچه ارومیه در اصفهان

برپایی نمایشگاه عکس های دریاچه ارومیه در اصفهان

برپایی نمایشگاه عکس های دریاچه ارومیه در اصفهان

 

انتهای پیام/ب


نمایشگاه عکس‌های دریاچه ارومیه در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.