تونی بلینکن: برجام صرفا یک توافق بوده و ایران به آن پایبند است

یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما اظهارات دولت فعلی این کشور مبنی بر اینکه ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده است، رد کرد.

مشاور ارشد اوباما: برجام صرفا یک توافق بوده و ایران به آن پایبند استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی رادیوی عمومی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا اظهارات دولت فعلی این کشور مبنی بر اینکه ایران توافق هسته‌ای  سال 2015 را نقض کرده، رد کرد.

«تونی بلینکن»، معاون مشاور امنیت ملی اوباما و معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با رادیوی عمومی ملی آمریکا (NPR) گفت: این مفهوم که ایران به گونه ای روح توافق هسته ای را نقض کرده اشتباه است و هیچ روحی در این توافق وجود ندارد. آن صرفا یک توافق بوده و ایران به آن پایبند بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نظارت مستقیم بر این توافق را داشته، بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است.

بلینکن اظهار داشت: رئیس جمهور ترامپ دو مرتبه تایید کرده که ایران در حال اجرای مفاد برجام است. اگر او در عرض یک ماه یا چند هفته نظر خود را تغییر می دهد (که ایران برجام را نقض کرده) چه دلیلی وجود دارد؟

این مقام سابق آمریکایی که خودش در طول مذاکرات هسته ای سال 2015 حضور داشته، به تجربه خود بر این واقعیت متکی است که ایران هرگز محدودیت ها را برای همیشه نمی پذیرد. با وجود این، حتی اگر تاریخ برجام به سر آید، ایران همچنان یکی از اعضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای باقی می ماند.

توافقی که تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» در ژوئیه 2015 بین ایران و شش کشور فرانسه، روسیه، چین، انگلیس، آلمان، و آمریکا به امضا رسید، در ژانویه 2016 به اجرا درآمد. طبق این توافق، تحریم های هسته ای ایران با محدود کردن بخشی از برنامه های اتمی اش لغو شد. یک سال پس از اجرای این توافق، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فعالانه به دنبال بهانه ای برای لغو این توافق و خروج از برجام است.

با توجه به گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران کاملا به این توافق متعهد بوده است و ادعای مقامات آمریکایی درباره اینکه تهران به تعهدات خود عمل نکرده ، بهانه تراشی است.

انتهای پیام/

 

اذعان مقام آمریکایی به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Qatar
سعید
۲۱:۰۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
کاش ان زمان ریس جمهور وقت بجای -------------- ولخرجی های بیهوده ،اراده خود را در اقتصاد مقاومتی و توجیح مردم در این باره می پرداخت،ان وقت شاید برجامی هم وجود نداشت تا الان دبه کنند
آخرین اخبار