در نشست خبری مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی مطرح شد:

از آغاز مرحله ۱۲ طرح آمایش تا باز شدن مرز دوغارون و اعزام هوایی به عتبات عالیات

عجمی از آغاز مرحله دوازدهم طرح آمایش مهاجرین افغانستانی خبر داد و گفت: این طرح از اول ماه میران آغاز وبه دلیل زمان‌بر بودن آن، دو ماه ادامه می یابد.

از آغاز مرحله ۱۲ طرح آمایش تا باز شدن مرز دوغارون و اعزام هوایی به عتبات عالیاتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد عجمی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اعلام کرد: بر اساس ابلاغیه اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت داخله/ کشور ایران، کارت های آمایش مرحله یازده تا تاریخ ۳۰/۹/۹۶ اعتبار دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون مشخص نشده است که کارت های فعلی تمدید یا تعویض می شوند، از مهاجرین افغانستانی خواست برای طی مراحل شرکت در آمایش دوازده به دفاتر کفالت مربوطه مراجعه نمایند.

محمد عجمی متذکر شد که به دنبال هوشمند کردن کارت های آمایش هستیم هرچند که کارت های آمایش فعلی هم از مولفه های امنیتی زیادی برخوردار می باشند.

بازگشایی مرز دوغارون بر روی طرد مرز شدگان

این مقام مسوول همچین اظهار داشت: مرز دوغارون که از ماه حوت سال گذشته و پس از جاری شدن سیلاب در نقطه صفر مرزی و تخریب منطقه مشترک مرزی که برای عبور اتباع غیر مجاز اختصاص داشت، این مرز برای طرد مرز شدگان مسدود و طی هفت ماه گذشته ، اتباع غیر مجاز از مرز میلک در ولایت سیستان و بلوچستان به افغانستان فرستاده می شدند که هزینه بر و مشکلاتی را در پی داشت.

عجمی یادآور شد، پس از رایزنی های صورت گرفته بین مقامات دو کشور این معبر مرمت و در حال حاضر برای عبور افراد پیاده و وسایل نقلیه مساعد می باشد به همین خاطر از ۲۹/۶/۹۶ بر روی اتباع غیر مجاز که از ایران طرد می شوند، باز شد.

طرح سرشماری فاقدین مدرک

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به اجرای دو مرحله از طرح شناسایی از اول ماه دلو/ بهمن سال گذشته تا پایان ماه سنبله/ شهریور اعلام کرد: در مرحله اول که خانواده های دانش آموزان فاقد مدرک، مزدوجین خارجی زنان ایران و کسانی که یکی از طرفین (مرد یا زن) دارای مدرک بود را شامل می شد، شصت و هشت هزار و نه نفر شناسایی و کد ثبت نام دریافت کردند.

وی افزود درمرحله دوم هم که شامل دارندگان مدارک اقامتی نامعتبر اعم از کارت آمایش مرحله اول تا نهم، پروانه های اقامت و روادیدهای منقضی از تاریخ ۱/۱/۸۰ تا تاریخ ۲۲/۱/۹۵ و دارندگان برگه تردد میشد، هم شش هزار و چهار صدو هشتاد و یک نفر، سرشماری شدند که در کل هفتاد و چهار و چهارصدو نود نفر در طرح سرشماری شرکت و کد رهگیری دریافت کرده اند.

ثبت نام در مدارس دولتی ایران

محمد عجمی با بیان اینکه شصت هزار دانش آموز دارای مدارک اقامتی معتبر در مدارس دولتی خراسان رضوی تحصیل می کنند گفت: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری و تمهیدات سنجیده شده، سال گذشته یازده هزار دانش آموز فاقد مدرک برگه حمایت تحصیلی دریافت کردند و در مدارس دولتی ثبت نام نمودند.

وی افزود که امسال هم ۶۱۶۸ دانش آموز فاقد مدرک با مراجعه به دفاتر کفالت برگه حمایت تحصیلی دریافت کردند که در کل شمار دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس دولتی ایران در خراسان رضوی اعم از مدرک دار و فاقد مدرک به ۷۷۱۶۸ نفر می رسد.

تشرف مهاجرین به عتبات عالیات

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با بیان اینکه از سال گذشته زمینه اعزام مهاجرین افغانستانی به عتبات عالیات فراهم شده است طوری که سال گذشته ۲۵۰۰۰ هزار مهاجر در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کردند ، تصریح کرد: امسال هم دارندگان کارت آمایش، پروانه اقامت و حتی کسانی که در طرح سرشماری شرکت و رسید دریافت کرده اند می توانند برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت نمایند.

وی گفت: در مدت ده روزه ی برای پیش ثبت نام از اتباع برای اعزام به عتبات ۱۹۸۰۴ نفر تاکنون نام نویسی کرده اند که انتظار می رود با وجود تمدید مهلت ثبت نام در چند روز آینده ، پیش بینی می شود سی هزار مهاجر به عتبات عالیات مشرف شوند.

محمد عجمی گفت : ستاد مردمی عتبات عالیات مهاجرین افغانستانی هم در آینده نزدیک با تعیین هیات امنای جدید، مانند سال گذشته فعالیت خواهد کرد و با توجه به اینکه مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان به عنوان رئیس کمیته ستاد مردمی عتبات اتباع خارجی هم منصوب شده است، می توان از ظرفیت دیگر دستگاه های مرتبط با عتبات استفاده کرد.

وی گفت: مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی بر اساس حکم وزارت کشور، مسوول ترانزیت زوار افغانستانی که برای ترانزیت از خاک ایران استفاده می کنند هم می باشد.

این مقام مسوول در عین حال متذکر شد که طبق سال گذشته معابر مرزی خاصی برای خروج مهاجرین افغانستانی و تشرف به عتبات عالیات در نظر گرفته شده است اما مهاجرین که توانایی مالی دارند می توانند از طریق مرز هوایی به عراق سفر نمایند.

محمد عجمی در پایان نشست خبری گفت: روند تغییر وضعیت از کارت به پروانه اقامت هم در جریان می باشد و متقاضیان پس از شرکت در طرح آمایش دوازده می توانند، برای طی مراحل اداری اقدام نمایند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.