مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری:

آغاز عملیات ساخت 150 مگاوات نیروگاه بادی در میل نادر سیستان

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان گفت: عملیات ساخت سه نیروگاه 50 مگاواتی امروزدر منطقه زون انرژی میل نادر سیستان واقع در شمال استان آغاز شد.

آغاز عملیات ساخت 150 مگاوات نیروگاه بادی در میل نادر سیستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، ماندانا زنگنه مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان اظهار داشت: اعتبار راه اندازی این سه نیروگاه 330 میلیون دلار است که با مشارکت کره جنوبی و شرکت ایرانی انجام خواهد شد.

وی پیش بینی کرد این طرح بزرگ اقتصادی تا حدود 2 سال آینده بهره برداری شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک سه منطقه یا زون انرژی های نو و تجدیدپذیر بادی و خورشیدی در گراغه، میل نادر و رامشار این استان مشخص و آماده سرمایه گذاری است.

زنگنه با اشاره به محدوده این مناطق اظهار داشت: میل نادر و رامشار برای انرژی بادی به ترتیب به گستره 10 هزار هکتار و 150 هکتار و محدوده گراغه با گستره هزار هکتار برای انرژی خورشیدی مشخص شده است.

وی افزود: مشخص شدن این زون های انرژی فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران است به طوری که استعلام ها به راحتی انجام می شود.

وی بیان کرد: مطالعات نشان داده است که تمام نواحی سیستان و بلوچستان برای استفاده از انرژی خورشیدی و منطقه فلات سیستان برای استفاده از انرژی بادی از ظرفیت و توانمندی قابل توجهی در سطح کشور برخوردار است.

گفتنی است ؛سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمامی زمینه ها به ویژه انرژی های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد که قرار گرفتن در مسیر بادهای پر قدرت سیستان و انرژی تابشی خورشید با بیش از 6 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، گوشه ای از سرازیر شدن نعمات خدادادی بر این سرزمین است که با بهره گیری از آنها می توان بهترین شرایط را در منطقه به وجود آورد.

علاوه بر این، انرژی زمین گرمایی آتش فشان نیمه خاموش تفتان و بزمان، انرژی امواج اقیانوسی دریای بزرگ چابهار با ارتفاع بیش از 12 متر در فصل مونسون و انرژی بیومس منطقه کشاورزی و گاوداری های زابل، بمپور و باهوکلات ظرفیت و توانمندی بالا و قدرتمندی برای ایران اسلامی محسوب می شود.

مطالعات نشان داده است که سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه فلات سیستان بالاترین پتانسیل استفاده از انرژی باد را داراست از این رو شواهد تاریخی نشان دهنده بهره برداری گذشتگان از این انرژی لایزال در مناطق روستایی باستانی منطقه است که هنوز آثاری از آن موجود است.

سیستان و بلوچستان اگرچه نعمت هایی نظیر نفت، گاز و جنگل های انبوه ندارد، اما نعمت های خدادادی همچون باد و تابش خورشید به این استان هدیه شده و این نعمت ها استان را به مجموعه ای بی نظیر از انرژی های نو در ایران تبدیل کرده است.

با وجود ظرفیت های فراوان سیستان و بلوچستان در زمینه انرژی های نو این استان می تواند بستر مناسبی در زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم کند به طوری که سرمایه گذاری در این بخش با توجه به نیاز کشورهای افغانستان و پاکستان به واردات برق از ایران سوددهی فراوان را برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد.

به گفته کارشناسان، این استان با داشتن ظرفیت های فراوان در انرژی باد و سایر انرژی های تجدید پذیر می تواند هاب انرژی منطقه شود به طوری که به عنوان پهناورترین استان کشور با برخورداری از انواع انرژی های نو و تجدید پذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی و غیره به گنجینه ای با ارزش تبدیل شده که سرمایه گذاران می توانند با برخورداری از مزیت های فراوان این نوع انرژی زمینه را برای تولید برق فراهم کنند.

همچنین با توجه به نیاز هزاران مگاواتی انرژی الکتریکی 2 کشور افغانستان و پاکستان، استان سیستان و بلوچستان می تواند با داشتن ظرفیت های فراوان در انرژی نو به ویژه انرژی باد تامین کننده نیاز این 2 کشور به انرژی باشد.

سیستان و بلوچستان کلکسیونی از انرژی های لایزال و خدادادی تجدید شونده است به طوری که کریدورهای بادی استان شامل کریدور بادهای پر قدرت سیستان، کریدر بادهای تفتان -سراوان و کریدر بادهای بزمان - دلگان است.

بادهای مداوم و پرقدرت، ثابت بودن جهت وزش باد، نزدیکی به شبکه سراسری انتقال برق کشور، وجود جاده دسترسی به منطقه، زمین های بدون معارض و قابل واگذاری، زمین های صاف با زبری زیر سه درصد، همجواری با کشورهای متقاضی برق، زمین های وسیع با قابلیت احداث بیش از 10 هزار مگاوات نیروگاه و وزش تقریبا پیوسته باد در نیمی از فصل بهار و کل فصل تابستان یعنی فصول پر مصرف برق از مهمترین ویژگی های مهم منطقه میل نادر سیستان است.


انتهای پیام /ع

ساخت نیروگاه بادی در شمال سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار