در آستانه حضور ارزیابان یونسکو؛

اختصاص اعتبار ۲۲ میلیارد ریالی برای بنا‌های تاریخی محور ساسانی

مدیر کل میراث فرهنگی فارس در آستانه حضور ارزیابان یونسکو از هزینه ۲۲ میلیارد ریالی برای مهمترین بنا‌های تاریخی محور ساسانی خبر داد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از هزینه اعتبار ۲۲ میلیارد ریالی برای حفاظت، ساماندهی و مرمت و ایجاد زیر ساخت‌های لازم آثار تاریخی و ارزشمند پرونده ثبت جهانی محور ساسانی از ۳ سال گذشته تاکنون خبر داد.

مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: از ۳ سال پیش تمرکز برای مطالعات و ارائه مستندات پرونده محور ساسانی که شامل مجموعه بیشاپور در کازرون، آتشکده، قلعه دختر و شهر گور در فیروزآباد و کاخ ساسان در سروستان است توسط باستان‌شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان آغاز و نزدیک به هزار صفحه سند برای ارائه به یونسکو تهیه شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در طی این مدت زمان ۳ ساله، عملیات‌های اجرایی متعدد برای حفاظت، ساماندهی و مرمت آثار شاخص و انجام زیر ساخت‌های گردشگری مورد نیاز این محور از جمله مرمت‌های اضطراری آثاری همچون کاخ ساسانی سروستان، آتشکده، قلعه دختر، شهر گور ساماندهی محوطه تاریخی بیشاپور، سنگ فرش شهر گور، ساخت و نصب تابلو‌های معرفی آثار ۲ زبان فارسی و انگلیسی، اجرای فاز‌های چند گانه طرح استاندارد سازی مسیر دسترسی گردشگران به فضای خدمات رفاهی در سایت تاریخی بیشاپور و استقرار سرویس بهداشتی صورت پذیرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به حضور مقامات ارشد سازمان میراث فرهنگی ارزیابان یونسکو و کارشناسان در ۳ مهر امسال به مدت ۵ روز در استان فارس، با تاکید بر اهمیت نقش ثبت جهانی پرونده محور ساسانی در تحول صنعت گردشگری این استان تصریح کرد: ویژه‌ترین و بیشترین آثار دوره ساسانی در فارس در شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون و سروستان قرار دارد و امیدواریم، تیرماه سال ۹۷ شاهد ثبت جهانی این پرونده در اجلاسیه جهانی یونسکو باشیم.

گفتنی است، اکثر محققان دوره تاریخی، ساسانیان را مبتکر اصول شهرسازی و معماری می‌دانند به نحوی که معماران در این دوره، با ساختن طاق‌های گنبدی و تالار‌های وسیع بدون ستون و همچنین ساخت طاق‌های آجری به جای پوشش مسطح و چوبی جلوه‌ای نو را خلق کرده‌اند.

انتهای پیام/ن

اختصاص اعتبار برای آثار تاریخی محور ساسانی در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار