در نشست خیران و حامیان آموزش عالی مطرح شد؛

نقش خیران در توسعه فضا‌های آموزشی/ حل معضل آسیب‌های اجتماعی بدون مشارکت دانشگاهیان میسر نمی‌شود

سرپرست وزارت علوم گفت: حل معضل آسیب‌های اجتماعی بدون مشارکت و اتکا به دانش دانشگاهیان میسر نمی‌شود.

نقش خیران در توسعه فضاهای آموزشی و کمک آموزشی/ افزایش چشمگیر خیران آموزش عالی در 4سال گذشتهبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم در نشست خیرین و حامیان آموزش عالی  با بیان اینکه پیش از دولت یازدهم تنها 10 بنیاد حامیان آموزش عالی در دانشگاه ها فعالیت داشته است، اظهار کرد: در دولت یازدهم این میزان حدود 600 درصد رشد داشته است و در این مدت 65 بنیاد فعال شده اند که در این خصوص حسن مدیریت و اعتماد افزایی فرهادی و همت  امید زمینه ساز مناسبی در انجام این مهم بوده است.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه اگر مسائل دانشگاه ها حل نشود، مسائل جامعه نیز حل نمی شود، گفت: هفته گذشته در اجلاس روسای دانشگاه ها پنج تن از وزرا و اعضای هیئت دولت حضور داشته و گفتگوی شفافی با روسای دانشگاه ها انجام دادند و دانشگاهیان هم توقعات خود را مطرح کردند.

وی افزود: در این نشست تمام وزاری حضور یافته اذعان داشتند که تأمین نیازهای کشور بدون اهتمام و برطرف کردن نیازهای دانشگاه ها امکان پذیر نخواهد بود و ما همگی دست نیاز به سوی دانشگاه ها دراز می کنیم.

هاشمی در ادامه به سخنان وزیرنفت در اجلاس روسای دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: زنگنه در این اجلاس تصریح کرد که اگر دانشگاه ها کمک کنند تا ما بتوانیم تنها یک درصد استخراج نفت را افزایش دهیم، حدود 800 میلیارد بشکه افزایش تولید خواهم داشت که این به معنای 400 میلیارد دلار است و می تواند تا هشت سال بودجه کشور را تأمین کند

سرپرست وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حل معضل آسیب های اجتماعی نیز بدون مشارکت و اتکا به دانش دانشگاهیان میسر نمی شود، گفت: سالانه حدود 20 هزار نفر فارغ التحصیل دکترا به جامعه تحویل می دهیم که بخش عمده آنها بیکار هستند و هم اکنون 40 درصد بیکاران جامعه را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، حل این معضل مستلزم ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه ها باید به سمت استقلال بیشتر حرکت کنند ، اظهار کرد: در جذب بیشتر خیران هم به یک سری خلاقیت هایی نیاز داریم و اگر در سال های اخیر در حوزه ساخت پروژه های عمرانی مشارکت خیران شامل حال آموزش عالی کشور شده است، در سایر حوزه ها نیز همچون حوزه آموزش و نوآوری و کارآفرینی نیز مشارکت این افراد را نیازمندیم.

هاشمی با بیان اینکه ما باید دانشگاه ها را به تداوم فن آوری و نوآوری وارد کنیم،‌گفت: خیران و حامیان آموزش عالی باید در این 2 حوزه هم ورود پیدا کنند و پیشنهادهای مطرح شده در این نشست در انجام این امور بسیار امیدوار کننده بود.

وی افزود: فرهنگ خیران و موقوفات در بین دانشجویان و استادان نیز باید ایجاد شود زیرا ظرفیت این موضوع در بین اقشار دانشگاهی کاملاً وجود دارد.

سرپرست وزارت علوم برگزاری جشنواره سالانه خیران و حامیان آموزش عالی را پیشنهاد داد و افزود: تبلیغات انجام امور خیریه باید تقویت شود و این تبلیغ باید از طریق رسانه ها، هنرمندان، ورزشکاران، ‌افراد خلاق و خود خیران صورت گیرد؛ البته ما در این زمینه تسهیل گر هستیم و وظیفه داریم راه را هموار کنیم تا راهی را که این افراد در آن هستند،‌ هموارتر شود.

انجام کاشت حلزون برای بیش از 200 کودک ناشنوای بی بضاعت

در ادامه این نشست محمد فرهادی ، وزیر پیشین علوم نیز از حضور خود در جمع حامیان آموزش عالی ابراز خرسندی کرد و گفت: با همراهی چند تن از همکاران و مساعدت خیران بنیاد بخشش ( بنیاد خیریه شنوایی شناسی شفا) را راه اندازی کرده ایم و تا کنون در این مرکز برای بیش از 200 کودک ناشنوای بی بضاعت کاشت حلزون گوش انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه از پتانسیل خیرین در بحث کارآفرینی و همچنین رفع آسیب های اجتماعی همچون بیکاری نیزمی توان استفاده کرد ، گفت: توسعه کمی آموزش عالی به قدر کافی صورت گرفته و اکنون می توان در بخش فرصت های مطالعاتی و دوره های پسادکتری نیز از مساعدت خیرین استفاده کرد که در این خصوص می توان به تجهیز کارگاه ها ، آزمایشگاه ها و ایجاد رشته های جدید و از همه مهم تر تقویت دوره های فنی و حرفه ای اشاره کرد.

در پایان این نشست خیرین و حامیان آموزش عالی از تلاش ها و خدمات ارزنده و ماندگار دکتر فرهادی در گسترش فعالیت خیرین آموزش عالی تقدیر کردند

خیران در چهار سال اخیر ۲۵۰ هزار متر مربع پروژه عمرانی ساخته اند

در ادامه این مراسم  امید قائم مقام وزیر علوم در ستاد خیرین و حامیان آموزش عالی اظهار کرد: در حال حاضر نیز حدود 150 هزار متر مربع پروژه عمرانی در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری توسط خیران در حال ساخت است که بعضی از این پروژه‌ها به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 65 بنیاد حامی توسط خیران آموزش عالی در دانشگاه‌ها تاسیس شده است، گفت: در سال‌های اخیر خیران و حامیان آموزش عالی علاوه بر ساخت پروژه‌های عمرانی دانشگاهی در مواردی همچون تجهیز کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و همچنین بورسیه کردن دانشجویان نیز مساعدت کرده‌اند و در نشست گذشته خیران نیز یک هزار و 200 نفر دانشجو توسط حامیان آموزش عالی بورسیه شدند.

 امید با اشاره به افزایش چشمگیر خیران آموزش عالی در چهار سال گذشته، افزود: در اوایل بحث هماهنگی خیرین آموزش عالی، تعداد این بزرگواران حدود 200 نفر بود ولی در حال حاضر حدود 2 هزار نفر در این حیطه مقدس وارد شده‌اند و همین موضوع در رشد علمی و اعتلای آموزش عالی کشور در سطح جهانی تاثیرگذار بوده است.

قائم مقام وزیر علوم در ستاد خیرین با بیان اینکه این افراد خیر در قالب بنیاد حامیان در دانشگاه‌ها حضور داشته و بسیاری از این بزرگواران در هیئت امنای دانشگاه‌ها عضو هستند تصریح کرد: در 4 سال گذشته قوانینی در جهت تقویت حضور خیرین و استفاده از تسهیلاتی از قبیل معافیت‌ها و حذف مالیات‌ها برای آنان اعمال شده است .

وی افزود: در سال گذشته از مجموعه پروژه‌های عمرانی متعدد ساخته شده توسط حامیان آموزش عالی، توانستیم در 25 پروژه با پرداخت 20 میلیارد تومان همکاری داشته باشیم و در سال 96 نیز مبلغ 32 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به پروژه‌های خیرساز مورد تصویب قرار گرفته و ان شاالله در لایحه بودجه سال 97 بتوانیم تسهیلات بیشتری برای فعالیت خیرین آموزش عالی فراهم کنیم.

همچنین در ادامه حسین عسکریان ابیانه معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از کمک‌های خیران و حامیان آموزش عالی استقبال ویژه‌ای می‌کند، گفت : هر پروژه‌ای که با حمایت حامیان آموزش عالی صورت می‌گیرد مورد حمایت سازمان برنامه و بودجه بوده و این نوع کارهای عمرانی موجب دلگرمی دولت است.

وی افزود: سال گذشته جهت کمک 50 درصدی به پروژه‌های خیرساز در سطح دانشگاه‌ها ، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور از مبلغ 32 میلیارد تومانی که در نظر گرفته شد، 80 درصد آن در 6 ماهه اول امسال تخصیص یافته که این امر پیش از این سابقه نداشته است.

عسکریان ابیانه با اشاره به مشکل دانشگاه‌ها در مواجهه با کمبود خوابگاه‌های دانشجویی گفت : ساخت خوابگاه در دانشگاه‌ها یک نیاز اساسی محسوب می‌شود و انجام آن توسط خیران آموزش عالی جزو باقیات و صالحات بوده و بدیهی است در صورت ساخت پروژه‌های خوابگاهی، خیرین و حامیان آموزش عالی کشور از کمک 50 درصدی وزارت علوم نیز برخوردار می‌شوند.

گفتنی است؛ در این نشست خیران و حامیان آموزش عالی دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را با مسئولان وزارت علوم در میان گذاشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار