در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛‌

بحرینیان:تعدد تصمیم گیری در اقتصاد مشکل اصلی ماست/ صفری:زمینه صادرات ماشین باید فراهم شود

مشکلات و معضلات صنایع ماشین سازی با حضور مسئولان و کارشناسان این حوزه در گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

زادبود: واردات بیش از اندازه از علت‌های رکود در صنایع ماشین سازی است/ صفری:زمینه صادارت ماشین باید فراهم شودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس، فاطمی امین کارشناس ارشد صنایع، بحرینیان صنعتگر و کارشناس توسعه، صفری مدیر عامل شرکت ماشین سازی اراک و زادبود مدیر عامل شرکت ماشین سازی تبریز دوم مهرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی راهکار‌ها و مشکلات صنایع ماشین سازی پرداختند.

ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون مشکلات صنایع ماشین سازی گفت: یکی از معضلات کشور بعد از انقلاب بحث واردات است، همچنین ممکن است برخی از مشکلات به مسائل گمرکی برگردد.

وی با بیان اینکه تخصیص ارز برای خرید یا تامین مالی در صورتی است که خرید از منشأ خارجی باشد، اظهار داشت: قانون رفع موانع تولید در سال ۹۴ به صورت کتابچه ۶۰ ماده‌ای به تصویب رسید، اما مشکل عدم اجرای قانون است لذا در اجرای قانون ضمانت اجرا وجود ندارد و قرار بود ظرف ۶ ماه این قانون اجرایی شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه هدف از ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت تسهیل امور در راستای واردات، صادرات و تامین بازار برای تولیدات داخلی است بیان کرد: تولید کننده‌ای که دارای دانش و فن آوری است می‌تواند اقدام به صادرات کند.

 عادل زادبود مدیر عامل شرکت ماشین سازی تبریز در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی تصریح کرد: از جمله علل رکود در صنایع ماشین سازی کشور مربوط به مشکلات نقدینگی و همکاری نکردن بانک‌ها و از سوی دیگر مربوط به واردات بیش از اندازه ماشین آلات صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه ماشین سازی تبریز تنها تولید کننده ماشین افزار در ایران است خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این شرکت مربوط به واردات ماشین‌های مشابه، اما با کیفیت پایین است، امسال صادرات قابل ملاحظه‌ای به آلمان داشتیم.

زادبود با اشاره به اینکه شرکت‌های دولتی بیشتر ترجیح می‌دهند ماشین آلات وارداتی را خریداری کنند گفت: شاهد عدم حمایت سیستم‌های بانکی به بهانه‌های مختلف هستیم.

 جعفر صفری مدیر عامل شرکت ماشین سازی اراک همچنین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه با کمبود کار و نقدینگی روبرو هستیم اظهار داشت: بانک نمی‌تواند برای تامین نقدینگی به ما کمک کند لذا، صنعت ماشین سازی رو به نحیف شدن و عدم توسعه است، باید زمینه صادرات از داخل به خارج فراهم شود.

رضا فاطمی امین کارشناس ارشد صنایع با بیان اینکه نحوه تامین مالی بسیار در بازار سازی اهمیت دارد گفت: اعتبار خریدار یکی از بهترین سیاست‌های تشویق صادرات است.

وی یکی از وظایف دولت را بازار سازی دانست و عنوان کرد: ۷۰ طرح پتروشیمی تقریبا متوقف هستند و لذا معماری کلان دچار مشکل است و نیاز به تغییر نگاه دارد.

 ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه ما در اعطای پروانه ید طولانی داریم و به هرکسی که از راه می رسد مجوز می دهیم، گفت: وقتی کشور با رکود مواجه است، واحد‌های تولید صنعتی هم زیر ٥٠ درصد کار می کنند و ماشین سازی با رکود مواجه می شود و سفارش هم صورت نمی گیرد.

عضو کمیسیون صنائع مجلس با اشاره به اینکه ما در نظریه پردازی خوب هستیم و در مرحله اجرا مشکل داریم، افزود: مشکلات ٣ هزار و ٢٠٠ واحد صنعتی با ٥ هزار میلیارد تومان حل می شود.

وی با بیان اینکه مادامی که نرخ‌های تسهیلات بانک‌ها به این منوال پیش رود، کسی سراغ تولید نمی رود، تصریح کرد:کاسپین‌ها و فرشته‌ها و... به این دلیل مانند قارچ روییدند که در کار‌های دلالی و .. منبع تولید داشتند. 

ملکی با تاکید بر اینکه باید نرخ بهره بانک‌ها برای تولید پایین بیاید، گفت:فرهنگ صنعتی شدن در ایران جا نیفتاده است. 

 سید محمد بحرینیان صنعتگر و پژوهشگر توسعه نیز در ادامه برنامه با بیان اینکه دولت‌های ما به توسعه و صنعت اعتقاد ندارند، اظهار کرد:ب خش صنعت و معدن کشور از ٢٨/٦ درصد در سال ٨٥ به طور ندارم کاهش پیدا کرده و به ١٩/٧ درصد رسیده است. 

 وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته منابع مالی به سمت تولید نرفته است؛ خاطرنشان کرد: هزینه‌های متعددی از زمان تحریم به بهش صنعت وارد شده است. 

بحرینیان با اشاره به اینکه وقتی مشکلی مانند موسسه کاسپین و یا هر کلاهبرداری دیگری در جامعه اتفاق می‌افتد دولت و مجلس به صورت آتش نشان وارد عمل می شوند، بیان داشت: اما وقتی ١٥٠٠ اشتغال یک واحد در جایی می میرد اصلا مهم نیست.

 پژوهشگر توسعه ادامه داد:در آخر سال ٩٤ صد و سی نه هزار و سیصد و شصت و هشت واحد پروانه بهره برداری داشتند و نود و پنج هزار هم در دست اجرا بود

 وی با بیان اینکه مفهوم رقابت باید به درستی در کشور شناخته شود، افزود:از سال ١٣٣٨ تا ١٣٩٤ سه هزار و بیست و شش میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق شده و در سال ٢٠١٦ سهم تجارت ایران در جهان حدود ٣٣ درصد بوده است. 

 وی با اشاره به اینکه تعدد تصمیم گیری در اقتصاد مشکل اصلی ماست، گفت:نگاه به صنعت در کشور وجود ندارد. 

 فاطمی امین کارشناس صنعت نیز گفت: ساختار نظام بانکی مشکل دارد و هیچ وقت جراحی نمی شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار