برگزاری مراسم علم گردانی در خراسان جنوبی

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی گفت: مراسم مذهبی علم گردانی از روز چهارم و پنجم محرم در خراسان جنوبی برگزار می شود.

برآبادی،مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ گفت:علم گردانی از جمله مراسم عزاداری در خراسان جنوبی است كه در زمان های بسیار دور براي فوت اشخاص مهم و بعدها كه اعتقادات مذهبی اسلامی شكل می گيرد، اين رسم نيز رنگ و شكل مذهبی گرفته و به صورت يكی از شيوه های عزاداری در ماه محرم اجرا می شود.


وی با بیان اینکه در اين مراسم عده ای علم چی و فاتحه خوان، علم‌ها را به در خانه اهالی می برند و نذورات را جمع آوری می كنند،افزود:معمولا از روز چهارم و يا پنجم محرم علم گردانی را شروع می کنند.


مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی گفت: صاحب خانه نيز علم ها را زيارت كرده و نذورات خود را بین حاضران در مراسم پخش می كند كه شامل نان ، پول ، گندم ، خرما ، شيرينی و آجيل است. برآبادی افزود:قبرستان از ديگر جاهايی است كه علم را به آن جا برده و در سر قبرها علم را به زمين می گذارند و فاتحه خوانی می کنند.


وی با بیان اینکه مراسم علم گردانی در حال حاضر در برخی از روستاهای خراسان جنوبی كه علم دارند اجرا می شود، گفت:پايه های علم چوبی و بيش تر آن ها سه تا پنج متر ارتفاع و پوششی پارچه ای دارند كه به آن پيراهن علم و يا پوشش علم گويند و بيشتر به رنگ های سبز و سياه است و رنگ سفيد و روشن نیز در آن دیده می شود، علم سبز بيشتر به علم حضرت ابوالفضل العباس مشهور است و علم سياه به نام امام حسين (ع) و ساير ائمه است.
انتهای پیام/ب


علم گردانی از مراسم های مذهبی خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار