نویسنده ای که راه درمان مشکلات را عمل به فریضه امر به معروف می داند

نویسنده سمنانی گناه را بزرگترین درد جامعه امروز می داند و معتقد است که موثر ترین راه درمان آن عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،  امام حسین(ع) در حادثه کربلا برای احیای دین مقدس اسلام که توسط پیامبر اکرم(ص) به مردم ابلاغ شد؛ اما توسط بنی امیه و شخص یزید در حال نابود شدن بود، قیام کرد.
امام حسین(ع) می فرماید : اراده دارم مردم را امر به معروف و نهی از منکر کنم، یعنی ابزار کار من امر به معروف و نهی از منکر است.
امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه الهی است که به زمان و مکان خاصی نیز محدود نمی شود و در این میان نویسنده سمنانی با نوشتن کتابی خلاق و جذاب سعی کرده است در این زمینه موثر واقع شود.

سین : خودتان را معرفی کنید :
جیم : امیدرضا ستاری هستم 33 ساله اهل سمنان.
سین : در کجا مشغول به کار هستید؟
جیم : شغل من مهندسی عمران است و به اتفاق پدر و برادرهایم که آنها نیز مهندس عمران هستند شرکتی داریم که کارهای عمرانی و ساختمانی انجام می دهیم
سین : توضیح کلی در رابطه با کتابتون بدهید؟
جیم : نام کتاب من درد و درمان است ، یکی از دغدغه‌های همیشگی‌ام در اجرای فریضه امر به معروف وجود سؤالات و شبهاتی بود که به واسطه‌ی نبود پاسخی منطقی و قانع‌کننده نسبت به آن، باعث می‌شد که از یک طرف، مؤمنین نسبت به انجام آن دلسرد و بی‌انگیزه شوند و از طرفی دیگر هنجارشکنان در انجام رفتارهای غلط و مجرمانه‌شان، جسورتر گردند.

نوسنده ای که راه درمان مشکلات را عمل به فریضه امر به معروف می داند 

سین : چرا به نوشتن این کتاب پرداختید؟
جیم : پس از تحقیق و مطالعه بسیار و کمک از تجارب میدانی حاصل از انجام این فریضه و استفاده از نظرات ارزشمند بزرگان و عالمان دین، به لطف خدا و در حد توانم توانستم ضمن گردآوری مهم‌ترین و اثرگذارترین سؤالات و شبهات مطرح، پاسخ‌هایی ارائه کنم که تا حد بسیار زیادی می‌تواند برای علاقه‌مندان به انجام این فریضه الهی، راه‌گشا و مؤثر واقع شود.

در این کتاب سعی شده به دور از ارائه‌ی هر گونه مطلب تکراری و خسته کننده و با در نظر گرفتن تمام جوانب یک کار اجرایی و میدانی، با استنادبه آیات و روایات و کلام بزرگان و استفاده از مثال‌هایی کاربردی، منطبق بر واقعیات و همچنین بیان خاطراتی تلخ و شیرین از اجرای این فریضه، به بسیاری از سؤالات و شبهات، پاسخ‌هایی منطقی و قانع کننده ارائه گردد که مورد قبول سلایق محتلف قرار بگیرد.
جدای از بحث پاسخ به سوالات و شبهات، نکات اخلاقی بسیار زیادی هم در این کتاب آورده شده که بسیار زیبا و دلنشین و اثر گذار هستند.
یکی دیگر از خصوصیات برجسته این کتاب این است که با استفاده از تنوع فونت و نوع طراحی، مخاطب خستگی زیادی در هنگام مطالعه پیدا نمی کند و هر کس هم که بی صورت اتفاقی، هر کجای این کتاب را باز نماید، یقینا دست خالی نخواهد ماند و بواسطه یک آیه و روایت و یا نکته و تلنگر، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .

نوسنده ای که راه درمان مشکلات را عمل به فریضه امر به معروف می داند

سین : چطور شد این کتاب رو با این موضوع انتخاب کردید؟
جیم : گناه ، بزرگترین درد جامعه امروز است که ریشه بروز تمام مشکلات و مصیبتها است و بهترین ، اثر گذارترین و موثر ترین راه درمان، عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.
شما وقتی کالایی رو خریداری می کنید ، برای استفاده صحیح از اون و جلوگیری از آسیب دیدگی ، به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه می کنی و خداوند متعال، خالق انسان است و دفتر چه راهنمای آن، قرآن کریم .
لذا وقتی خداوند متعال با صراحت، انسان را ملزم به انجام این فریضه الهی کرده تا به سعادت و خوشبختی برسد دیگر معنا ندارد که به دنبال راه های باطل در جهت خوشبختی بگردیم . (وقتی چشمه آب در کنار ما است، به دنبال سراب دویدن، اوج بی چارگی است )
به همین دلیل، اسم کتاب را درد و درمان انتخاب کردم .
و نکته دیگری هم که در انتخاب این نام وجود داشت این بود که : متاسفانه بنا به دلایل مختلف، بعضی از مردم، نگاه خوبی به این واجب الهی ندارند و لذا اگر بصورت واضح ، نام این فریضه رو بر روی جلد کتاب استفاده می کردم، ممکن بود در همان مواجهه اول، برخی مخاطبین رغبتی به مطالعه این کار نشان ندهند.
اما وقتی بواسطه نام کتاب و طرح جلد، جاذبه اولیه در مخاطب به وجود آمد، یقینا با تورقی کوتاه در کتاب، بواسطه مطالب جذاب و اثر گذار، رغبت خواهد کرد که آنرا مطالعه کند.
سین : به نظر شما ویژگی یک نویسنده خوب چی میتونه باشه؟
جیم : من خودم را در حد و اندازه یک نویسنده نمی دانم که بخواهم اظهار نظر کارشناسی کنم، لذا در حد یک نظر میگویم :
اگر یک نویسنده، بیش از هر چیز برای دلش بنویسد و به آنچه می نویسد اعتقاد داشته باشه یقینا اثر گذاری کارش هم بیشتر خواهد بود (سخن که از دل براید، لاجرم بر دل نشیند )
بعضی ها به دنیال این هستند که کاغذی را سیاه کنند و آمار ارائه کنند.
یقینا چنین کارهایی هیچ وقت با استقبال مخاطب روبرو نخواهد شد و جز اصراف و تلف کردن وقت و هزینه، هیچ ثمره دیگری ندارد.

نوسنده ای که راه درمان مشکلات را عمل به فریضه امر به معروف می داند

سین : نویسنده ای که در این موضوعات کتاب می نویسد باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
جیم : امر به معروف ونهی از منکر ، اجرائی ترین فریضه الهی است و کسی که می خواهد در خصوص آن اظهار نظر کند، حتما می بایست عامل به آن بوده و مشکلات جامعه را از نزدیک لمس کرده باشد.
نمی شود به صرف مطالعه کردن زیاد و یا امر به معروف کردن تفننی و مقطعی، این تصور در انسان به وجود بیاید که همه چیز را درباره این فریضه می دانیم و سپس شروع کنیم به اظهار نظر.
سین : رمز موفقیتتون رو در چی می بینید؟
جیم : امر به معروف و نهی از منکر را صرفا به جهت واجب بودنش انجام می دهم و در این خصوص وابسته به هیچ ارگان و نهادی نیستم و هیچ حقوقی دریافت نمی کنم و رمز ماندگاری و موفقیتم در این راه را نیز در همین می بینم که نمک گیر هیچ ارگان و نهادی نشده ام .
وقتی شما دستت پیش کسی دراز باشد یقینا زبانت کوتاه خواهد شد و آمر به معروف وناهی از منکر نباید، محتاج کسی باشد تا بتواند به راحتی، با هر منکری در هر سطح و مرتبه برخورد و آنرا حذف نماید.

سین : چطور شد که به کار فرهنگی گرایش پیدا کردید؟
جیم : مقام معظم رهبری می فرماید :( فرهنگ آن چیزی است که من حاضرم در این راه جانم را هم فدا کنم) .
بنده عقیده دارم، تهاجم فرهنگی را باید از راه فرهنگی خنثی کرد.
البته منکر اقدامات عملی نیستم که حتی آن را ضروری هم می دانم منتها اقدام عملی و کار فرهنگی مکمل یکدیگر هستند که هر کدام به تنهایی، بی فایده است و چه بسا جواب عکس خواهد داد.
 به این مثال توجه بفرمایید :
کسی که مجروح است و دچار خونریزی شدید شده، درمان قطعی و نهایی، جراحی توسط پزشک متخصص است (کار فرهنگی و ریشه ای).
اما...!!! پیش از رساندن بیمار نزد پزشک متخصص می‌بایست در مراحل اولیه‌ی جراحت، هر طور شده جلوی خونریزی گرفته شود تا مجروح زنده بماند.(اقدام عملی)
وگرنه متخصص‌ترین و ماهرترین پزشک‌ها برای یک مرده چه کاری می‌توانند انجام دهند؟!
یک جوان، وقتی در معرض گناه و معصیت قرار می‌گیرد، درست شبیه به مجروحی است که در مثال آمد و لذا برای نجاتش از منجلاب گناه و فراهم کردن زمینه‌ی بازگشت از مسیر اشتباه، باید وی را به دست متخصص این امر سپرد اما...
لازمه‌ی همه این کارها و پیش زمینه‌ی نجات، این است که ابتدامی‌بایست زمینه‌های انجام گناه را از او دور کرده و گناه کردن را برایش سخت، دشوار و پر هزینه نماییم و اجازه ندهیم لذت گناه چنان در وجودش رخنه کند که دیگر با هیچ راهکاری قابل هدایت نباشدکه در آن صورت، ضربات جبران ناپذیری به خود و سایرین وارد خواهد کرد.
با این مثال، به خوبی می توان به اهمیت انجام همزمان کار فرهنگی و اقدام عملی (امر به معروف و نهی از منکر) پی برد
سین : آیا شهرت را دوست دارید؟
جیم : به شدت عاشق شهرتم ، البته در پیشگاه خدا
حتی اگر دنبال شهرت دنیوی هم هستیم، باید آن را از راه جلب رضای خدا به دست بیاریم.
کسی را که خدا بخواهد عزیز کند ، تمام عالم هم مخالف باشند هیچ کاری نمی توانند انجام دهند !!! و وای به روزی که خدا بخواهد کسی را خوار و ذلیل کند !!!

 

نوسنده ای که راه درمان مشکلات را عمل به فریضه امر به معروف می داند

سین : آیا در این راه مشکلاتی هم داشتید؟
جیم :  در راه عمل به این فریضه الهی، در مقاطعی خیلی ها ( حتی خیلی از دوستان  ) تمام سعیشان تحقیر من بود که حتی به من می گفتند تندرو و افراطی و من را با قاتل شهید رجائی مقایسه کردن و به خانواده ام تهمت های زشتی نسبت دادند و هر جا اسمی از من می آمد با انواع دروغ، سعی در تخریب من داشتند و حتی تلاش فراوانی می کردند تا کتاب درد و درمان مطرح نشود اما بارها شد خدای بزرگ آنچنان به من عزت می داد که باور کردنی نیست .
لذا به این یقین رسیده ام که اگر برای خدا کار کنم،  خدا هرجا که صلاح بداند به من عزت و آبرو میدهد و به همین خاطر، مدتها است که از خیر مقابله و مواجهه با کسانی که بر علیه من اقدام می کنند گذشته ام و برای هدایت همه آنها دعا می کنم .
سین : آیا آثار دیگری در دست چاپ دارید؟
جیم : اولویت فعلی من، تکمیل این کتاب و بالا بردن سطح محتوای آن است که همین موضوع خودش زمان بسیاری می طلبد .
چرا که امر به معروف و نهی از منکر ابعاد بسیار وسیعی دارد و هر کدام از این ابعاد ، خودش دنیایی از مطلب است که با این کتاب در این سطح، حق مطلب ادا نمی شود.

نوسنده ای که راه درمان مشکلات را عمل به فریضه امر به معروف می داند

سین : سخن آخر...
جیم : اعتقاد به خدا خوب است اما به شرطی که لااقل به اندازه دکتر(بنده خدا) ، به خدا هم اعتماد داشته باشیم .
وقتی دکتر ، برای ما دارو و آمپول و جراحی و... تجویز میکند اطاعت میکنیم و اما وقتی خدا میگه فلان کار رو بکن، بهانه می آوریم که : سخته! خطر داره! ضرر داره! و...
ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، دنیا محل سختی دیدنه !
خداوند متعال در سوره بلد آیه4 می فرماید : لَقَدْخَلَقْنَاالْإِنْسانَفي‏کَبَدٍ - که ما انسان را به حقیقت در رنج و مشقّت آفریدیم
منتها کسی که عاشق خداباشد یقیناً مصیبت‌های رسیدن به معشوق در نظرش شیرین و گوارا جلوه میکند و از این سختی‌ها پلی می‌سازد برای نزدیکی بیشتر به خدا و در نتیجه با تحمل هر سختی، بر درجاتش افزوده می شود.
در همین راستا است که می بینیم، امام حسین (ع) که فلسفه‌ی قیامش، عمل به فریضه‌ی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است، در آزمون سخت و دشوار روز عاشورا، ضمن فدا کردن جان و مال و اهل بیتش، با صبر و شکیبایی در برابر آن مصیبت‌ها، در واپسین لحظات حیات مبارکشان در قتلگاه فرمودند: « الهی رضی بقضاءک و تسلیما لامرک...»
حضرت قاسم (ع)، کشته شدن در راه خدا را احلی من العسل (گواراتر از عسل) می‌داند و حضرت زینب (س) در وصف مصیبت‌های جانسوز بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع) می‌فرماید: ما رایت الا جمیلا (چیزی جز زیبایی ندیدم)
و البته این وعده الهی است که خداوند در سوره شرح، آیه 5 و6 می فرماید: فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً -إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً
به یقین با ( هر ) سختی آسانی است!- (آری ) مسلّماً با ( هر ) سختی آسانی است .
خلاصه  اینکه :
توجه خداوند به بندگان خوبش، در قالب سختی‌ها و امتحانات دنیوی است که نمود پیدا می‌کنه و خوشا به احوال آنان که از این آزمون سخت و دشوار، سربلند بیرون می‌آیند.
- هر که در این بزم مقرب‌تر است جـام بـلا بیـشترش مـی‌دهـند -
- و آن که ز دلبـر نـظر خاص یافت داغ عـنـا بـر جـگرش می‌نـهند -
امید وارم با یاری خداوند متعال، در جایگاه حقیقی آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار بگیریم و به توفیق الهی، با صبر و تحمل در برابر سختی‌های این راه، از این امتحان سخت و دشوار، سربلند و پیروز بیرون بیاییم و شهادت در این راه مقدس، نصیبمان بشود .
نوسنده ای که راه درمان مشکلات را عمل به فریضه امر به معروف می داند

 انتهای پیام / ه

 عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر موثر ترین راه درمان گناه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار