سالانه حدود 3 هزار زن در افغانستان اقدام به خودکشی می کنند

مسئولات کمیسیون حقوق بشر و وزارت صحت عامه افغانستان از خودکشی سالانه 3 هزار زن در افغانستان خبر دادند.

سالانه حدود 3 هزار زن در افغانستان اقدام به خودکشی می کنندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کردند که سالانه نزدیک به 3 هزار زن در این کشور اقدام به خودکشی می کنند.

این نهادها در گزارشی افزودند: نقض حقوق انسانی افراد، ازدواج های قبل از وقت و اجباری، استفاده از مواد مخدر، فقر و بیکاری، و همچنین بیماری های مزمن و روانی از عوامل اصلی خودکشی در افغانستان به شمار می روند.

«قدریه یزدان پرست» از مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید: نود و پنج درصد موارد خودکشی ها در خانواده های کم سواد و کم درآمد اتفاق می افتد.

وی تأکید کرد که بیشتر زنان از روش های خودسوزی و مسمومیت اقدام به خودکشی می کنند.

وی گفت: «آماری که ما داریم همه آماری نیست که در کشور ما زنان دست به خودکشی می زنند، خانواده ها به دلیل حفظ کیان و آبرویشان از ثبت خودکشی زنان ابا می ورزند. ما تنها آماری را در اختیار داریم که یا در بیمارستان ها به ثبت رسیده و یا این که کمیسیون مستقل حقوق بشر توانسته آن را مستند سازی کند.»

همچنین «فدامحمد پیکان»، معاون عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه نیز می گوید که واقعه های خودکشی در میان زنان در مقایسه با مردان بالاتر است، اما آمار مشخصی تا کنون در این زمینه به دست نیامده است.

وزارت صحت عامه نیز اعلام کرد که فعالیت های زیادی به منظور جلوگیری از خودکشی در افغانستان صورت گرفته است.

بر اساس گزارش وزارتخانه صحت عامه افغانستان، تا کنون صدها تن به عنوان مشاور اجتماعی در نهادهای درمانی در مناطق مختلف این کشور گماشته شده و همچنین بخش های مشخصی برای تداوی بیماران روانی ایجاد گردیده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: افغانستان ، خودکشی ، زن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.