حسینی خبر داد

امضای تفاهم‌نامه همکاری ایران و ژاپن برای کاهش آلودگی هوای پایتخت/ وجود ذرات ناشناخته در آلاینده‌های هوای تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از امضای تفاهم نامه همکاری میان ایران و ژاپن برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین دولت ایران و ژاپن در زمینه‌های علمی، فنی و آموزشی که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: برای کاهش آلودگی هوای تهران این تفاهم نامه به امضا رسید، مجری این طرح در ایران شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری تهران و مجری این تفاهم نامه در دولت ژاپن، جایکا است.

حسینی با اشاره به اینکه جایکا در پروژه‌های مختلفی در زمینه محیط زیست از جمله پروژه دریاچه ارومیه همکاری داشته است، گفت: این پروژه در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران اجرا می شود و جایکا بر اساس تعهدات بین المللی خود تصمیم گرفته است تا در زمینه کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران با ایران همکاری کند.

وی در رابطه با زمان اجرای پروژه جایکا افزود: این پروژه در بازه زمانی 4ساله انجام می‌شود که طی این مدت کارشناسان و متخصصان ژاپنی با کارشناسان  شرکت کیفیت هوای تهران و سازمان محیط زیست همکاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس این تفاهم نامه، منابع اصلی آلودگی هوای تهران شناسایی و سهم‌بندی آلاینده‌ها به طور دقیق انجام می‌شود.

حسینی با بیان اینکه دلایل اصلی آلودگی هوای تهران شناسایی شده است، گفت: تاکنون مطالعات بسیاری در زمینه شناسایی منابع آلاینده هوای تهران صورت گرفته است، اما نیاز داریم تا به جزئیات بیشتری مانند اطلاعاتی در زمینه آلایندهایی همچون ازن و هیدروکربن ها در شهر تهران‌ دست یابیم.

وی در رابطه با هزینه اجرای این پروژه تصریح کرد: هزینه‌ای که قرار است دولت ژاپن در طول این 4سال برای اجرای این تفاهم نامه پرداخت کند، ۷ میلیون دلار است. این کمک مالی به طور بلاعوض از سوی دولت ژاپن پرداخت می‌شود و طی اجرای این پروژه طرف ایرانی هیچ هزینه‌ای متقبل نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه با امضای این تفاهم نامه متخصصان ایرانی نیز تربیت خواهند شد، گفت: امیدواریم در پایان دوره 4 ساله اجرای پروژه علاوه بر شناسایی دقیق آلاینده‌های هوای تهران، بتوانیم در زمینه مقابله با آلودگی هوا متخصصان ایرانی را تربیت کنیم.

وی ادامه داد:امیدواریم بتوانیم با کمک اداره کل محیط زیست استان تهران دستاوردهای حاصل از این پروژه را به سایر کلانشهرهای کشور که با آلودگی هوا مواجه هستند، انتقال دهیم.

حسینی با بیان اینکه بازه زمانی 4 ساله برای انجام پروژه کاهش آلودگی هوا طولانی نیست، گفت: پروژه‌های کاهش آلودگی هوا در دنیا معمولا طی 10 تا 20 سال انجام می‌شود، بنابراین 4 سال برای انجام این پروژه زمان زیادی نیست.

وی در رابطه با انتقال تجهیزات ژاپنی به ایران اظهار کرد: در دو سال گذشته که مذاکرات پروژه انجام شد، درباره کمک تجهیزاتی دولت ژاپن نیز مذاکره کردیم. در کابینه دولت ژاپن ارائه تجهیزات به ایران به تصویب رسیده است و منتظر هستیم بعد از عقد قرارداد جداگانه بین شهرداری تهران و دولت ژاپن، تجهیزات آنالیز هوا وارد کشور شود و دولت ژاپن برای انتقال این تجهیزات 12.5 میلیون تا 13 میلیون دلار هزینه خواهد کرد.

نقش خودروهای کاربراتوری در تولید گازهای مونوکسیدکربن در تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه خودروهای کاربراتوری نقش مهمی در تولید گازهای مونوکسیدکربن در تهران دارند، گفت: پیدا کردن راهکارهای کاهش آلودگی هوا بدون شناسایی دقیق آلاینده‌ها میسر نیست و طی مطالعات انجام شده در سال 82 متوجه شدیم که سرب در هوای تهران وجود دارد، بنابراین تلاش‌ها برای ارتقای استاندارد خودرو و حذف کاربراتور آغاز شد و در نهایت حذف سرب انجام شد و میزان مونوکسیدکربن در هوای تهران کاهش یافت.

وی افزود: مطالعات مربوط به شناسایی دقیق آلاینده‌های هوا را طی دوران 4 ساله اجرای طرح کاهش آلودگی هوای تهران انجام می‌دهیم و سپس به ارائه راهکارها خواهیم پرداخت. در حال حاضر اطلاعات بسیاری در مورد منابع آلودگی هوای تهران وجود دارد، اما قصد داریم این اطلاعات را دقیق‌تر کنیم و در کنار آن به راه‌حل‌هایی برای کاهش آلودگی ناشی از منابع متحرک و ثابت دست یابیم.

وی افزود: در جریان این پروژه شرکت کنترل کیفیت هوا تنها راهکارها را ارائه خواهد داد و از آن جا که هر یک از منابع آلودگی در کشور دستگاه مسئول خود را دارد، اجرای راهکارها به دستگاه‌های مرتبط سپرده می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه شده است و در این زمینه به اختراع و نوآوری نیاز نداریم و تنها باید بدانیم که سایر کشورها در زمان مواجهه با این مشکلات چه مسیری را طی کردند و سعی کنیم با بومی‌سازی این راه‌حل‌ها و تطابق آن‌ها با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور، آن‌ها را اجرایی کنیم.

حسینی با اشاره به قوانین مربوط به کاهش آلودگی هوا که در سال‌های گذشته به تصویب رسید، اظهار کرد: قانون منع پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری مصوبه 1395 دولت است، اما این مصوبه در اجرا نیاز به نظارت و بازرسی دقیق دارد تا واقعا پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری صورت نگیرد و وارد بازار نشوند، همچنین باید نظارت‌ها در مورد جایگزین کردن موتورسیکلت‌های انژکتوری استاندارد به صورت دقیق انجام شود.

وی افزود: حذف خودروهای کاربراتوری‌،خودروهای فرسوده و حذف دیزلی‌ها که در ایجاد سرطان نیز نقش دارند، از تصمیمات مهم برای کاهش آلودگی هوای تهران است.

 مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در حال حاضر نوسازی ناوگان تاکسیرانی، نصب فیلتر و جریمه خودروهای فرسوده در کشور آغاز شده و لازم است که اجرای آن با جدیت ادامه پیدا کند.

حسینی با اشاره به اینکه در آلاینده های تهران ذرات ناشناخته‌ای است که باید روی آن‌ها مطالعه شود، افزود: در زمینه ذرات معلق تهران آنالیز شیمیایی صورت گرفته، اما نیازمند اطلاعات بیشتر در این زمینه هستیم. علاوه بر این فلزات سنگینی در آلاینده‌های تهران مشخص می‌شود که منابع آن‌ها شناخته شده نیست و لازم است در این زمینه مطالعات دقیق‌تری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان تصریح کرد: پروژه حل معضل آلودگی هوای تهران که با همکاری جایکا و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام می‌شود، راه‌حل پایانی برای معضل آلودگی هوا نیست، بلکه تنها قطعه‌ای از یک پازل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار