تولید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن گردو

امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن گردو در باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛مدیرباغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه کاربرداشت  هم اکنون در حال انجام است گفت: این مقدار محصول گردو در ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ‌های بارور شهرستان‌های بویراحمد، دنا، کهگیلویه و چرام تولید شده است.


زواره آزادپور تولید گردوی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته را ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و افزود: به دلیل تغذیه مناسب، رسیدگی بهتر و کم شدن میزان پدیده سرما زدگی تولید محصول گردو امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.


وی ادامه داد: بخشی از محصول تولید شده گردو در بازارهای محلی کهگیلویه و بویراحمد و بقیه آن به استان‌های مجاور صادر می‌شود.


آزادپور از پیوند ۳۵ هزار اصله درخت گردو در کهگیلویه و بویراحمد با ارقام مرغوب خبرداد و اضافه کرد: این تعداد درخت با هدف افزایش کمی و کیفی و افزایش بازار پسندی با استفاده از اقلام داخلی و خارجی پیوند داده شد.


آزادپور گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.


به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم اکنون 43 هزار هکتار باغ در استان احداث شده است که به تدریج با افزایش طرح های گلخانه ای برای تولید محصولات خارج از فصل و اقتصادی کردن تولیدات باغی تلاش می شود.


جعفر گوهرگانی افزود: سال زراعی جاری افزون بر 270 هزار تن انواع محصولات باغی در استان تولید شد.


وی یکی از مشکلات اساسی فراروی باغداران استان را بروز برخی ناهماهنگی میان دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان برای توسعه اراضی شیب دار بر اساس قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی و اجرای ماده 56 دانست.


مناطق کاکان، سی سخت و سپیدار در شهرستان بویراحمد،باشت،گچساران و کهگیلویه از مهمترین مناطق مستعد و قطب های باغداری کهگیلویه و بویراحمد هستند.


سیب،هلو،انگور،گردو،لیمو ترش،پرتقال و زیتون بیشترین تولیدات باغی کهگیلویه و بویراحمد هستند که در تولید برخی استان صاحب رتبه کشوری است.


از مجموع 5 میلیارد دلار درآمد کشاورزی کشور 2 میلیارد دلار آن مربوط به تولیدات باغی است.

انتهای پیام/د

امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن گردو در باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.