گاردین گزارش داد:

ترامپ یک «کابوس» است/ سازمان ملل باید در برابر این قلدر خودشیفته بایستد

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در مطلبی به بررسی پیامدهای سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل پرداخت.

دیدگاه جهانی ترامپ یک «کابوس» است/ سازمان ملل باید وارد عمل شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی به بررسی پیامدهای سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل پرداخت و نوشت: تیم امنیتی ریاست جمهوری، منهتن را ترک کرد اما انعکاس سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل همچنان طنین انداز است.

یکی از مقامات سابق سازمان ملل در طول سخنرانی ترامپ اظهار داشت از یک چیز می توان کاملا مطمئن بود که ترامپ هرگز ناامید نمی شود. تا زمانی که افرادی مانند «جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل، برای خودنمایی به حمایت از ترامپ ادامه می دهند، لفاظی های رئیس جمهور آمریکا نیز ادامه دارد.

بولتون پس از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل اعلام کرد او بهترین سخنرانی خود را در یک محفل عمومی ارائه کرده است. سخنرانی که بیشتر جنبه تهدید کشورهای مختلف را به دنبال داشت.

استثمارگری آمریکایی در دوره ترامپ همانند یک برنامه تلویزیونی است. همانطور که یک برنامه تلویزیونی سعی دارد افکار عمومی را به سوی خود فراخواند، آمریکای تحت حکومت ترامپ نیز به دنبال دخالت در حاکمیت کشورها و ایفای نقش هدایت گر برای سایر ملل است. ترامپ با شعار انتخاباتی «اول آمریکا» تحولات گسترده ای در داخل آمریکا انجام داده است و در نظر دارد افکار و سیاست های متفاوت خود را نیز(از طریق سخنرانی در سازمان ملل) به دیگر کشورها تحمیل کند. او پس از ورود به کاخ سفید از معاهده آب و هوایی پاریس خارج شد ولی این افتخار را به عنوان اقدامی یکجانبه گرایانه در سخنرانی خود تکرار نکرد و در عوض به انتقاد از اقدامات پیونگ یانگ و تهران پرداخت. همین موضوع به سایر پوپولیست ها قوت قلب داد. برخی همچون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وی تمجید کردند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: توجه ترامپ به سازمان ملل، پیش از ورود به کاخ سفید صرفا جنبه تجاری داشت. حدود یک دهه قبل او به «بان کی مون»، دبیرکل سابق سازمان ملل پیشنهاد داد مقر سازمان ملل در نیویورک را با هزینه ای ارزان تر و سریعتر بازسازی کند ولی هرگز به وعده خود عمل نکرد. حین مبارزات انتخاباتی و حتی پس از ورود به کاخ سفید، او همچنان از منتقدان اقدامات سازمان ملل بود و آن را نهادی ناکارآمد توصیف کرد. ترامپ در جلسه بازسازی مقر اصلی سازمان ملل اعلام آمادگی کرد همانند گذشته بخشی از بودجه این نهاد را تامین کند. این موضوع توجه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل را جلب کرد.

با این حال، کارشناسان معتقدند امیدواری گوترش و انتظارات او از ترامپ برای کمک مالی به سازمان ملل چندان پایدار نیست و بهتر است گوترش آرزوی خروج ترامپ از کاخ سفید را داشته باشد. چراکه اقدامات بی محابای وی ممکن است زمانی دامن گیر سازمان ملل نیز شود!

در پایان این گزارش آمده است: ترامپ یک قلدر خودشیفته است. بی پروایی  و دخالت او در امور جهانی، هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر ثابت شد. پذیرش دیدگاه  ترامپ اشتباه محض است. کشورهای جهان انتظار دارند، سازمان ملل با هنجارشکنی از هر نوعی مقابله کنند. هنجارشکنی صرفا مختص کره شمالی، ایران و روسیه نیست بلکه آمریکا نیز با گسترش دخالت های بین المللی نه تنها یک هنجارشکن است بلکه به عنوان قدرت برتر، می تواند موجب بی ثباتی نیز شود. به خاطر صلح و امنیت جهانی، سازمان ملل باید در برابر این قلدر خودشیفته بایستد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار