گزارش/

تاجر شکست‌خورده آمریکایی در استفاده از تریبون سازمان ملل ناکام ماند!

تاجر آمریکایی در سازمان ملل نشان داد که از پختگی سیاسی برخوردار نیست و باید دوره کارآموزی در عرصه سیاست را بگذراند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، توافق هسته‌ای که توسط دولت سابق به دست آمد، یکی از بدترین توافق‌هایی است که من به عمرم دیده‌ام... این جمله اخیر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل است که موجی از اعتراضات کارشناسان  و چهره‌های سیاسی جهان را به دنبال داشت.

اظهارات «دونالد ترامپ» در حالی مطرح می‌شود که پیش از آن، «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا صراحتا عنوان کرد رئیس‌جمهور آمریکا نباید از برجام خارج شود، علاوه بر این «هنری کسینجر» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که طی دهه‌های گذشته همواره مخالف صفر تا صدی  سیاست‌های ایران بود، اکنون اعلام کرده از آنجایی که در خاورمیانه با پاردوکس‌هایی مواجه هستیم، بهتر است ترامپ از واکنش‌های سریع نسبت به برجام خودداری کند.

 

تاجر شکست‌خورده آمریکایی در استفاده از تریبون سازمان ملل ناکام ماند!

پشت پرده لفاظی های ترامپ در سازمان ملل

«هنری کسینجر» همچنین از نقش مهم ایران در تغییر نظام بین‌الملل و خاورمیانه به ترامپ هشدار داده و گفته با توجه به اینکه ایران پتانسیل دستیابی به قدرت برتر منطقه را دارد، انتظار می‌رود تا رئیس جهمور فعلی ایالات متحده از این ادبیات امتناع کند.

شاید بتوان یکی از عمده‌ترین دلایل رفتار اخیر ترامپ را در زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها جستجو کرد، یعنی رهبران آمریکا درصدد هستند با اعمال فشار شرایط را برای کناره گیری تهران از برجام فراهم کنند و بگویند ایران به تعهدات خود در این معاهده بین‌المللی پایبند نبوده و یا اینکه سعی دارند با الحاق بند‌های اضافی به این توافق‌نامه به  اهداف خود دست یابند.

با نیم نگاهی به اخبار رسانه‌ها به راحتی می‌توان دریافت که سخنان رئیس جمهور فعلی آمریکا نه تنها در عرصه بین المللی بلکه در کشور خود نیز، بازتابی نداشته و این امر منجر به اختلاف‌نظر میان مقامات آمریکایی شده است.

با نوجه به مطالب فوق می‌توان دریافت که ابراز این واکنش‌ها شاید در وهله نخست منجر به تشویش اذهان عمومی شود، اما در نهایت پیامد نامناسبی را برای ایران نخواهد داشت، چرا که این بدعهدی آمریکاست که بر همگان آشکار می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان سخیف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غیرواقعیِ رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کردند: این سخنان ناشی از قدرت نبود، بلکه ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک مغزی است زیرا آمریکایی‌ها از اینکه نقشه‌های چندین ساله آنها در منطقه غرب آسیا، با حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران، نقش بر آب شده است، به شدت ناراحت و عصبانی هستند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: سخنان رئیس جمهور آمریکا، برای ملت آمریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان آمریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم کنند که این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند. 

 تاجر شکست‌خورده آمریکایی در استفاده از تریبون سازمان ملل ناکام ماند!

 

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ادعای ترامپ مبنی بر اینکه برجام قراردادی برای سرپوش گذاشتن بر ساخت سلاح هسته‌ای ایران و یکی از بدترین قراردادهای آمریکا بوده است، اظهار کرد: این اظهارات ناشی از درک ضعیف رئیس جمهور آمریکا از توافقات بین‌المللی و مبانی حقوقی آن بوده و از نگاه جامعه جهانی بی‌اهمیت تلقی می‌شود.

 دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا هنوز از فضای انتخاباتی این کشور و جو استفاده از حملات لفظی به رقبا برای جلب آرا خارج نشده و لازم است مشاوران وی به او یادآوری کنند که رفتارهای تبلیغاتی و نمایشی تاثیری در تغییر اراده و رفتار کشورها ندارد.

شمخانی با تاکید بر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی برای استیفای کامل حقوق مشروع و قانونی خود و عدم تاثیر پذیری از هیاهوهای هالیوودی افزود: هیچ یک از طرف‌های امضا کننده برجام حق ندارند از سازوکارهای پذیرفته شده در این توافقنامه بین المللی با طرح بهانه های واهی و غیر حقوقی سرباز زنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی 7 نوبت پس از برجام، پایبندی کامل ایران به تعهداتش و ماهیت و روند صلح آمیز فعالیت های هسته‌ای کشور ما را تایید کرده است و هرگونه فضاسازی رسانه ای طرف مقابل و اتهام زنی واهی که با هدف عملیات روانی صورت می گیرد فاقد ارزش و اعتبار است.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: رویکرد آمریکا در قبال برجام به معنای تمسخر مسیر مذاکره و عدم پایبندی این کشور به قواعد دیپلماسی بوده و پیامی به جز بی اعتبارسازی مجامع بین المللی به جهان منتقل نمی کند.

وی با تقبیح رویکرد ساده لوحانه و تلاش نافرجام رئیس جمهور آمریکا که با طرح موضوعات غیر واقعی به دنبال تاثیرگذاری مخرب برجامعه ایران است، افزود:مردم مسلمان، انقلابی و سلحشور ایران اسلامی با درک واقعی از تهدیدات و منافع ملی کشور در جریان انتخابات های متعدد اعتقاد، حمایت و علاقه خود به نظام جمهوری اسلامی ایران را در فرایندی آزاد و مشارکت جویانه در معرض نگاه جهانیان قرار داده اند لذا بهتر است رئیس جمهور امریکا به جای این گونه اظهارات، فکری برای جلوگیری از نزول تصاعدی جایگاه خود نزد افکار عمومی آمریکا و جامعه جهانی کند.

تسلسل سیاست های بی اصل و اساس در ایالات متحده

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان نیز در این باره اظهار کرد: سخنرانی پوچ و مخرب، پر از اتهامات بی‌اساس که در مقابل مجمع عالی ارائه شد، علاوه بر اینکه در شان سازمان ملل متحد که برای تحکیم صلح و احترام بین‌المللی، ساخته شده است نبودبلکه برخلاف درخواست کشور‌های ما از این سازمان صلح‌آمیز، جهت وحدت حکومت‌ها برای مبارزه با جنگ‌ها و تروریسم، نیز است.

علی لاریجانی رئیس‌ مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: ادبیات موهن ترامپ در سازمان ملل در تراز شغل کاباره‌داری اوست و  مسوولان آمریکا دچار وارونگی ذهنی شده اند.

بررسی برنامه‌های دولتمردان آمریکا طی سال‌های اخیر و واکاوی سیاست‌های کلان این کشور نشان دهنده این است که تمامی روسای جمهور ایالات متحده آمریکا، از یک سیاست از پیش تعیین شده یعنی سلطه بر جهان حمایت می‌کنند و هر کدام بسته به شرایط زمانی، از ادبیات متفاوتی استفاده می‌کنند.

 

تاجر شکست‌خورده آمریکایی در استفاده از تریبون سازمان ملل ناکام ماند!

 

حذف اوباما، هدف اصلی ترامپ!

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لفاظی‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره برجام بیان کرد: مشکل اصلی ترامپ متن برجام نبوده چرا که این سند دارای نکات مثبتی است و تصویب این تفاهم نامه توسط باراک اوباما منجر به واکنش شدید نماینده حزب جمهوری خواه ایالات متحده شده است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور سابق آمریکا موافق اصلی برجام بوده است، افزود: حذف اوباما، هدف اصلی ترامپ است و سعی دارد به منظور تحقق این امر، بهانه‌هایی از جمله خروج احتمالی ایران از این تفاهم نامه را مطرح کند.

ایزدی تصریح کرد: رئیس جمهور فعلی آمریکا تنها چند هفته دیگر فرصت دارد تا نتایج خود پس از این کشمکش‌ها را به کنگره آمریکا اعلام کند که آیا این توافق نامه در راستای منافع ملی ایالات متحده بوده است؟

این کارشناس مسائل سیاسی درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام اظهار داشت:  ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده و خروج ۹۸ درصدی اورانیوم غنی شده از کشور و ریختن بتن در قلب راکتور‌های هسته‌ای بیانگر این مسئله است.

وی ادامه داد: اجرایی شدن این تفاهم نامه تنها درمرحله حرف باقی مانده و به تعهدی روی کاغذ تبدیل شده و با بازدید غیرمعمول از سایت‌های نظامی ایران به دنبال سوء استفاده از برجام است.

ایزدی در پایان بیان کرد: برجامی که قرار بود مشکلات کشور را مرتفع سازد اکنون خود به معضل جدیدی برای کشور تبدیل شده و به نظر می‌رسد طرف مقابل آمریکایی قصد دارد این تعهد بین المللی را به لیست مشکلات جدید علیه ایران، اضافه کند.

لغو یک طرفه برجام موضوعیتی ندارد

بیژن مقدم کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه رگه هایی از تندخویی ها و واکنش های این چنینی ترامپ در دوران انتخابات نیز وجود داشت، گفت: محتوای این ادعاها جدید نیست و تمام تلاش ها آن ها این است که آورده های برجام را برای ما صفر کنند.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی ما اعلام کرده که ما به تمامی تعهدات خود پایبند بوده ایم و این آمریکایی ها هستند که سعی در اعمال فشار به ایران برای کسب امتیازات بیشتر دارند.

مقدم با بیان اینکه لغو یک طرفه برجام موضوعیتی ندارد، افزود: اگر آن ها بتوانند دستاوردهای برجام را برای ما صفر کنند، علی رغم کاهش غنی‌سازی‌ها، دستاوردهای برجام برای ما حاصل نمی‌شود.

 با توجه به مطالب فوق درمی یابیم که تاجربزرگ آمریکایی علی‌رغم حضور فعال در عرصه اقتصادی، اما اکنون به واسطه بی‌تدبیری‌ها و کم تجربگی‌ها در عرصه سیاسی به همگان ثابت کرد که ازمشروعیت سیاسی برخوردار نبوده و سخنان وی حتی در داخل آمریکا از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

سلطه بر جهان! سیاستی که روسای جمهور آمریکا در آن محصور شده‌اند و سران آن پس  از روی کار آمدن با اتخاذ سیاست‌های متفاوت و ادبیات‌های گوناگون سعی در تحقق این امر دارند و حال باید منتظر ماند و دید که رئیس جمهور فعلی این کشور چه برنامه‌ای را سرلوحه اقدامات خود قرار خواهد داد. تداوم اعتراضات یا تعهد به برجام؟

گزارش از زهرا ابهری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکای جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا وترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۳:۱۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
تاجر کدومه یه قمار خونه دار تلکه بگیر دیگه ترامپ بدرد کاسه بشقاب فروشی هم نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۳:۱۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
تاجر کدومه یه قمار خونه دار تلکه بگیر دیگه ترامپ بدرد کاسه بشقاب فروشی هم نمی خوره
آخرین اخبار