باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا فیلم اولی‌ها قوانین ثابتی ندارند؟

مجوزی جدید درباره تهیه‌کنندگی فیلم اولی‌ها تصویب شده که کارگردانان درباره این اتفاق واکنش نشان دادند.

فیلم اولی هابه گزارش خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینمای ایران با گذشته چند دهه همچنان قوانین یکسانی ندارد و با تغییر مدیریت شاهد قوانین جدیدی در سینما هستیم. مجوز ساخت برای فیلم اولی‌‎ها یکی از بخش هایی است که دستخوش تغییرات بوده و این بار مجوزی جدید در راستای تهیه کنندگی فیلم اولی ها چند وقتی است تصویب شده و کارگردان فیلم اولی درباره این اتفاق واکنش نشان دادند.

لک زاده: بیشتر نگران خودشان هستند تا سینما

کریم لک زاده کارگردان سینما درباره مصوبه جدید فیلم اولی ها جهت همکاری با تهیه کنندگان حرفه‌ای، به خبرنگار ما گفت: نمی‌دانم کسانی که این مجوزها را تصویب می‌کنند نگران و به دنبال چه هستند؟! باید بدانیم بسیاری از تهیه کنندگان سرمایه‌گذار نیستند و به فیلمساز می‌گویند سرمایه را فراهم کنید و ما پروانه می‌گیریم، این چه کمکی به فیلمساز بخصوص آن‌هایی که قصد ساخت اولین اثر بلند سینمایی خود را دارند، خواهد کرد.

وی ادامه داد: در کل فیلمساز خودش باید سرمایه را فراهم کند، فیلمنامه نیز طبق روال عادی و گذشتن از فیلترهایی که ربطی به هیچ کس ندارد، پروانه ساخت می‌گیرد، پس وضع قوانین و مصوبه و سختگیری‌ها در خصوص تهیه کننده برای چیست؟!

این کارگردان اظهار داشت: اگر متولیان و تهیه کننده‌ها به فیلمسازان بودجه می‌دادند می‌گفتیم که حداقل نگران برگشت سرمایه خود هستند پس دلیلی برای نگرانی دارند، سوال ما این است هر متولی که این تصمیم را گرفته نگران چیست؟!

وی عنوان کرد: کسانی چنین تصمیم‌هایی می‌گیرند که دوست ندارند نسل جدید با نگاه جدید بصورت گسترده وارد سینما شود،که باید گفت هیچ کس نباید نگران جایگاه، موقعیت کاری و منافع شخصی‌اش باشد چراکه برای همه، جا وجود دارد و اثر خوب خودش را در هر شرایطی نشان می‌دهد.

لک زاده خاطر نشان کرد: سوال مهم دیگر اینکه مگر هر فیلمی که در سینمای ما ساخته می شود ضمانت اکران دارد که مصوبه صادر می کنند؟ در کل منطقی در آن نمی‌بینم به جز نگرانی‌های فردی و شخصی و بار دارندگی برای زیاد شدن فیلمسازهایی با نگاه جدید، بهتر است این رویکردهای غیرمنصفانه و غرض ورزانه از سینما حذف شود.

یوسفی نژاد: مصوبه جدید بین تهیه کننده و فیلم اولی ها نقاط مثبت و منفی دارد

اصغر یوسفی نژاد نویسنده و کارگردان سینما در تحلیل این جریان گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم اما اتفاقی که در این مصوبه خواهد افتاد اینکه تلاش شده برای فعالیت و ارزیابی کارگردان کار اولی برای ورود به سینما، از بروکراسی، سهمیه بندی و نوبت بندی خارج شود.

وی افزود: سابقه نشان داده عمده مشکلات از بخش نامه هایی که صادر می شود، سیاست گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد و یا قانونی که وضع می شود نیست البته این نیست که اشتباهاتی در این حوزه ها نباشد اما می گویم مشکلات در اجرا ایجاد می شود.

یوسفی نژاد اضافه کرد: پس باید متوجه باشیم نباید در خصوص وضع و اعمال مصوبه، بخشنامه و قانونی، فرد یا افراد و یا سازمان و ارگانی محملی را برای سوء استفاده فراهم کنند و از آن بهره برداری کنند بخصوص در حوزه اجرایی که ایراداتی به آن وارد است.

وی اضافه کرد: البته یک بخشی هم به من نوعی استفاده کننده برمی گردد که اشراف کامل اطلاعات دقیق از قانون و قانوگذاری ندارم و راه را برای سوءاستفاده کننده ها باز می گذارم.

کارگردان «ائو» ادامه داد:اگر هرکس بر اساس توان،علم و اشراف کامل به حوزه کاری و اطراف خود داشته باشد و بر اساس تشخیص یک مرجع دولتی نسبت به وضعیت فعالیتش، پیش نرود اتفاقات بسیار خوبی رقم خواهد خورد،و سینما و کارکردن در آن از این قاعده مستثنی نیست.

یوسفی نژاد خاطرنشان کرد: البته می توان پیش بینی کرد این مصوبه جدید،مانند بقیه بخش های سینما ضررها،گله مندی ها وتلفات خودش را به دنبال دارد که البته این نمونه جریانات فقط مربوط به سینما و فیلم اولی ها نمی شود بلکه متاسفانه در روابط اجتماعی، شغلی و... ما نهادینه شده است.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار