توافق روسای گمرکات ایران و ترکیه درباره 8 محور مهم همکاری

امروز روسای گمرکات ایران و ترکیه بر 8 محور مهم در همکاری های مشترک گمرکی توافق کردند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی گمرک ایران ،روسای گمرکات ایران و ترکیه بر 8 محور مهم در همکاری های مشترک گمرکی امروز توافق کردند.

این محورها شامل حذف کامل تاییدیه گواهی مبدا کالاهای ایرانی در کنسولگری های ترکیه ، 24 ساعته شدن فعالیت گمرکات گوربلاغ - بازرگان ، تبادل اطلاعات تصاویر ایکس ری به صورت برخط ، تردد کامیون های ترکیه از ایران همزمان با بسته شدن مرزهای ترکیه با اقلیم کردستان عراق ، ایجاد تسهیلات ترانزیت کالاهای ترکیه به قطر ، مبارزه مشترک با قاچاق مواد مخدر ، هماهنگی لازم برای احیای پروژه جاده ابریشم و تبادل اطلاعات در بستر دروازه مشترک مجازی است.

در دیدار امروز فرود عسگری و جیناپ آشجی روسای کل گمرکات ایران و ترکیه در آنکارا پس از بحث و بررسی در خصوص مسایل و مشکلات موجود و به منظور نیل به اهداف افزایش تجارت به سقف 30 میلیارد دلار در سال ، دو طرف در این موارد به توافق رسیدند :

1- با توجه به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر اعلام اعمال اصل عمل متقابل جهت صادرات اقلام ایران از مبدا کشورمان در خصوص لزوم دریافت تاییدیه اسناد توسط کنسولگری های ترکیه در ایران مقرر شد تاییدیه گواهی مبدا بصورت الکترونیکی بین گمرکات دو کشور حداکثر در یک هفته انجام پذیرد و بدین ترتیب نیازی به تاییدیه اسناد مذکور در سفارتخانه و کنسولگری دو طرف نخواهد بود.

موضوع درخواست تاییدیه اصالت گواهی مبدا توسط کنسولگری های دوطرف به حالت تعلیق درآمد.

این پیشنهاد در جلسه مشترک با معاون وزیر اقتصاد ترکیه نیز مطرح و تایید شد.

2- دو طرف بر 24 ساعته کردن فعالیت مرز بازرگان - گوربلاغ و تامین نیروی انسانی وتجهیزاتی به توافق رسیدند.

3-به منظور سهولت در تردد وسایل نقلیه تبادل اطلاعات تصاویر ایکس ری به صورت برخط مورد توافق واقع شد.

4-با توجه به تحولات اخیر در منطقه اقلیم کردستان عراق ، دو طرف بر هماهنگی کامل عملیات مرزی تاکید کردند و با توجه به درخواست گمرک ترکیه مبنی بر افزایش ترانزیت از قلمرو گمرک جمهوری اسلامی ایران با توجه به انسداد مرزهای آن کشور بر منطقه اقلیم مقرر شد ، گمرک جمهوری اسلامی ایران هماهنگی لازم را به عمل آورد.

5- به منظور مقابله مشترک با قاچاق مواد مخدر ، دو طرف ضمن توسعه همکاری های موجود بر انجام عملیات مشترک سالانه توافق کردند.

6- با توجه به درخواست گمرک ترکیه مقرر شد تسهیلات لازم برای ترانزیت کالا به قطر در نظر گرفته شود.

7- دو طرف بر همکاری و هماهنگی لازم برای احیاء پروژه جاده ابریشم تاکید کردند که در اولین مرحله قرار است در مسیر استانبول -تهران-اسلام آباد صورت پذیرد و تا یک ماه آینده نشست مشترک با دعوت از چین انجام گیرد.

8-با توجه به فراهم شدن زیرساخت های لازم در دو کشور و تبادل اطلاعات آزمایشی داده ها در کانال امن و همچنین اجرای موفقیت آمیز مرحله اول گمرک الکترونیک ، گمرک جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تبادل اطلاعات اظهارنامه های صادراتی و وارداتی به منظور تحقق کامل دروازه مشترک مرزی به صورت مجازی انجام پذیرد که مورد توافق قرار گرفت.

انتهای پیام/

محورهای همکاری گمرکی ایران و ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار