عوارض مرگبار مصرف مکمل‌های ویتامینی

مصرف مکمل و قرص‌های ویتامین احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های مرگبار را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مکمل‌های ویتامینی در شکل‌ها و شیوه‌های مصرف متنوع در بازار‌های جهانی تولید می شوند؛  بنا بر آمار‌ها آمریکایی‌ها به دلیل مصرف بیش از حد این مکمل‌ها در معرض مگا دوز قرار دارند و احتمال بروز بیماری هایی همچون سرطان، آلرژی، نارسایی کلیوی و ایست قلبی در آنها وجود دارد.

مکمل‌های ویتامینی معمولاً گروه وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را شامل می‌شود که با ترکیب و مقدار‌های خاصی در یک دارو به صورت کپسول خوراکی، مایع و حتی تزریقی وجود دارند، یکی از مهم ترین عنصر‌های تشکیل دهنده مکمل‌های ویتامینی، منیزیم است.

مکمل‌های ویتامینی آب نبات بی خطر نیستند
این ماده هم به صورت ترکیب با سایر ویتامین‌ها و هم به صورت مجزا وجود دارد و برای سلامت بدن بسیار مفید است. از جمله مواد غذایی حاوی منیزیم طبیعی می‌توان شکلات سیاه، آووکادو، آجیل، حبوبات، دانه غلات، برخی ماهی‌های روغنی و موز را نام برد.

اما پژوهش‌های جدید توسط دانشمندان علوم مغز و اعصاب نشان داده است، مصرف این ماده معدنی به صورت طبیعی یا از طریق مکمل ویتامینی می‌تواند سبب جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله، استرس و نگرانی و حتی زوال عقل شود.

مکمل‌های ویتامینی آب نبات بی خطر نیستند
در عین حال مصرف بیش از حد منیزیم نیز می‌تواند سبب اوردوز این ماده در بدن و آسیب به مغز شود.

کارشناسان به افراد، به ویژه سالمندان توصیه می‌کنند چنانچه مکمل ویتامینی مصرف می‌کنند به طور منظم وضعیت ویتامین‌ها و مواد شیمیایی در بدن خود از طریق انجام آزمایش خون را بررسی کنند تا دچار مصرف بیش از حد و به دنبال آن بروز عوارض جانبی ناخواسته نشوند.

این نتایج حاصل تحقیق دانشگاهی در کشور هلند در خصوص کمبود و یا اوردوز مصرف مکمل‌های خوراکی بر بدن سالمندان و میزان محافظت یا اثر پذیری آن‌ها از بیماری‌ها است و در مجله اعصاب (Neurology) به چاپ رسیده است.

مکمل‌های ویتامینی آب نبات بی خطر نیستند
ابتلا به بیماری‌های مرگبار تنها به دلیل کمبود مواد معدنی یا ویتامینی در بدن نیست و به عامل‌های متعددی از جمله سبک زندگی، مصرف سیگار، سن، رژیم غذایی، ورزش منظم، استرس، سابقه بیماری، ضربه مغزی و مواردی از این دست وابسته است، اما کمبود برخی املاح و مواد ویتامینی نیز در بروز آن موثر است.

انتهای پیام/

ابتلا به بیماری‌هایی مرگبار با مصرف مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار