افزایش بهای نفت به بالاترین سطح در ۲ سال گذشته/ صعود قیمت طلا

واکنش شدید رجب طیب اردوغان به همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، به افزایش بهای نفت منجر شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، به دنبال تهدید ترکیه مبنی بر مسدود کردن صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق، بهای طلای سیاه امروز (سه شنبه) با افزایش همراه بود و به بالاترین سطح در 26 ماه گذشته رسید.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت تحویل نوامبر با 46 سنت افزایش، به 59 دلار و 48 سنت در هر بشکه رسید. این بیشترین رقم از ماه ژوئیه سال 2015 محسوب می شود. بهای نفت خام برنت در روز گذشته هم با 3.8 درصد افزایش همراه بود. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) تحویل نوامبر با 15 سنت افزایش، 52 دلار و 37 سنت در هر بشکه معامله شد. پیش از این هم نفت وست تگزاس اینترمیدیت به 52 دلار و 43 سنت افزایش یافته بود که این بیشترین سطح در 5 ماه گذشته محسوب می شود.

در واقع بهای نفت برای پنجمین روز متوالی با افزایش همراه بوده است. از جمله علل افزایش بهای طلای سیاه پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توافق کاهش سطح تولید و همچنین افزایش تقاضا بوده است.

یکی دیگر از علل افزایش بهای نفت این بود که روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که صادرات نفت را از منطقه کردستان عراق با بستن خط لوله ای که نفت شمال عراق را به ترکیه می رساند، قطع خواهد کرد. تهدیدهای رئیس جمهور ترکیه پس از برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق در روز گذشته آغاز شد. در این همه پرسی افراد واجد شرایط برای ماندن یا جدا شدن از عراق شرکت کردند. رجب طیب اردوغان که از مخالفان سرسخت این همه پرسی است همچنین تهدید کرد که مرز «هابور» را با عراق می‌بندد که این خبر تکذیب شد.

خط لوله ای که نفت شمال عراق را به ترکیه می رساند روزانه بین 500 هزار تا 600 هزار بشکه نفت تولید می کند.

اقتصاددان ارشد یک مؤسسه تحقیقاتی در توکیو اعلام کرد: پایبندی اعضای اوپک به تعهد خود و واکنش ترکیه به همه پرسی جدایی کردستان عراق به افزایش بهای طلای سیاه منجر شده است. بهای نفت خام برنت حتی می تواند به بشکه ای 60 دلار هم برسد.

این درحالیست که بهای نفت شاخص آمریکا به دنبال وقوع توفان سهمگین هاروی که باعث توقف فعالیت حدود 25 درصد از ظرفیت پالایشگاهی این کشور شد، با سرعت کمی در حال افزایش است.

به دنبال تشدید تنشها میان کره شمالی و آمریکا و همینطور پیروزی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در انتخابات پارلمانی، بهای طلا هم با افزایش همراه بود. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 14 دلار افزایش (معادل 1.08 درصد) به 1311.50 دلار رسید.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار