حمامی ۴۱۲ ساله وقفی با ۱۳ لایه نقاشی + تصاویر

در این حمام که نوعی گالری نقاشی است،نقاشی‌های زیبایی وجود دارد،به‌طوری که در زمان‌های مختلف و به‌فراخور مسائل اجتماعی هر روزگار؛نقاشی‌هایی به‌روی سقف این حمام کشیده شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جوار حرم امام رضا(ع)؛ حمامی با قدمت ۴۱۲ سال قرار دارد که امروزه تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است که به آن "حمام مهدی‌قلی‌بیک" می‌گویند که مربوط به دوره صفویه است و کسانی که می‌خواهند از این حمام زیبا و دیدنی بازدید کنند باید در مشهد به ابتدای بازار بزرگ، جنب مسجد شاه رفته تا این اثر تاریخی را که ۴۰ سال است به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است بازدید کنند.

 حمامی ۴۱۲ ساله وقفی با ۱۳ لایه نقاشی + تصاویر

در این حمام که به‌نوعی گالری نقاشی هم به حساب می‌آید نقاشی‌های بسیار زیبایی وجود دارد، به‌طوری که در زمان‌های مختلف و به‌فراخور مسائل اجتماعی هر روزگاری؛ نقاشی‌های متعددی به‌روی دیوارها، علی الخصوص سقف این حمام کشیده شده است، به‌صورتی که ۱۳ لایه نقاشی به‌روی دیوارها در گذر تاریخ جا خوش کرده است.

در شهر مشهد و در راسته بازار بزرگ و نزدیک به مسجد هفتاد و دو تن امروزی فضای حمام قدیمی مهدی‌قلی‌بیک بنای یکی از امرای تیموری معروف به مسجد قرار دارد که به سال ۱۰۲۷ قمری ساخته شده است. این حمام مجموعه‌ای از فضاهای متعدد بوده و بزرگترین و زیباترین بخش آن بخش بینه حمام با هشت ستون و تزئینات نقاشی است.

 حمامی ۴۱۲ ساله وقفی با ۱۳ لایه نقاشی + تصاویر

این بنا وقف آستان قدس رضوی شد که پس از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۸۵ش به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد. در این موزه اشیایی از قبیل لوازم مورد نیاز در حمام‌های قدیمی، انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، بخش نمایشگاه عکس قدیم و مردم‌شناسی به نمایش درآمده است.

حمامی ۴۱۲ ساله وقفی با ۱۳ لایه نقاشی + تصاویر

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

حمامی با قدمت 412 سال قرار دارد که امروزه تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.