بزمی خبر داد:

احداث اولین پالایشگاه ایرانی در سوریه

معاون امور فناوری و بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت از احداث اولین پالایشگاه کاملاً ایرانی با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت در سوریه خبر داد.

ایجاد پالایشگاه تمام ایرانی در کشور سوریهبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور بزمی معاون امور فناوری و بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری اظهار کرد: اولین پالایشگاه کاملا ایرانی با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت های سازنده تجهیزات داخلی بعد از بازگشت آرامش به سوریه در این کشور ساخته خواهد شد.

وی گفت : پالایشگاه طراحی شده فوق با سرمایه خارجی آماده احداث است.

بزمی افزود: این پالایشگاه در سوریه نزدیک شهر هومس در الفرقدوس احداث خواهد شد، فاز اول آن 70 هزار بشکه تولید خواهد داشت و 6 واحد آن تحت لیسانس بوده که کارهای لیتولیتی آن به وسیله مهندسین مشاور ایرانی انجام شده و حداکثر تجهیزات آن ساخت ایران خواهد بود.

فعالیت 9 واحد مهم پالایشی کشور با تکیه بر دانش فنی پژوهشکده صنعت نفت

معاون امور فناوری و بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه حجم سرمایه  گذاری مورد نیاز برای احداث پالایشگاه کاملا ایرانی در سوریه حدود یک میلیارد دلار است، گفت: کنسرسیومی متشکل از کشورهای ونزوئلا، روسیه و ایران در راه اندازی این پالایشگاه نقش دارند که ونزوئلا بالاترین سهم را در این کنسرسیوم به خود اختصاص داده است.

بزمی ادامه داد: اکنون کنسرسیوم در حال مذاکره برای فاینانس آن است، هرچند ایران سهم محدودی در کنسرسیوم بر عهده دارد اما نباید از نقش 100 درصدی ایران در ساخت این پروژه صرفه نظر کرد.

وی گفت: هم اکنون 7 واحد مهم پالایشی با دانش فنی پژوهشگاه در حال فعالیت و 2 واحد دیگر نیز در حال نصب است که یکی از آنها پاییز امسال راه اندازی خواهد شد، بنابراین اقدامات پژوهشگاه به طور کلی به تجاری سازی، خلق فناوری و احداث واحدهای صنعتی منتج شده است.

ثبت بیش از 130 اختراع بین المللی در کشورهای بزرگ اروپایی و امریکا

معاون امور فناوری و بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت یکی از بزرگترین و بهترین مراکز پژوهشی محسوب می شود، گفت: طی سالیان متوالی در کشور به عنوان برترین مرکز پژوهشی شناخته شده است.

بزمی بیان کرد: ثبت بیش از 130 اختراع بین المللی در کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی گویای صادق این ادعا است . در مجموعه صنعت نفت و موسسات پژوهشی مرکز ما تنها پژوهشگاه است که در چند سال اخیر میلیون ها دلار دانش فنی و خدمات فناورانه را به شرکت ها و کشورهای خارجی فروخته است.     

وی با بیان اینکه پتنت به خودی خود ارزش زیادی ندارد، گفت: مهمترین مسئله در این زمینه تجاری سازی و استفاده از نتایج حاصل از آنها به لایسنس و خدمات فناورانه به سایر کشورها است. از آنجایی که ثبت اختراع ها هزینه بر است، بنابراین اگر از نتایج خدمات آن استفاده نکنیم، تنها این هزینه در کشور تحمیل و تنها آمار اختراعات افزایش می یابد.

معاون امور فناوری و بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه پروژه های پژوهشگاه های صنعت نفت متقاضی محور است، افزود: کارهای مهمی از جانب نفت، پالایش و پتروشیمی به پژوهشگاه واگذار شده که نتایج هر یک به تنها آثار خوبی بر جای گذاشته است.

بزمی با اشاره به تعامل بسیار خوب پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه ها افزود: هم اکنون تعداد بسیاری از دانشگاه ها مقاطع دکترا و فوق لیسانس مشغول گذرانِ تز دانشجویی خود در پژوهشگاه هستند.

وی تصریح  کرد: پژوهشگاه صنعت نفت خود را رقیب دانشگاه نمی داند، چراکه کارهای این بخش در طول هم انجام می شود و آماده توسعه روابط با تمامی دانشگاه های تراز اول ایران هستیم.

معاون امور فناوری و بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت در پایان گفت: تمام فعالیت های پژوهشگاه صنعت نفت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار