گزارش دیدبان حقوق بشر از تبعیض‌گرایی نظام‌مند مقامات آل سعود بر ضد شیعیان

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی نوشت در سال‌های اخیر، روحانیون سعودی با اجازه مقامان عربستان به شدت از فضای مجازی علیه شیعیان استفاده کرده‌اند.

گزارش دیدبان حقوق بشر از تبعیض‌گرایی نظام‌مند مقامات آل سعود بر ضد شیعیانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان دیدبان حقوق بشر، این سازمان بین‌المللی روز سه‌شنبه اعلام کرد برخی مقامات مذهبی و مؤسسات در عربستان سعودی تحریک به نفرت و تبعیض بر ضد اقلیت‌های مذهبی از جمله شیعیان می‌کنند.

دید‌بان حقوق بشر در گزارشی ۶۲ صفحه‌ای با عنوان «اظهارات نفرت پراکنانه مسئولان سعودی» می‌نویسد عربستان سعودی به گروهی از مقامات مذهبی که از سوی دولت سعودی مشخص شده‌اند، اجازه می‌دهد «با کلمات تحقیرآمیز» در مورد اقلیت‌های مذهبی حرف بزنند و در «اسناد رسمی و تصمیمات مذهبی آن‌ها را شیطانی جلوه دهند.»

این سازمان، که مقر آن در نیویورک است، اعلام می‌کند: «در سال‌های اخیر، روحانیون سعودی از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای تحریک به نفرت بر ضد مسلمانان شیعه و دیگر اقلیت‌ها که با آن‌ها هم عقیده نیستند، استفاده کردند.»

سارا لیا واتسون، مدیر دیدبان حقوق بشر در امور خاورمیانه، اعلام کرد سخنان نفرت‌پراکنانه، تبعیض نظام‌مند بر ضد اقلیت شیعه را به دنبال دارد و گروه‌های تروریستی مانند داعش یا القاعده از آن برای توجیه حملات خود به شیعیان استفاده می‌کنند.

سازمان دید‌بان حقوق بشر در گزارش خود همچنین از «تفکرات ضدشیعی» در نظام قضایی عربستان سعودی و در برنامه‌های وزارت آموزش این کشور به شدت انتقاد می‌کند.

بر اساس گزارش این سازمان، در نشستی دولتی، یک عضو کمیته عالی علمای سعودی در ادامه اظهارات سعودی‌ها برضد شیعیان ادعا می‌کند: «آن‌ها برادران ما نیستند، آن‌ها بیشتر برادران شیطانند.»

در عربستان سعودی تفکر وهابیسم حاکم است. شیعیان این کشور در استان شرقی این کشور متمرکز هستند و اغلب تنش‌هایی بین آن‌ها و حکومت سعودی به وجود می‌آید.

انتهای پیام/

دیدبان حقوق بشر در گزارشی از اقدام سعودی‌ها در تحریک بر ضد شیعیان خبر داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار