باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

زبانی که بیش از نیم قرن مصیبت اهل بیت را فریاد زد

هر ساله با شروع دهه محرم و عزاداری مردم در استان ایلام، حنجره مداحی در گوشه ای از شهر شروع به زمزمه می کند که با زمزمه هایش عده ای را به یاد مصیبت هفتاد و دو تن می اندازد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، محمد زیوریان پیر غلام حضرت سیدالشهدا و خادم تکیه حضرت ابالفضل( ع ) ایلام کسی است که تمام عمر خود را در راه نهضت مقدس عاشورا و زنده نگه داشتن ایام حزن و اندوه اباعبدالله وقف کرده است. مداح بزرگ و قدیمی ترین نوحه خوان ایلامی فارغ از ذره ای تحصیلات ادبیاتی و شاعری بسیار صریح در مدح واقعه ی عاشورا شعرهای زیادی هم به زبان فارسی و هم به گویش محلی سروده و هرساله بیش از ده ها نوحه و شعر جدید عاشورایی در اختیار مداحان سنتی خوان این شهر قرار داده است.

امروزه که کمتر سروده های عاشورایی به زبان کردی تولید می شود، اشعار کربلایی زیوریان پیرغلام نهضت حسینی، با پشتوانه معرفتی و کارشناسی بر اساس اصل واقعه عاشورا خلق می شود و اساس این مداحی ها سالیان سال است که بر روح و جسم و جان دوست داران و محبین امام حسین (ع ) در ایلام تاثیر گذار بوده است،  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛  به گفتگو با این مداح پرداخته که  در مطالب زیر آن را می خوانید.

خواهشمند است برای شروع با معرفی خودتان بحث را آغاز نمائیم؟

یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور‌ الحجه.به همه دوستداران اهل بیت علیهم السلام ، محمد زیوریان هستم . متولد  1318 در ایلام به دنیا آمدم . متاهل و  هشت  فرزند پنج  پسر و سه دختر دارم. بازنشسته اداره منابع طبیعی استان ایلام هستم.

کربلایی زیوریان از شروع مداحی خودتان  توضیحی بدید؟

بنده از سال 1335 در مسجد والی شهر ایلام  با حمایت ها و تشویق استاد اصغر کاویانی مداحی را شروع کردم و در قدیمی ترین تکیه های زرین چنگ، تکیه سید محمد موسوی و هم اکنون  بیش از سی سال است که در تکیه مقدس حضرت ابالفضل (ع) بحول و قوة الهی در حال نوکری حضرت اباعبدالله (ع) هستم.

  استاد و حامی که شما را همراهی و کمک کردند چه کسانی هستند؟

استاد اصغر کاویانی انسانی بزرگوار بودند که در ایام محرم هیئت برپا می کرد ، انسانی خوش قلب که  از مداحان استقبال می کرد و در مراسمات محرم با کوشش فراوان حداکثر امکانات را فراهم  می آوردند حداقل امکاناتی که مثل امروز نبود و حتی در بعضی مواقع بدون بلندگو در فضای باز با صدای بسیار زیبا و خالصانه مداحی می کردند.

 چرا از بین مکان های مقدس در ایلام فقط در تکیه مقدس حضرت ابالفضل مداحی می کنید؟

از آنجا که تکیه مقدس حضرت ابالفضل (ع) در محله ما (محله صفاری)  واقع شده از همان  ابتدای ایام جوانی در این مکان مقدس  مداحی می کردم و با تمام وجود محب حضرت ابالفضل العباس (ع) هستم و ارادت خاصی نسبت به ایشان دارم وتاکنون هر ساله به یاد دوران آن ایام، محرم در این مکان مداحی می کنم.

 از مداحی سنتی دیگر مداحان استان و وضعیت مداحی سنتی و مداحی های هیئتی امروزی توضیحاتی بفرمائید؟

در استان مداحان خوب و باتجربه ای حضور دارند که هر کدام سبک خاص خود دارند ، مداحان پا به سن گذاشته ای که هنوز به همان سبک قدیمی  و سبک زیبای سنتی به مداحی خود ادامه می دهند و مداحان جوان تر به  سبک جدید و هیئتی امروزی کار می کنند.به عقیده بنده باید عده ای از همین جوانان ایلامی کمی هم به سبک قدیمی روی بیاورند و این سبک زیبای مداحی که گنجینه ای از میراث مداحان با اخلاص و ساده ای بوده که امروزه در بین ما نیستند و دستشان از نوکری و خدمت در مراسمات امام حسین کوتاه گردیده ؛ باید نسل به نسل زنده نگه داشته شود.

نظر شما در خصوص برگزاری کلاس های مداحی در استان چیست؟

برگزاری کلاس های مداحی برای قشر جوان کار خوب و پسندیده ای است  و باید جوانان را به مداحی سنتی و سبک ایلامی تشویق کنند همین جوانانی که اگر آموزش ببینند وارث سبک قدیمی خواهند بود و از تجارب مداحان پیشکسوت می توانند بهره ببرند.

 اهل سرودن شعر هم هستید؟

 بله خدا رو شکر اهل گفتن  شعرم وبیش از چهل سال است که شعر می گویم. بعضی نوحه ها رو خودم می گویم و برخی دیگر هم از کتاب های نوحه فارسی انتخاب و به زبان کردی تبدیل می کنم.بعضی اشعار هم از واقعه کربلا گرفته و بعد در غالب شعر در می آورم و اگر به نوحه هایم توجه کنید اکثرأ از واقعه کربلا گرفته شده اند.

ماه تابان حسن توچرا آمده ای             نور چشمان منی ، توچرا آمده ای

آخر ای شمع فروزان حرم                  طوطی نغمه سرای شکرستان حرم

آخر این نوگل خندان گلستان حرم         سوی این عرصه ی پیکار بلا ، توچرا آمده ای

 

  خاطره جالبی از مجالستون به یاد دارید برامون بفرمایید ؟ 

اکثر مجالس عزای امام حسین زیبا و خاطره انگیزند ولی خاطره انگیز ترین مراسماتی که با وجود گذشت سال ها هنوز در ذهنم باقی مانده است در سال 1363 به همراه مداحان اهل بیت علیهم السلام مرحوم علی نظر روانخواه ، مرحوم حاج میر حسین اسلامی، مرحوم عبدالحسین غلامپور به مدت چهل شب از شروع محرم تا اربعین هرشب مراسم داشتیم و آن زمان هیچ گاه از خاطرم نخواهد رفت چرا که زیباترین مراسمات در همان سال برگزار می شد.

 در پایان اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید ؟

بنده که سال ها افتخار تجربه  نوکری  عزاداران حضرت سید شهدا را داشته ام از همه عزیزانی که پای به عرصه ی مداحی می گذارند از همان شروع کار بصورت ویژه  در راستای اهمیت ماه محرم  و واقعه عاشورا مطالعه داشته باشند که اهمیت این  راه درک کرده و بدانند از چه و برای چه کسی می خوانند و حق کلمات را ویژه ادا کنند.  

نظر شما در خصوص برگزاری کلاس های مداحی در استان چیست؟

برگزاری کلاس های مداحی برای قشر جوان کار خوب و پسندیده ای است  و باید جوانان را به مداحی سنتی و سبک ایلامی تشویق کنند همین جوانانی که اگر آموزش ببینند وارث سبک قدیمی خواهند بود و از تجارب مداحان پیشکسوت بهره می برند.

 

بنده که سال ها افتخار و تجربه  نوکری   عزاداران حضرت سید شهدا را داشته ام از همه عزیزانی که پای به عرصه ی مداحی می گذارند از همان شروع کار بصورت ویژه  در راستای اهمیت ماه محرم  و واقعه عاشورا مطالعه داشته باشند که اهمیت این کار راه درک کرده و بدانند از چه و برای چه کسی میخوانند و حق کلمات را ویژه ادا کنند.  

این مداح خوش هر پنج پسرش را آموزش داده و می توان گفت برادران زیوریان همگی از مداحان خوش صدای این شهر هستند و ایلام سالیان سال گویا قرار است که ذکر مصیبت سید و سالار شهیدان را با صدای گرم زیوریان و پسرانش بشنوند.

 انتهای پیام/ب

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.