سازمان دیدبان حقوق بشر: ارتش میانمار عامل جنایت علیه بشریت است

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد ارتش میانمار در عملیات سرکوب مسلمانان روهینگیا مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز از یانگون، سازمان دیدبان حقوق بشر روز سه شنبه اعلام کرد ارتش میانمار در عملیات سرکوب مسلمانان روهینگیا مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

این سازمان دفاع از حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است دولت این کشور را مجازات و تحریم تسلیحاتی کند.

سازمان ملل نیز پیش از این ارتش میانمار را به پاکسازی قومیتی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا متهم کرده بود.

از اواخر ماه اوت خشونت ها در غرب میانمار موجب شده است حدود 440 هزار آواره روهینگیا این کشور را به مقصد بنگلادش، کشور همسایه، ترک کنند.

جیمز راس، مدیر امور حقوقی و سیاسی دیده بان حقوق بشر گفت: « ارتش میانمار به طرز بی رحمانه ای اقلیت روهینگیا را از شمال ایالت آراکان اخراج می کند. کشتار روستاییان و آتش‌سوزی‌های گسترده که ساکنان منطقه را وادار به ترک خانه‌هایشان کرده است، مصداق جنایت علیه بشریت است.»

براساس تعریف دادگاه کیفری بین المللی، اقداماتی از قبیل قتل، برده داری، شکنجه، تجاوز یا تبعید هنگامی که با علم، در چارچوب حمله ای گسترده یا نظام‌مند علیه جامعه ای مدنی صورت می گیرد، جنایت علیه بشریت تلقی می شود.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد این تحقیقات که با استناد به تحلیل تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفته است، این امکان را برای این سازمان فراهم کرد تا موارد انتقال اجباری، قتل یا تلاش برای قتل، تجاوز و آزار و اذیت مردم را به ثبت برساند.

جیمز راس گفت: «‌ برچسب حقوقی زدن به این جنایات هولناک می تواند ظاهرا بی اهمیت باشد... اما اذعان به این واقعیت که جنایت علیه بشریت اتفاق افتاده است، باید سازمان ملل و دولت‌های مربوطه را برانگیزد تا اقدامی کنند.»

انتهای پیام/

نسل کشی میانمار جنایت علیه بشریت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار