گزارش

جوانانی که دستشان در پوست گردو است/ماراتن ازدواج همچنان در باتلاق مسکن

معضل افزایش اجاره بهای منزل بیش از هر گروه دیگر، جوانانی را آزار داده که میخواهند با رهن منزل، دست همسر خود را گرفته و زندگی مشترک‌شان را آغاز کنند.

جوانانی که دستشان در پوست گردو است/ماراتن ازدواج همچنان در باتلاق مسکنخبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ازدواج سنت من است هرکس به آن عمل و رغبتی نشان ندهد از من نیست» این سخن با ارزش ازحضرت رسول الله(ص) است . بارها همه ما این حدیث را دیده و شنیده ایم ،اما آیا این سنت حضرت رسول اله(ص) به درستی انجام می شود یا عوامل مختلف دست در دست هم داده تا جلوی آن را بگیرند؟ دقیقا این عوامل کدامند؟

چندی پیش فارغ از هیاهوی شهری و مشکلاتی که شاهدش بودم و کاری از دستم بر نمی آمد به یکی از امامزاده های شهر پناه بردم که با زوج جوانی آشنا شدم. «مریم و رامین» زوج جوانی بودند که برای حل مشکلشان از همه جا دل بریده و دست به دامن خدا شده بودند.

دخترجوان دلش خیلی پر بود از موانعی که سر راهشان قرار داشت، می نالید.می گفت که برای رسیدن به یکدیگر به جای 7خان هزار خان را طی کرده اند و هنوز به سر منزل مقصود نرسیده اند.

مریم گفت: هفت سال است که عقد کرده ایم ولی هنوز نتوانستیم ازدواج کنیم، دیگر در بین خانواده هایمان زبانزد عام و خاص شده ایم. هر سال درگیر یک مسئله هستیم امسال که به حول و قوه الهی قرار بود ازدواج کنیم سنگ بزرگی جلوی پایمان قرار گرفته که تاب و توان را از ما گرفته است وحل نشدنی است، گویی ازدواج ما طلسم شده و گره کوری خورده که حالا حالا ها باز شدنی نیست.

این ها را می گوید و بغض امان حرف زدن  را از او می گیرد و آرام شروع به گریه می کند.

مرد جوان تحت تاثیر همسرش قرار گرفته با سکوت کوتاهی ادامه می دهد: باورتان نمی شود حتی امسال سالن کوچکی هم دیده بودیم و خانمم هم مختصر جهیزیه ای را آماده کرده بود اما چندروز پیش که برای اجاره خانه نقلی به بنگاه مراجعه کرده بودیم، متوجه افزایش کرایه خانه ها شدیم همه آرزوهایمان نقش بر آب شد و تنها امیدمان به خداست.  باورتان نمی شود همین خانه ای که می گویم تا یکی دو ماه پیش قیمتش خیلی پایین تراز قیمت فعلی بود، ای کاش زودتر واممان آماده می شد و می توانستیم همان روز آن را اجاره کرده بودیم ما خیلی نقشه برای وام ازدواج کشیده بودیم که پس از گرفتن وام میتوانیم خانه را اجاره کرده و با باقی پول خرج مخارج عروسی را تامین کنیم.

رامین ادامه داد: بماند که این 20 میلیون وامی که برای ازدواج به زوج ها می دهند برای خودش حکایت دیگری دارد. اولا اینکه این وام ضامن کارمند رسمی می خواهد دوما باید شرایط باز پرداختش به گونه ای باشد و کسی که ضامن می شود پول کافی در بانک داشته باشد تا در صورت پس ندادن بازپرداخت وام از حساب او کم شود. حالا شما حساب کن که اگر من همچین کسی را داشتم که ضامنم شود این گونه مستاصل می شدم و زمان انتظار برای گرفتن وام بسیار طولانی و خسته کننده است . حتی یکی از دوستانم الان 2 سال است در انتظار وام است هنوز هم شرایط گرفتن آن برایش پیش نیامده حتی اولین فرزندش نیز بدنیا آمده است اما از وام خبری نیست .

 این را می گوید و سرش را به زیرمیندازد. مرد جوان همان طور که سربه زیر افکنده بود به آرامی گفت: اگر امسال نتوانم خانه ای اجاره کنم مجبوریم از هم جدا شویم دیگر توان این همه سختی را نداریم .هردو واقعا خسته شدیم هفت سال شده است، دیگرپیرشده ایم. حال اینجا آمده ایم تا آقا نظری به ما بکند و مشکلمان حل شود. حتی دیگر خانواده هایمان دیگر تحمل این شرایط را ندارند. پدر مریم بارها به من گفته نمی خواهد جشنی بگیری و تنها یک خانه اجاره کن و دست زنت را بگیر و برو اما چه می توانم بگویم اجاره کردن خانه با شرایط فعلی برایم ممکن نیست دیگر چه می شود کرد؟

درباره ثبت نام مسکن مهر از او سوال می کنم که چرا در این مدت نتوانسته نسبت به آن  اقدام کند، آهی می کشد و می گوید: خیلی دوست دارم یکی از این مسکن ها را بخرم چه کسی بدش می آید اما سرمایه اولیه برای ثبت نام را نداشتم و کسی نیز اطرافم نبود که بتوانم از او قرض بگیرم. حتی اگر هم بتوانم مسکن مهر را ثبت نام کنم، شرایط پرداخت وام هایش را ندارم. من از نظر شغلی در وضعیت خوبی به سر نمی برم و یک کارگر رستوران ساده ام. حتی یک ریال اضافه شدن به هزینه های زندگی فشار بسیاری را برمن متحمل می کند. من و امثال من قشر آسیب پذیری در جامعه هستیم واقعا زیر بار اینهمه سختی نمی توانیم قد علم کنیم فقط خدا باید به داد ما برسد. 

 این بار صدای هق هق زن جوان به گوش می رسد. با صدای لرزان و گرفته ادامه داد: وضعیت خانه پدری من نیز خیلی مناسب نیست. این مقدار جهیزیه که خریدم جای زندگی را ما را با سختی مواجه کرده است حتی راهی برای رفت و آمد در خانه نداریم. بدجور سربار خانواده ام شده ام. درست است آنها چیزی نمی گویند ولی خودم آن را حس می کنم.

با شنیدن این سخنان اندوهی سراپای وجودم را گرفته، از اینکه مریم و رامین ها  در جامعه ما کم نیستند که زیر بار مشکلات کمر خم کرده اند و هیچکس پاسخگوی مشکلات آنها نیست.

بارها عوامل مختلف در زمینه علت تاخیر ازدواج جوانان  را از زبان کارشناسان بررسی کرده ایم و بسیاری از جراید و روزنامه ها ،برنامه های تلویزیونی نسبت به این موضوع مانور داده و برنامه پخش کرده اند، اما نتیجه ای که در بر نداشته  هیچ، بلکه یک مشکل به بقیه مشکلات ازدواج جوانان نیزافزوده است.

حال نکته ای که وجود دارد این است که اگر می خواهیم مشکلی را حل کنیم باید در دل مشکل باشیم و تا زمانی که آن را حس نکرده باشیم، نمیتوانیم آن را درک کنیم.

کارشناسی که موضوع معضل ازدواج جوانان را درک نکرده یا مسئولی که فرزندش در رفاه کامل است، قطعا نمی تواند راجع به معضل ازدواج جوانان اظهار نظر کند و سخنانش به گونه ای نیست که بتواند مشکلی را حل کند.

باتوجه به اینکه جمعیت کشور رو به سن میانسالی می رود، زنگ خطری است برای همه ما که جوانان را ترغیب به ازدواج و فرزند آوری کنیم و نباید تنها به حرف اکتفا کرد، بلکه در عمل نیز باید نشان دهنده پیگیری هایمان باشیم.

حال اینکه اکثر جوانان در موقعیت «مریم و رامین» از همه هزینه هایشان کم کرده اند تا بتوانند حداقل خانه ای کوچک اجاره کنند و زیر یک سقف بروند اما متاسفانه آن هم غیر ممکن شده است.

امروزه شاهد افزایش قیمت ها درمسکن، لوازم خانه و... هستیم و درصدی هم فکرش را نمی کنیم که این افزایش قیمت های نابه هنگام ولو اندک می تواند زندگی جوانانی را فلج یا نابود کند.

سخنان کارشناس مربوط راجع به این قضیه در کل حائز اهمیت است علی چگینی، مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو: بازار مسکن امسال نسبت به سال گذشته به لحاظ حجم معاملات انجام شده و قیمت‌ها رشد قابل قبولی داشته است. خرید و فروش مسکن ۸ درصد رشد داشته است. ما به دنبال افزایش قیمت نیستیم اما بازار باید از حالت مردگی خارج شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های جدیدی اتخاذ شده تا مدت انتظار برای دریافت وام کاهش یابد همچنین باید دوره باز پرداخت وام را به ۲۰ سال رساند. تاکنون در این دو سال ۲۴۰ هزار نفر برای وام مسکن سپرده گذاری کردند.

چگینی همچنین افزود: بانک‌ها ۸۰ درصد مبلغ مسکن را پرداخت می‌کنند و سند ملک را به عنوان ودیعه بر می‌دارند. تمام منابع مالی ما تا به امروز درگیر مسکن مهر است و ما می‌خواهیم این پروژه را تکمیل کنیم. سقف وام‌های ما ۱۶۰ میلیون تومان است که با اضافه شدن وام جعاله تا ۱۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

همچنین ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز در این گفتگو حضور داشت و درباره وام مسکن و بازپرداخت آن گفت: مردم توان گرفتن وام مسکن را ندارند و شاید بازپرداخت ۲۰ ساله و کاهش سود وام‌ها بتواند راه ‌گشا باشد.1000 میلیارد تومان توسط بانک مرکزی وام به بانک مسکن تخصیص داده شده تا روند وام دهی به مردم تسریع شود. ما امروز شاهد افزایش ۶۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی هستیم.

سخنان کارشناسان مربوط در مورد بازار داغ و سوزان مسکن را شنیدم اما روی سخنمان بر روی افرادی است که چند سال است در انتظار گرفتن وام  20 میلیونی ازدواج مانده اند و توان گرفتن و بازپرداختش را در موعد مناسب ندارند، آیا با شرایط فعلی می توانند وام 160میلیونی از بانک برای تهیه مسکن بگیرد و بازپرداخت آن را در وقت مناسب ادا کنند و یا باید همچنان در آرزوی خانه رویایی خود بماند؟ جوانان ما منتظر شنیدن راه حلی مناسب تر هستند.

انتهای پیام/

افزایش اجاره بهای منزل مانع ازدواج جوانان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خادم
۱۷:۳۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
متاسفانه سطح دستمزدها پایین و هزینه ها بالاست. این دو هیچ تناسبی با هم ندارند ضمنا در مواردی هم ساعات کار از هشت ساعت بیشتره‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
کسایی که میگن مشکلات فرهنگی و بی بند و باری علت تاخیر ازدواجه
نه دوست عزیز مشکلات اقتصادی عامل بی بند و باری شده
من خودم یکی ازین جوونام
به همه مردم تهمت نزنید تا سو مدیریت خودتونو توجیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
آقا چرا میرین شهر بیاین شهرای کوچک باحداقل هزینه ای زندگی کنین
ازدواج یه پسر کارکن میخوادویه دخترپاک
بنده هم توشهرخانه دارم هم توروستا
خداوکیلی توروستا زندگی لذت داره
Iran (Islamic Republic of)
قهرم
۱۴:۴۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
خدایا چکار بایستی کنیم یه جوان هرچند پاکدامنی کنه،باز هم توانش میبره.
اما من در اینجا خطاب به رهبرانقلاب عزیز وامیدمان و مراجع عظام تقلید عرض میکنم میدانم شما از وضعیت موجود بهتر از خودمان مطلع هستیدلهذا انتظار داریم به مسئولین نظام تذکر دهید چاره ای به حال این جوانان کنند.
بی عدالتی درجامعه بیداد میکنه اونی که تحت پوشش کمیته امداد هستش یارانه ای را میگیره که همانند کسی است که ماهانه درآمدش ده میلیون تومان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
بانکها به جای رفع مشکل جوانها، خون جوانها رو میمکن. 50 تومن وام میگیری بیشتر از 100 تومن باید پس بدی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
خیلی سخته اولش باید پول باشه که بشه زندگی رو شروع کرد دیگه، ما که تو خرید جهیزیه موندیم حالا قشر متوسط رو به پایین هستیم و اصلا توقع جهاز زیاد رو ندارم در حد خودم میخام بگیرم ولی باز هم پولش را نداریم
Iran (Islamic Republic of)
محسن۸
۱۳:۱۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
ماراتن اصلی جوانان چه دختر و چه پسر انتخاب همسر است .با این هنجار شکنیها و روابط نامشروع در جامعه بین پسراها و دخترها شاهد سخت بودن انتخاب کیس مورد نظر برای دخترها و پسرها هستیم و هم دختر و هم پسر نگران گذشته فرد مورد نظر در گذشته هستند که آیا ارتباطی با جنس مخالف داشته است یا نه و روز به روز شاهد پر رنگ شدن این قضیه خواهیم بود و بلایی که گریبانگیر کشورهای غربی را گرفته و آن اینکه نسل جوان و سالم آن رو به کاهش است را لمس خواهیم کرد مثل کشور آلمان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
این کارشناسان رو از کجا پیدا میکنن؟ مددکار به شخصی که معتاد هست میگه مواد رو ترک کن آیا همین مددکار اعتیاد داشته و ترک کرده؟ 20 میلیون وام ازدواج رو جوان مونده چطوره برگردونه اون وقت 160 میلیون وام خونه میدن میخام اینو بگم کسی که سیره درد گشنه رو نمیدونه مسوولی که مشکلی نداره و زندگیش تامینه دیگه فکر...... بالاخره فقط ما یاد گرفته ایم حرف بزنیم ولی در عمل هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
شماراحت میگیدجونها ازدواج کنند ولی نمیدونم مشکلات اقتصادی رو درنظرگرفتیدیانه بیکاری گرانی مسکن تورم ورفتن توقعات بالای دخترها ک البته حقم دارند چون همه جونها یامعتادن یابیکار وخیلی چیزهای ومشکلات دیگه که شما خیلی حرف زدن اسونه ولی عمل کردن نه متاسفم که فقط یه حرفی میزنید ولی واسه جوانها دست ب کارنمیشید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
من هم یکی از این جوانان هستم که االبته زدواج کرده ام واقعا شرایط هر روز برای ما سخت و سخت تر میشه.
فقط امیدوارم بانیان این مشکلات اقتصادی روز خوش نبینند به حق همین محرم.
آخرین اخبار