بهای نفت همچنان در مسیر صعود/ ثبات در بازار طلا

تهدید اخیر ترکیه مبنی بر مسدود کردن صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق به دلیل برگزاری همه‌پرسی جدایی، به افزایش بهای طلای سیاه منجر شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، پس از تهدید ترکیه در خصوص قطع صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق، بهای  نفت خام برنت امروز (چهارشنبه) با افزایش همراه بود و همچنان در بالاترین سطح در 26 ماه گذشته معامله شد.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت تحویل نوامبر با 21 سنت افزایش (معادل 0.4 درصد)، به 58 دلار و 65 سنت در هر بشکه رسید. نفت خام برنت از روز گذشته تاکنون همچنان در بالاترین سطح از ژوئیه 2015 قرار دارد. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) هم با 24 سنت افزایش (معادل 0.5 درصد)، 52 دلار و 12 سنت در هر بشکه معامله شد.

بهای نفت به دنبال پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توافق کاهش سطح تولید با افزایش همراه بوده است؛ این با وجودی است که افزایش سطح تولید آمریکا، نگرانی هایی را در خصوص اشباع بازار نفت بوجود آورده است.

پس از توفان سهمگین هاروی و آغاز به کار مجدد پالایشگاه های نفتی آمریکا، ذخایر نفتی این کشور افزایش یافته است. داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که ذخایر نفتی این کشور برای چهارمین هفته متوالی با افزایش همراه بوده است.

پس از برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق در روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که صادرات نفت از منطقه کردستان عراق را با بستن خط لوله ای که نفت شمال عراق را به ترکیه می رساند، قطع خواهد کرد. این خط لوله روزانه بین 500 هزار تا 600 هزار بشکه نفت انتقال می‌دهد.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پیشتر موافقت کردند که توافق کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا مارس 2018 تمدید کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در خصوص تمدید این توافق پس از مارس سال آینده، زودتر از ماه ژانویه تصمیم گیری نخواهد شد.

بهای طلا هم پس از کاهش یک درصدی در معاملات روز گذشته به دنبال اظهارات «جنت یلن»، رئیس بانک مرکزی آمریکا، امروز همچنان با ثبات همراه بود. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 0.35 درصد کاهش به 1297.10 دلار رسید.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار