دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وزارت جهاد عامل گرانی برنج خارجی است/ افزایش ۱۶ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار

کشاورز گفت: اگر واردات برنج در آذرماه سال گذشته آزاد اعلام می‌شد، واردکنندگان با قیمت‌ مناسب‌تری اقدام به خرید برنج هندی می‌کردند.

وزارت جهاد کشاورزی عامل گرانی برنج خارجی شناخته شد/ بازار آشفته برنج خارجی در ایام محرممسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان دلایل افزایش 16 درصدی قیمت برنج خارجی در بازار اظهار کرد: امسال مجوز واردات برنج با تأخیر دو ماهه از سوی دولت صادر شد که این امر به سبب کمبود وقت تا زمان ممنوعیت موجب شد که واردکنندگان نتوانند به موقع واردات را انجام دهند.

به گفته وی محدودیت زمان ثبت سفارش به طور متوسط افزایش نرخ 300 دلاری هر تن برنج  در بازارهای جهانی را به همراه داشته است.

کشاورز مقصر اصلی گرانی را وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: اگر واردات برنج در آذر ماه سال گذشته آزاد اعلام می شد، واردکنندگان با قیمت های مناسبی می توانستند اقدام به خرید برنج هندی کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد:  واردات در شرایط غیرعادی، افزایش هزینه های مختلف کشتیرانی، جاده ای و گمرک را به همراه دارد و واردکنندگان چاره ای جز سرشکن کردن هزینه ها بر قیمت تمام شده ندارند.

وی  از افزایش صد درصدی واردات برنج  در پنج ماه نخست سال  نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: علی رغم افزایش واردات و کاهش تعرفه از 40 به 26 درصد و حذف مابه التفاوت 500 تومانی به ازای هر کیلو قیمت برنج خارجی در بازار روند روبه رشدی را تجربه کرد، به طوریکه قیمت برنج خارجی از 4 هزار و 800 به 5 هزار و 200 تا 5 هزار و 400 تومان رسیده است.

به گفته کشاورز با افزایش تقاضا در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و سودجویی برخی افراد ممکن است که برنج با نرخ های بالاتری در بازار عرضه شود.

این مقام مسوول ادامه داد: کاهش تعرفه واردات برنج خارجی تنها موجب شد که انگیزه قاچاق از بین رود، چراکه در سال‌های گذشته به سبب تعرفه بالای واردات و اخذ مابه التفاوت ، واردات برنج صرفه اقتصادی نداشت، که انتظار می رود روند کاهش تعرفه واردات برنج از واردکنندگان ادامه یابد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از استدلال مسوولان وزارتخانه در جهت جلوگیری از واردات برنج بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در جهت حمایت از برنج ایرانی در نظر دارد که با اعمال تعرفه بالای واردات نگذارد که برنج خارجی ارزان قیمت وارد بازار شود، در حالیکه مصرف‌کنندگان این دو برنج کاملا متفاوت هستند.

وی در ادامه افزود: وزارت جهاد کشاورزی با اعمال محدودیت و ممنوعیت واردات و افزایش برنج خارجی در بازار قصد دارد که مردم را به سمت و سوی مصرف برنج ایرانی سوق دهد.

کشاورز با اشاره به تفاوت زیاد قیمت برنج ایرانی با وارداتی تصریح کرد: افرادی که برنج خارجی با نرخ 5 هزار تومان خریداری می‌کنند، نمی توانند برنج ایرانی با قیمت 8 تا 15 هزار تومان را جایگزین مصرف خود کنند و تنها اعمال محدودیت ها موجب شده تا آنها برنج خارجی را با قیمت بالاتری خریداری کنند که این امر آنها را در تامین معیشت خود با مشکلاتی مواجه می‌کند.

انتهای پیام/

کاهش تعرفه واردات، قاچاق برنج را کاهش می‌دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
برنج کیسه ای 70000 تومان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۵۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۶
وقتی بیشتر مسولین از جایشان برکنار شدند درست میشه، آن روز دور نیست، خودشان دارن ریشه خودشان میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
برنج مرغوب کیلو 4 هزار تومنو بزاریم شفته کیلو 12 هزارتومن مصرف کنیم
آخرین اخبار