مولّلی مطرح کرد؛

بار سنگین هزینه سمعک بر دوش خانواده‌ها/ لزوم حمایت بیمه‌ها از توان بخشی کم شنوایی

عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی از ضرورت حمایت بیمه‌ها از توان بخشی کم شنوایی خبر داد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گیتا مولّلی عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی با اشاره به مشکل کم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان و کودکان اظهار کرد: در صورتی که کم شنوایی یک کودک شناسایی و به موقع درمان نشود، این کودک نمی تواند فعالیت‌های لازم برای آموختن زبان را داشته باشد و در مهارت‌های برقراری ارتباط، شناخت، خواندن،  مهارت های اجتماعی و هیجانی از همسالان خود فاصله  می گیرد.

وی افزود: به سبب فاصله گرفتن کودک از همسن های خود، در بزرگسالی از نظر سطح آموزشی و شغلی جایگاه پایین تری خواهد داشت.

موللی ادامه داد: هدف اصلی در برنامه مداخله خانواده محور این است که برای هر خانواده هدف خاصی را مطابق با شرایط آنها در نظر گیرد و آنها را برای رسیدن به آنها یاری دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: کارشناسان علاوه بر در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم، خانواده را از نظر احساسی حمایت می کنند و به تدریج آنها را با مشکلات و عواقب کم شنوایی آشنا می‌ کنند.

مولّلی عنوان کرد:به دلیل اینکه شرایط هر خانواده با دیگری متفاوت بوده و بنابراین مداخله مناسب برای هر  خانواده متفاوت است لذا امیدواریم که همه کودکان کم شنوا از خدمات مناسبی برخوردار باشند و بتوانند به همه توان بالقوه خود برسند.

وی با اشاره به مداخله ها در کم شنوایی و هزینه بالای آنها برای خانواده ها گفت: سمعک و خدمات مداخله زودهنگام، هزینه بر و زمان بر است و برای نوزاد ناشنوا ضروری است بهترین سمعک و بالاترین سطح خدمات مداخله توانبخشی شنوایی و گفتار و زبان صورت بگیرد.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی یادآور شد: برای کودکان کاندیدا کاشت حلزون، ضروری است، سمعک خوب تجویز و مداخله با کیفیت به کودکان کم شنوا داده شود تا مرکز شنوایی کودک در مغز مورد تحریک لازم قرار گیرد.

وی افزود: به دلیل اهمیت کیفیت خدمات مناسب کم شنوایی برای کودکان، دربیشتر کشورهای جهان، بیمه‌ها و دولت‌ها هزینه ها مداخله و سمعک را از صفر تا صد  پوشش می دهند.

مولّلی تصریح کرد: هرگونه سرمایه گذاری دولت‌ها برای کم شنوایی کودکان به گواه تحقیقات بین المللی، به صرفه است و از هزینه های تحمیلی بسیار زیاد در آینده کم می کند؛ لازم است والدین و خانواده‌های کودکان کم شنوا را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم  و بیمه ها خدمات توانبخشی کودکان کم شنوا را تحت پوشش قرار می دهند.

انتهای پیام/

خالی شدن جیب خانواده ها با هزینه های گزاف سمعک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار