باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

راهکار برون رفت از چالش بیکاری چیست؟/فارغ التحصیلان دانشگاهی،اصلی ترین گروه جویندگان کار

بیکاری،معضلی که اکثر خانواده‌ها با آن دست به گریبان هستند و همچنان عبور از این نارسایی با اما و اگرهایی جدی روبرو است.

راهکار برون رفت از چالش بیکاری چیست؟/فارغ التحصیلان دانشگاهی،اصلی ترین گروه جویندگان کاربه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیکاری، واژه غریبی نیست و اگر در گذشته، اطلاق این عنوان به شخص یا گروهی از منظر اجتماعی ناپسند به شمار می‌رفت،  اما  آن‌چنان این آفت دامنگیر بخش‌ها و گروه های متعدد اجتماعی شده که گویی به مسئله‌ای عادی و روزمره جامعه مبدل شده که با شنیدن آن، دیگر لبی گزیده نمی‌شود.

در میان تمامی صاحب نظران و کارشناسان حوزه اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی ، این وجه اشتراک نظری غالب است که بیکاری علت  بسیاری از معضلات و نارسایی‌های اجتماعی به شمار می رود و حداقل اینکه مواجه بودن فرد با این پدیده، می‌تواند به نحو فزآینده ای روند و مسیر لغزش های احتمالی را تسریع و هموار کند.

اهمیت اشتغالزایی و توسعه فرصت های شغلی به میزانی ضروری و انکارناپذیر است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری شعار سال نیز به آن اشاره داشتند و بر ضرورت ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و جویندگان کار، تاکید فرمودند.

تردیدی وجود ندارد در صورت رفع بحران بیکاری، دستگاه و قوه مجریه کشور موفق به کسب ارزنده ترین نتایج در دوران مدیریتی خود خواهد شد، امری که تا حدی در تمامی سخنرانی‌ها، نشست ها، سمینارهای اقتصادی و اجتماعی و...بر ضرورت تحقق و حصول آن تاکید می شود، اما فاصله ای جدی میان آنچه که در کلام مسئولان اجرایی شنیده می شود با میزان موفقیت ها و دستاوردهای حاصل شده در این خصوص احساس می شود و البته این معضلی است که متأسفانه در برخی از ادوار گذشته نیز با شدت و ضعف هایی استمرار داشته است.

با وجود اینکه تمامی مسئولان  بر لزوم اشتغالزایی اصرار می ورزند اما سیل جویندگان کار و جوانانی که با این نارسایی جدی دست و پنجه نرم می‌کنند، افق و آینده نوید بخش و روشنی را به ذهن متبادر نمی‌سازد. در این میان اقشار تحصیلکرده و دانشگاهی بیش از هر طیف و گروه دیگری در معرض این آسیب قرار دارند و هر ساله نیز بر تعداد این گروه (متقاضیان اشتغال) افزوده می شود.

چندی پیش، رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گفت و گویی با رسانه‌ها، از دو برابر شدن نرخ بیکاری کل کشور خبر داد که این اعداد و ارقام، موید وضعیت بغرنج و بحرانی حاکم بر حوزه اشغال کشور است.

آن‌چنان‌که  نعمت ا...میر فلاح نصیری بیان می‌کند، برای رفع این عارضه باید سالانه 900 هزار شغل در کشور ایجاد شود. البته در ارتباط با اعداد و ارقامی که در خصوص تعداد افراد و گروه های متقاضی شغل منتشر و رسانه ای می شود، اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد، بنابراین در بحرانی بودن  این مشکل هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد.

فارغ از اظهار نظرهای داخلی  و نظریه پردازی کارشناسان و صاحب نظران حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور، آمارهای جهانی اعلام شده نیز مبنی بر شرایط سخت و بحرانی اشتغال در ایران است. با مبنا قرار دادن اطلاعات و داده های منعکس شده از سوی کارشناسان سازمان جهانی کار و رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، این واقعیت قطعی می شود که بیکاری جوانان در کشور شرایط بحرانی را تجربه می کند و خروجِ از آن نیز بدون لحاظ کردن مدیریت صحیح بحران و هم افزایی و همگرایی بین دستگاهی مُیَسَر نخواهد شد.

در ذیل این گزارش تلاش می شود،در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی راهکارهای مقتضی برای خروج از این بحران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تقویت تولید و توسعه مشاغل خانگی،بیکاری را تعدیل خواهد کرد

مجید شیخی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در خصوص راهکارهای اصولی برای عبور از چالش بیکاری اظهار کرد: برای تحقق چنین امر خطیری، تنها با عزم ملی، می‌توان بر بسیاری از این نارسایی ها چیره شد در غیر این‌صورت با نگاه های تک بُعدی و خلاصه کردن مشکل به یک یا دو نهاد خاص نمی توان به توفیق چندانی در این خصوص نائل شد.

وی افزود: تلاش مضاعف دستگاه های نظارتی برای مقابله با پدیده های شومی همچون قاچاق، تشدید مجازات‌ها با وضع قوانین مرتبط با تخلفات اقتصادی از سوی مجلس شورای اسلامی، هدفمند کردن آموزش ها در دو حوزه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، جلوگیری از جذب دانشجو فراتر از نیاز جامعه، ارائه تسهیلات کم سود و...از نمونه اقداماتی است که هر یک به نوعی تعدیل‌کننده این مشکل عمیق خواهند بود.

شیخی بیان کرد: تلاش برای توسعه مشاغل خانگی بخصوص صنایع دستی به عنوان فعالیت هایی که با حداقل سرمایه درآمدزایی قابل توجهی در پی خواهد داشت، از دیگر تدابیری است که با اتکای به آن می توان به این مشکل (بیکاری) غلبه کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: موثرترین  اقدام برای توسعه فرصت های شغلی به تقویت تولید داخلی معطوف می‌شود و این راهکار و ایده‌ای است که در بسیار از کشورهای جهان، نتایج آن به اثبات رسیده است.

وی افزود: البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که معضل بیکاری تنها به کشور و جامعه ایران خلاصه نمی شود و در بسیاری از کشورهای جهان، رگه هایی از این معضل دیده می شود، اما نقطه تفاوت به ضریب و شدت بروز این عارضه باز می‌گردد.

سن بازنشستگی کاهش یابد/از بکارگیری مجدد نیروهای مذکور اجتناب شود

کاهش سن بازنشستگی از دیگر راهکارهایی است که از سوی برخی کارشناسان اقتصادی به عنوان راهکاری برای کاهش این معضل مد نظر قرار می‌گیرد.

اصغر مشبکی، استاد دانشگاه معتقد است در صورت کاهش سن بازنشستگی به میزان دو تا سه سال و البته خودداری از بکارگیری مجدد افراد بازنشسته، می توان در مدیریت این عارضه (بیکاری) موفق تر عمل کرد.

وی با اشاره به ضرورت بهره گیری حداکثری از ظرفیت اشتغال، فضای مجازی و مشاغل نوین مرتبط با این حوزه، بیان می‌کند: توجه هر چه بیشتر به مشاغل پاره وقت از دیگر ضروریاتی است که در صورت عملیاتی شدن آن، می‌توان ضریب حصول موفقیت ها در مقابله با بیکاری را تقویت کند.

چندی پیش دولت، طرح‌هایی همچون کارورزی،کاج و...را برای اشتغال جوانان ارائه کرد که البته حصول نتایج مثبت و سازنده در سایه اجرایی و عملیاتی شدن آن، مستلزم گذر زمان و کسب تجربیات هر چه بیشتر است، اما بدون تردید، نمی توان این واقعیت را انکار کرد که در صورت عدم موفقیت در رفع این معضل، درآینده ای نه چندان دور، شاهد بحران ها و چالش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هر چه عمیق تری خواهیم بود که مهار آن ، مستلزم مصروف ساختن هزینه های سنگین و شاید غیر قابل جبران باشد.

گزارش : ناصر رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۰۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
من هم مدرک دارم و هم مهارت جایی بهم کار نمیدن اونی که نوشته مدرک مهم نیست مهارت مهمه آخه مرد حسابی ما هم مدرک داریم هم مهارت بهمون کار نمیدن اون وقت تو چطوری بدون مدرک میخای ثابت کنی مهارت داری و بهت کار بدن؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۳۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
فقط باید دانشگاه فرهنگیان از لیسانس های بیکار جذب کرده وبعد از یکسال دوره مفید مهرماه برن سرکار ومعلم شوند.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۲:۳۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
بیشترین استخدام در آموزش وپرورش است که می توان با استخدام لیسانس های بیکار به عنوان معلم بیکاری را کاهش داد ولی در دانشگاه فرهنگیانشون دیپلم استخدام می کنند تا بعد بشن معلم ولیسانس ها ی بیکار تماشا کنند ودر حسرت آن جان دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
بله،مقصر کسایی هستند که مسئولیت بعهده اونهاست و بعضا سعی میکنند تقصیر رو گردن فارغ التحصیلان بندازن من که شهریه دادم عمرمو گذاشتم چرا نباید ی مقدار کار عملی توی دانشگاه یادم بدن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زنگنه 5 مشاور خود را برکنار کرد

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
مدرک زیاد مهم نیست باید مهارت هم داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
برای رفع بیکاری بهتر است از کشورهای صنعتی و دارای برند دعوت کنیم شهرک های صنعتی در کشور ما دایر کنند و ضمن جذب نیرو و آموزش آنها به تولید برند های خود بپردازند چون نیروی کار در کشور ما ارزان است.... این روش تنها راه اشتغال جوانان است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
تنها راهی که مونده، کاهش جمعیت کشور به یک چهارم مقداری فعلی هست...اونوقت دیگه ایرانی بیکار نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۱۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
راهکار برون رفت از بیکاری ساده تر اون چیزی هست که فکر می کنید: 1- افزایش نرخ عوارض گمرکی بر واردات کالا (جلوگیری از واردات بی رویه)
2- کاهش سود بانکی (دریافتی و پرداختی) به منظور هدایت سرمایه راکد به سمت تولید
3- اصلاح ساز و کار سازمان های بیمه و مالیات در قبال کارفرمایان (یه سری از بخشنامه های بیهوده دریافتی رو حذف کنن)
والسلام......
Iran (Islamic Republic of)
پیرمرد دریا
۱۹:۳۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
سالهاپیش که جوانتربودم
پس از فارغ التحصیلی ,وعده کارو اشتغال رو میدیدم و .... الان دخترانم فارغ التحصیلند و و این داستان ادامه دارد.
راستی قانون اساسی رو راجع به کار جوانان خوندید؟!
Pakistan
یک پدر
۱۹:۳۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
یکی بفریاد این پدر ومادرهایی که با هزار مشقت فرزندانی با مدارک کارشناسی ارشد وکارشناسی تربیت کردن وباداشتن 30سال سن بیکار ودست پدر ومادر بازنشسته را نگاه میکنند وشر منده انها هستند اینده این جوانان چه می شود نه زندگی ونه زن ونه فرزند افسرده وغمزده پرسه میزنند باعث نابودی این ثروت عظیم کیست
Germany
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
نظری ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
راه برون رفت از بحران بیکاری مبارزه سخت با قاچاق کالا سوخت و ارز سخت تر از مبارزه با مواد مخدر و همچنین بالا بردن کیفیت کالا ها جهت صادرات و قوانین حمایتی بیشتر برای تولید داخلی برداشته شدن تحریم ها و اقتصادی بر پایه تعقل و منطق جهانی نه شعار و احساسات بی نتیجه
United States of America
BKH
۱۷:۰۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ما دهه 70دیا داریم به فنا میریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
حتما هرکه بخوان استخدام کنن ۲۰سال سابقه کار میخوان خوب همون بازنشسته ها را با یه حقوق دیگه استخدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
فقط مهاجرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ولله ما مدرک گرفتیم گذاشتیم درکوزه ........ بی فایده است چهارسال لیسانس گرفتی.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
برای علاج بیکاری راههای بسیاری هست ازجمله :
ایجاد تقاضای کالای ساخت داخل با حذف واردات بصورت جدی نه بصورت حرف
افزایش کارآیی نیروی کار با گذراندن دوره های فنی و حرفه ای
پرداخت وام آسان به افراد مستعد ایجاد مشاغل زود بازده و دارای ایده های نو
تغییر فضای کسب وکار غالب و روحیه جمعی از دلالی به کسب و کارتولیدی
تغییر رویکرد تولید کالاهای بدون مزیت نسبی به کالاهای دارای مزیت نسبی در تولید
تغییر آموزش و پرورش از مباحث تئوری صرف به مباجث فنی و نیاز بازار
Spain
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
جوانان با گرفتن مدرک عارشان می شود همه کاری را انجام دهند فقط دنبال پشت میز نشینی می روند ولی اگر این مدرکهای را نداشتند شاید خیلی از کارها را انجام می دادند و عارشان نمی شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
مهمترین اقدام در کاهش بیکاری . برکنار کردن مدیران بی تجربه است
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۲:۴۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
عزیز جان بهتر است بگی که برکنار کردن مدیران بی سواد در حوزه‌ی کاری مورد نظر است.
Spain
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
مبارزه با واردات تنها را ایجاد اشتغال است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
یک راه حل می تونه حذف رشته هایی باشه که بازار کار ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
حیفه عمری که گذاشتم برای درس خوندن بی ثمر. اگر درس هم می خونیم باید ثمر داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۲۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
خطاب به یکی از نظرات
کار کردن سخت نیست یه لذت درونی است مخصوصا برای مردها
اون چیزی که سخته کار پیدا کردنه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
نگید از بیکار یو بی پولی که دلم خونه..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
آموزش فنی و حرفه ای به ایشان به کمک تجهیزات کامل آزمایشگاهی و کارگاهی..... کاری که باید دانشگاه انجام میداد فن و حرفه از آزمایشگاه و کارگاه مجهز در می آید نه از کتاب درسی و آزمایشگاه خالی دانشگاه از تجهیزات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
مهارت تجربه مدیریت صحیح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
مهارت تجربه مدیریت صحیح
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۱:۱۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
راهکار دولت برای کاهش بیکاری استخدام تمام فارغ التحصیل ها درادارات وکارخانه ها با حقوق جزیی وبیمه برای دوره های 1،2،3ساله وبازنشسته کردن زودتر ازموعد کارمندان با سابقه بیشتر از 20 سال هست امتحان،مصاحبه وگزینش بی فایده هست پس از استخدام موقت در دوره های 1،2و3ساله افراد کسانی که لیاقت دارند وتعهدشان ثابت شد استخدام میشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
تشکر از مطابتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
درس خوندن هم شده وقت تلف کردن . درس خوندن آسونه مخصوصا دانشگاه های ایران که هرچی باشی از دهانه قیف بیرون میایی کارکردن سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
مديريت درست، نظم و ترتيب، ديسيپلين و شفافسازى مالى(دولت الترونيك)، خصوصى سازى غير شعارى كه نتيجش رغابت و كيفيت باشد.
مردم هم بايد نظم پذير شوند تا امور و اقتصاد نظم پذير شود. اولين چيز هم همين فرهنگ صف بستن هست؛ وقتى كسى ناظر نباشه مردم بجاى پشت سر هم ايستادن بغل هم مى ايستند و هركى از راه برسه از بغل تو صف ميزنه. اين فرهنگ و مسايلى مانند فرهنگ كار گروهى بايد از مدرسه ياد داده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
فقط فقط مبارزه با فساد اداری چاره کار است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
آفرین به شما: این سخن زیبا را باید با طلا نوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
من که پارسال، فوق لیسانس برق، دوره روزانه یکی از دانشگاههای تهران قبول شدم، انصراف دادم!!! و فقط من نبودم که انصراف دادم! خیلیها مثل من به این نتیجه رسیدن که درس خوندن دیگه فایده ای نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
من که پارسال، فوق لیسانس برق، دوره روزانه یکی از دانشگاههای تهران قبول شدم، انصراف دادم!!! و فقط من نبودم که انصراف دادم! خیلیها مثل من به این نتیجه رسیدن که درس خوندن دیگه فایده ای نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
اخه به اینم میشه گفت طرح کارورزی
چهار ماهه ثبت نام کردم هیچ خبری نشده
با مدرک کارشناسی ارشد برق بیکارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ای بابا
Spain
محمد
۰۷:۴۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
اصلا کار سختی نیست :
1- ورود کالاهای که مشابه داخلی دارد اکیدا ممنوع یا تعرفه بالای 300درصد.
2- برخورد جدی و شدید با کالای قاچاق.
3- جلوگیری شدید از 2 شغله بودن .
4-به کار گماردن آقایان و جلوگیری از اشتغال خانمها در مشاغلی که آقایان از پس آن برمی آیند (البته زنان سرپرست خانوار مثتثنی هستند)
این کار سختی نیست و احتیاجی به برگزاری همایش وسمینار و جلسات متعدد نیست.
آخرین اخبار