انجام چه کارهایی همچنان برای زنان سعودی ممنوع است؟

ایندیپندنت پس از لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان در مطلبی به بررسی مواردی که همچنان برای زنان سعودی ممنوع است، پرداخت.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت؛ «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی طی حکمی، مجوز رانندگی برای زنان این کشور را صادر کرد. پس از انتشار این خبر، موجی از شادی و جشن و پایکوبی در شهرهای مختلف عربستان به راه افتاد.

عربستان سعودی، تنها کشور در جهان است که پیش از این، به زنان اجازه رانندگی نمی داد. این موضوع همواره نوعی نقض حقوق بشر از سوی دولت عربستان محسوب می شد. تا اینکه با طرح «چشم انداز 2030» که از سوی «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، دروازه های این کشور به روی دنیای مدرن قرن بیست و یکم باز شد. این طرح با هدف مدرنیزه کردن عربستان با اصلاحات  اقتصادی و اجتماعی و پایان دادن به وابستگی به درآمدهای نفتی ارائه شده است.

مواردی که همچنان برای زنان سعودی ممنوع است چیست؟

در حالی که چند اصلاحیه برای احقاق حقوق شهروندان زن سعودی انجام شده است ولی همچنان زنان عربستانی مشمول ممنوعیت های متعددی می شوند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره شده است:

ازدواج

زنان سعودی در هر سنی که باشند باید برای ازدواج اجازه ولی یا سرپرست را داشته باشند. پدر، برادر و حتی پسر ارشد ولی و سرپرست زنان سعودی محسوب می شوند. زنانی که قصد ازدواج با فردی خارجی را داشته باشند باید از وزارت کشور عربستان مجوز دریافت کنند. ازدواج زن عربستانی با مرد غیرمسلمان غیرممکن است.

باز کردن حساب بانکی

در حالی که تعداد کمی از زنان سعودی در فروشگاه ها، ادارات و مراکز مختلف کار می کنند ولی هیچ یک از آنها بدون اجازه سرپرست اجازه داشتن حساب بانکی و کنترل امور مالی خود را ندارند.

دادگاه

ارزش شهادت یک زن در نظام حقوقی و قضایی عربستان برابر با نصف شهادت یک مرد است. زنان همچنین نصف ارثی که به مردان می رسد، دریافت می کند.

مواردی که همچنان برای زنان سعودی ممنوع است چیست؟

سفر

زنان سعودی معمولا مجاز به ترک خانه برای طولانی مدت نیستند. صدور گذرنامه و کارت شناسایی برای آنها باید با اجازه ولی باشد.

لباس

همه زنان عربستان باید حین خروج از خانه لباس سنتی خود که «عبا» نام دارد را بپوشند. عبا پیراهنی سیاه و بلند است که تمامی اندام زن را می پوشاند. روسری های بزرگ سیاه رنگ و در برخی موارد پوشاندن چهره بخش ضروری از حجاب زنان را تشکیل می دهد.

ارتباط با مردها

مکالمه و زمان صرف شده برای ارتباط با مردانی که عضو خانواده نیستند، برای زنان سعودی محدود است. در رستوران ها، دانشگاه و فضاهای عمومی نیز همواره دو بخش «خانوادگی» و بخشی فقط برای آقایان وجود دارد.

درمان

در صورتی که زن سعودی به عمل جراحی نیاز داشته باشد و یا در آستانه وضع حمل باشد باید حتما اجازه همسر یا ولی را بگیرد.

نگهداری از کودک

زنان سعودی در صورت طلاق می توانند فرزندان پسر را تا هفت سالگی و فرزندان دختر را تا 9 سالگی نگه دارند. آنها حق حضانت فرزند را ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
یا خدا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر ال سعود
مرگ بر داعش
Canada
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
خوب اینا که گفتید بیشترشون در مورد زنان ایران هم صدق می کنه چرا در این مورد حرفی نمی زنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار