تاسوعا و عاشورای حسینی در قاب تلویزیون

همزمان با سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله حسین (ع)، شبکه‌های سیما به انعکاس دلدادگی مردم سراسر ایران می‌پردازند.

تاسوعا و عاشورای حسینی در قاب تلویزیونبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی و سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله حسین (ع)، شبکه های سیما همراه با عزاداران می‌شوند و به انعکاس دلدادگی مردم سراسر ایران می‌پردازند.

پخش زنده مراسم عزاداری مردم در سراسر کشور، پوشش تصویری هیئت عزاداری، ارتباط زنده با شهر کربلای معلی، مداحی و مستندهای مربوط به این ایام از جمله این ویژه برنامه‌هاست که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، شنبه و یک شنبه 8 و 9 مهرماه، روی آنتن شبکه های سیما می روند.

 

شبکه یک سیما

* در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت 9:30 سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی از قم درباره نهضت امام حسین علیه‌السلام و درس های عاشورا پخش می شود و از ساعت 10 تا 13:30 مراسم عزاداری از سراسر کشور پخش می شود.

* ویژه برنامه «درنگ»، «ز دست عشق» و «روز خدا» هم مانند روزهای قبل حول محور محرم و قیام امام حسین علیه السلام تقدیم بینندگان خواهد شد.

**********************************************

شبکه دو سیما

* پخش سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان ساعت 10:30 و سخنرانی شیخ حسین انصاریان ساعت 13:10 به همراه ویژه برنامه «ذکر عاشوراییان» با نوای حاج محمود کریمی کاری از گروه اجتماعی فرهنگی و به تهیه کنندگی سعید پورفرج ساعت 8:15، 13:4013:40، 20:10 و ۲۲:۱۵ روانه آنتن می شود.

* مراسم مداحی و نوحه خوانی با نوای حاج حسن خلج، حاج میثم مطیعی، زنده یاد حاج سلیم مؤذن زاده و حاج حسین فخری در ساعات 17:40 و 23:20 از جمله تدارکات ویژه شبکه دو سیما برای روزهای تاسوعا و عاشوراست.

* ویژه برنامه «کوی محبت» نیز در ارتباطی مستقیم با کربلای معلی در تاسوعا و عاشورای حسینی مخاطبان شبکه دو سیما را به زیارتی معنوی دعوت می کند. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه کنندگی سید مصطفی موسوی که ساعت 19:30 و 3 پخش خواهد شد.

* پخش مراسم عزاداری سالار شهیدان در ارتباطی مستقیم از حسینیه اعظم زنجان و استان های مختلف کشور، از دیگر ویژه برنامه های تدارک دیده شده برای این ایام است.

* مستند روایی «پیرغلامان عشق» با محوریت تکریم مداحان پیشکسوت اهل بیت (ع) و شناساندن آنها به نسل جوان؛ به تهیه کنندگی هادی خدادی ساعت 23:30 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

* «حب الحسین» کاری مشترک از ستاد اربعین و گروه خانواده شبکه دو به تهیه کنندگی پویان هدایتی و فاطمه کریمی با محوریت گفت و گو با هنرمندان پیرامون واقع کربلا و عشق به اباعبدالله نیز در این ایام ساعت 21 روانه آنتن می شود.

* برنامه «نو نوایان» به تهیه کنندگی سید اسماعیل موسوی و امیر کیانی و با محوریت استعدادیابی مداحان نوجوان را برای گروه سنی نوجوان است که ساعت 19 از این شبکه پخش خواهد شد.

**********************************************

 شبکه سه سیما

* مجموعه مستند «ادب حضور» در 2 قسمت 25 دقیقه ای به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که به مناسبت ماه محرم الحرام به معرفی هیئات شاخص شهرستان های کشور و مداحان جوان آنها می پردازد.

هیئاتی چون هیئت مکتب العباس تهران با مداحی حاج محمد باقر منصوری، هیئت آل یس بوشهر، بیت الرقیه زاهدان، مکتب الزهرا بندرعباس، عاشورائیان بروجرد، حسین جان گرگان، روضه الزهرا دزفول با مداحی مهدی تدینی، محبین اهل بیت قم با مداحی حاج احمد پناهیان، یزد حسینیه ایران، هیئت انصارالولایه یزد در این مجموعه مستند، مقدمات و آدابی که انسان برای حضور در مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان باید رعایت کند، را بیان می‌کنند.

این برنامه شنبه و یکشنبه 8 و 9 مهر ماه، از ساعت 23:30 روانه آنتن شبکه سه خواهد شد.

* برنامه «در آستان خورشید» کاری از گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیما به تهیه کنندگی مهدی زمانی بیدختی از کربلای معلی در جوار حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) به صورت زنده روانه آنتن شبکه سه سیما خواهد شد.

«در آستان خورشید» روز تاسوعا و عاشورا از ساعت 19:30 روانه آنتن خواهد شد و به مبحث عاشورا، ریشه های این نهضت و اهداف حماسه حسینی می پردازد. گزارشگر برنامه مهیار عبداللهی است و اجرای برنامه را محمد حسین صیرفی برعهده دارد.

* مجموعه مستند «پیر عشق» کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما به تهیه‌کنندگی سجاد نوروزی است که در 2 قسمت 20 دقیقه ای به گفتگو با شاعران و مداحان اهل بیت در خصوص زندگینامه، دیدگاهشان به جهان هستی می‌پردازد.

در این برنامه پیرغلامانی چون حاج غلامرضا سازگار، حاج اکبر بازوبند، حاج مهدی آصفی و ... حضور دارند. این برنامه شنبه 8 و یکشنبه 9 مهر ماه، از ساعت 16:45 از شبکه سه سیما پخش می شود.

* سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز تاسوعا از ساعت 13:30 و در روز عاشورا از ساعت 15 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد.

* برنامه‌ای با عنوان «موکب ثارالله» به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد، مداحی حاج مهدی رسولی از هیئت ثارالله زنجان را بعد از خبر شبانگاهی به تصویر می کشد. همچنین مداحی حنیف طاهری نیز در این ایام ساعت 10:30 پخش می شود .

 * مداحی سید مهدی میرداماد در هیئت رزمندگان قم در این ایام ساعت 18:30 روانه آنتن شبکه سه سیما می شود.

* مداحی حاج رمضانی و محمد رضا طاهری نیز در این ایام به ترتیب ساعت 12:30 و 20:30 از شبکه سه سیما پخش می‌شود .

* همچنین در ایام تاسوعا و عاشورا حسینی سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میر باقری در هیئت ثارالله قم ساعت 6:30 و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ساعت 17:15 پیرامون عاشورای حسینی از شبکه سه پخش خواهد شد.

* مداحی مداحان جوان از شهرستان های مختلف کشور و ارتباط زنده با مراکز استان‌ها در خصوص مراسم عزاداری حسینی با هدف ترویج عزاداری های سنتی از جمله برنامه‌هایی است که واحد پخش شبکه سه سیما در کنار سایر برنامه های مناسبتی این ایام مهیا کرده است.

* آیین عزاداری سنتی از دارالشهدای آران و بیدگل در حرم مطهر امامزاده محمد هلال بن علی (ع) از پنجشنبه 6 مهر مطابق با 7 محرم الحرام تا عاشورای حسینی، یکشنبه 9 مهر از شبکه سه سیما پخش می شود.

پخش مراسم سنج زنی، حلوا پزان، نان عباسعلی، دسته های سینه زنی و زنجیر زنی عزاداری، سفره‌های نذری و تعزیه از جمله برنامه‌های مردمی این شهر است که از گذشته های دور برقرار بوده است.

گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم عزاداری سنتی و نماز ظهر عزاداران را در حرم حضرت محمدهلال بن علی(ع) به صورت زنده از شبکه سه سیما پوشش خواهد داد. تهیه‌کنندگی این ویژه برنامه بر عهده میثم آقابیگی است.

**********************************************

شبکه چهار سیما

* در روز تاسوعای حسینی، شنبه 8 مهرماه ساعت 8 صبح مستند داخلی «دلدادگان حسین» پخش خواهد شد. «دلدادگان حسین» مستندی از امور بین الملل است که نگاهی به فعالیت هیئت متوسلین به اهل البیت (ع) در انگلیس و چگونگی برپایی مراسم عزا در ماه محرم، درست کردن چای و غذای نذری، مداحی، سینه زنی، موعظه و... دارد.

* «عاشورا در رامیان» عنوان مستند دیگری است که شنبه ساعت 12:15 روی آنتن خواهد رفت. این مستند به کارگردانی محمد فنایی مراسم عزاداری روز عاشورا و شام غریبان در شهر رامیان در گلستان را به تصویر می کشد.

* مستند «عاشورا در خوسف» ساخته محمد عبداللهی، برگزاری مراسم ماه محرم در شهر خوسف در خراسان جنوبی شامل مراسم عاشورا، نخل گردانی، بیل زنی، خواندن اشعار و تهیه غذای نذری را شامل می شود و یکشنبه ساعت 1بامداد روی آنتن خواهد رفت.

* مجموعه «مختارنامه» در قالب برنامه مستند «یک فیلم یک حقیقت» در کنار تصاویر پشت صحنه مجموعه «مختارنامه»، گفت و گو ها و قسمت هایی منتخب از این سریال به تصویر کشیده شده است. به خصوص این که بر بخش جلوه های ویژه «مختارنامه» و نحوه ساخت برخی صحنه های آن مانند صحنه کابوس مختار و یا بیرون آمدن لشکر او از دل زمین توجه خاصی شده است. در این برنامه با بازیگران، کارگردان و عوامل دست اندرکار تهیه این مجموعه مصاحبه شده است که ساعت 23 پخش خواهد شد.

* مجموعه مستند ترکیبی «سلسبیل» در مورد ماه محرم و امام حسین (ع) است و مصاحبه با شاعران، هنرمندان و مردم در مورد واقعه عاشورا و تاثیر واقعه عاشورا در آثار هنری و زندگی روزمره آنها را به تصویر کشیده است و در انتها ارزق بن حارث از سپاهیان دشمن را معرفی و نقش او را در واقعه عاشورا بیان می کند. این مستند در روزهای شنبه، یکشنبه و سه شنبه هفته آینده ساعت 22 از شبکه چهار پخش خواهد شد.

* پخش برنامه های «کتیبه های اشک»، «اهل سوگ»، سریال «آخرین دعوت» و سایر ویژه برنامه های ایام محرم نیز در هفته آینده ادامه خواهد داشت.

**********************************************

شبکه پنج سیما

 * دوربین‌های شبکه پنج در روز تاسوعای حسینی 8 مهرماه، به پوشش تصویری اجتماع هیات عزاداری حسینی شهر ورامین در میدان امام خمینی (ره) می‌پردازند. این برنامه به صورت زنده و مستقیم از ساعت 15تا 18 پخش می‌شود.

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه شهرستان ورامین سخنران و سعید زمانی، علی کمالی، جواد قالیشورانی، حامد کنگرلو، احمد صدرایی و.... مداحان این مراسم هستند.

* شبکه پنج سیما در روز عاشورا حسینی، ارتباط زنده و مستقیم با اماکن مذهبی مانند کربلا معلی، حرم مطهر عبدالعظیم الحسنی (ع) و.... برقرار می‌کند و تصاویر عزاداری عاشقان و دلباختگان حسینی را برای مخاطبان پخش می‌کنند.

********************************************

  شبکه آموزش

 * برنامه «هفت آسمان» به تهیه‌کنندگی سیدمحمد حسین رسولی و با اجرای حجت‌الاسلام فضل‌اللهی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی از پنج شنبه به مدت 5 شب قبل از اذان مغرب به مدت 30 دقیقه از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

این برنامه با موضوع مولفه ها و شاخص های قیام حسینی و با حضور کارشناسان مذهبی از جمله حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، حجت الاسلام آتشکار، حجت الاسلام غروی و حجت الاسلام دکتر چیت سازیان دانش آموخته مدرسه عالی شهید مطهری می باشند.

* برنامه «همیشه خونه» در شب تاسوعا با تاسی از این روز از خانواده کسانی که اهدای عضو داشته اند دعوت کرده است. این برنامه با موضوع فرهنگ فداکاری و ایثار آموزه فرهنگ عاشورا روی آنتن می رود.

همچنین در شب عاشورا برنامه «همیشه خونه» با دعوت از پیر غلامان حسینی با موضوع شعر و مداحی برای اشک ریختن، پخش می شود.

این برنامه دوشنبه 10 مهر ماه نیز با حضور 5 تن از همسران شهدا با موضوع ایستادگی و پایداری زن در فرهنگ عاشورا روی آنتن می رود.

برنامه «همیشه خونه» به تهیه کنندگی مجید صحاف و با محوریت دعوت از خانواده های موفق ایرانی است که ساعت 22 به صورت زنده از شبکه آموزش سیما پخش ‏می شود.‏

**********************************************

 شبکه قرآن و معارف سیما

 * پوشش مراسم عزاداری حسینی (ع) در شبکه قرآن و معارف سیما رویکردی سراسری خواهد داشت. بر همین اساس این شبکه تلویزیونی در روزهای نهم و دهم محرم به پخش زنده مراسم عزاداری حسینی (ع) در سراسر کشور خواهد پرداخت.

به همین منظور ارتباط زنده با کلیه مراکز استان ها در سراسر کشور از جمله: زنجان، اردبیل، کرمان، اهواز، بوشهر و پوشش مراسم عزاداری و سینه زنی در استان ها پیش بینی شده است.

* بینندگان شبکه قرآن و معارف سیما می توانند از ساعت 9:30 تا 12 و در ادامه از ساعت 13:30 تا 15 بیننده ویژه برنامه تاسوعا و عاشورای حسینی باشند.

* برنامه «نوگلان حسینی» در ساعات دیگر روز تاسوعا و عاشورا حسینی (ع) در ساعت 6:30 صبح، پخش می شود.

* در ساعت 7 و 9 صبح بسته های ویژه رسانه ای با عنوان «حسینیه» و «مصباح» پیرامون موضوع مناسبتی جاری پخش می شود.

* برنامه «گزارش هشت» در ساعت 13:15 و 16:30 به پخش گزارش از جلسات قرآنی و هیئات نوجوانان می پردازد.

* سخنرانی حجت الاسلام نظری منفرد ساعت 15 از باکس های سخنرانی گنجانده شده در جدول پخش شبکه قرآن و معارف سیما است.

* نوجوانان و بینندگان شبکه قرآن و معارف سیما می توانند در ساعت 16 بیننده ویژه برنامه نوجوان باشند که این برنامه به مدت 30 دقیقه تهیه و تدارک شده است.

* پس از پخش سکانس های سینمایی و تلویزیونی عاشورایی با عنوان «محرم نامه» در ساعت 17 به مدت 15 دقیقه، بینندگان می توانند سخنرانی آیت الله جاودان پیرامون سجایای امام حسین (ع) و خصائل ایشان را در ساعت 17:15 مشاهده کنند.

* روز شنبه 8 مهر مصادف با روز تاسوعای حسینی، سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان در ساعت 19 از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود و ساعت 19 یکشنبه مصادف با شب شام غریبان پخش سخنرانی آیت الله جوادی آملی پیش بینی شده است.

* برنامه گفتگومحور با موضوع پاسخگویی به سوالات دینی و مذهبی که در ماه محرم با رویکردی عاشورایی پخش می شود در ساعت 20 قابل پیگیری خواهد بود.

* مستند «بعد از آن روز» در ساعت 21 روز شنبه 8 مهر با موضوع افرادی که در مکتب امام حسین (ع) دچار تحول روحی شده اند، روز یکشنبه در ساعت 22 ببینند.

* برنامه «اشراق» ویژه شب عاشورای حسینی ساعت 21:30 آغاز و به مدت 90 دقیقه پخش می شود اما پخش این برنامه در شب شام غریبان با یک ساعت تأخیر در ساعت 22:30 آغاز و تا 24 به گفتگو پیرامون حادثه عاشورا و پخش مداحی و مرثیه خوانی به صورت زنده می پردازد.

* در شب عاشورای حسینی، پخش زنده ترتیل قرآن کریم پیش بینی شده است که به صورت زنده از مشهد مقدس و از مرقد منور امام هشتم شیعیان (ع) برای بینندگان قابل دریافت است. طبق برنامه ریزی های به عمل آمده ساعت پخش این برنامه 23:15 دقیقه خواهد بود.

**********************************************

 شبکه افق

 * مستند «اسپانیایی اصیل» با موضوع گرایش به دین مبین اسلام در اسپانیا، برای پخش از شبکه افق در روز شنبه 8 مهرماه در نظر گرفته شده است.

این مستند درباره رامون است، مردی اسپانیایی که حالا اسمش «علی عباس» شده و روش جدیدی برای زندگی اش انتخاب کرده است. او در مورد وضعیت اسلام در این کشور اروپایی صحبت می کند، کشوری که زمانی اندلس نامیده می شد و تحت قلمرو حکومت اسلامی قرار داشت.

مستند «اسپانیایی اصیل» کاری است از سید محسن موسوی که برای پخش از شبکه افق در روز شنبه 8 مهرماه ساعت های 18 و 23 در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت 10:30 روز بعد روی آنتن می رود.

* با توجه به فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، موضوع برنامه «آفاق» در روز شنبه 8 مهرماه، «عباس(ع) الگوی سلامت روح» خواهد بود.

در این برنامه دکتر علیرضا ابوالفضلی پژوهشگر طب اسلامی به عنوان کارشناس حضور می‌یابد.

عوامل از هم پاشیدگی خانواده در سه سال اول زندگی مشترک (سلیقه و دخالت خانواده) هم موضوع روز یکشنبه با حضور خانم منصوره رحماندوست خواهد بود.

«آفاق» با تهیه‌کنندگی الهه بهبودی، هر روز ساعت 17 از شبکه افق پخش می شود و زمان پخش تکرار آن هم 12 روز بعد است.

* مستند «اهالی» با موضوع تلاش گروهی از جوانان برای برگزاری روضه امام حسین(ع) در مقتل الشهدای فکه، شنبه 8 مهرماه روی آنتن شبکه افق می رود.

این مستند داستان گروهی از جوانان را روایت می کند که قصد دارند صدای زمین را به گوش آسمان برسانند و روضه امام حسین(ع) را در مقتل الشهدای فکه طنین انداز کنند.

این فیلم روایتی شاعرانه از مرور روضه ‌هاى عاشورای در بیابان های فکه است که حمید عبدالله زاده تهیه کننده و کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

مستند «اهالی» ساعت های 18:30 و 23:30 شنبه 8 مهرماه روی آنتن شبکه افق می رود و تکرار آن هم ساعت 13 روز بعد پخش خواهد شد.

* مستند «سیدالشهداء(ع)» با موضوع قیام عاشورا و حرکت کاروان اسرای کربلا به سمت دمشق، شنبه 8 مهرماه از شبکه افق پخش می شود.

این مستند روایتی است کامل از زمینه های شکل گیری قیام عاشورا تا شام غریبان حسینی که کاروان اسرا به سمت شام حرکت کرد.

در این فیلم به نامه هایی که کوفیان برای اباعبدالله الحسین(ع) نوشتند اشاره می شود و سپس وقایع بعدی آن روایت می شود تا زمانی که حادثه عاشورا رقم می خورد و کاروان اسرای کربلا راهی دمشق می شوند.

سید مصطفی سیادت تهیه کنندگی و کارگردانی این مستند را بر عهده داشته است؛ که برای پخش از شبکه افق در روز شنبه 8 مهرماه ساعت 19 در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت های 9 و 14:30 روز بعد روی آنتن می رود.

* مستند «صدر عشق» در مورد شهید مصطفی صدرزاده از فرماندهان لشکر فاطمیون، شنبه 8 مهرماه از شبکه افق پخش می شود.

سید ابراهیم فرمانده گردان عمار لشکر فاطمیون از جمله شهدای مدافع حرم است که در مواجهه با گروه های تکفیری تروریستی، به یاران شهیدش پیوست. شهادتش همزمان بود با روز تاسوعای حسینی، روزی به یاد سرور و سالار شهیدان و به یاد بزرگ مردی که همه مدافعان حرم، گام در راه او نهادند.

مستند «صدر عشق» درباره این شهید مدافع حرم است، در این فیلم شهید از زبان خودش شناسانده می شود و صحبت های سردار قاسم سلیمانی در رابطه با او، زیبایی این اثر را دو چندان می کند.

ساسان فلاح فر کارگردانی «صدر عشق» را بر عهده داشته است، فیلمی که روز شنبه 8 مهرماه ساعت 21 از شبکه افق پخش می شود. تکرار این مستند ساعت های 7 و 15:30 روز بعد از همین شبکه پخش می شود.

* مستند «عزاداری در ترکیه» با موضوع برگزاری مراسم سوگواری سنتی در ترکیه به مناسبت ماه محرم، شنبه 8 مهرماه از شبکه افق پخش می‌شود.

این مستند به مراسم سوگواری سنتی در این کشور می پردازد؛ گفت وگو با برخی مداحان، کارشناسان و روحانیون بلندپایه ترک و گوشه هایی از عزاداری های مردم ترکیه در ماه های محرم و صفر، بخش های مختلف این مستند را تشکیل می دهند.

مستند «عزاداری در ترکیه» شنبه 8 مهرماه ساعت 20:30 از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن هم برای پخش در ساعت 10 روز بعد در نظر گرفته شده است.

* مستند «عهد پدری» درباره زندگی و فعالیت های علمی و اجتماعی آیت الله علوی گرگانی، شنبه 8 مهرماه روی آنتن شبکه افق می رود.

آیت الله سید محمد علی علوی حسینی گرگانی در سال 1318 شمسی در نجف اشرف به دنیا آمد؛ هفت ساله بود که همراه پدرش به ایران آمد و به تحصیل علوم مختلف پرداخت.

او از همان اوانِ تحصیل، به تدریس کتب ادبیات و سطوح پرداخت و بارها سیوطى و مغنى و مطوّل، شرح شمسیه و شرح نظّام را تدریس کرد و در همان زمانِ نوجوانى یعنی در 16 سالگى کتاب «کشف الغاشیة عن وجه الحاشیه» را تألیف نمود.

مستند «عهد پدری» درباره زندگی آیت الله علوی گرگانی کاری از مراد نظری به عنوان تهیه کننده، شنبه 8 مهرماه ساعت 21:30 و تکرار آن ساعت‌های 7:30 و 11 روز بعد از شبکه افق پخش خواهد شد.

* مستند «خاطرات ما» روایتی از سه رزمنده دوران دفاع مقدس در مورد شهدای گمنام و برخی شهدای غواص، یکشنبه 9 مهرماه از شبکه افق پخش خواهد شد.

در این مستند قرار است قصه دو نفر از شهدای غواص، از زبان همرزمانشان روایت شود؛ راویان از بازماندگان گردان نوح و یاسین لشکر امام رضا(ع) هستند.

مستند «خاطرات ما» با تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر بختیاری، شکبنه 9 مهرماه ساعت 23 از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن هم ساعت های 9:30 و 14:30 روز بعد روی آنتن می رود.

* مستند «در جستجوی حقیقت» با موضوع تلاش پسر یکی از دیپلمات های ربوده شده ایرانی در لبنان برای یافتن پدرش، یکشنبه 9 مهرماه از شبکه افق پخش خواهد شد.

مستند «در جستجوی حقیقت» روایت رائد موسوی، پسر سید محسن موسوی دیپلمات ربوده شده ایرانی است که برای یافتن آثاری که احیاناً از پدرش برجا مانده، راهی لبنان می شود و در آنجا با برخی از مطلعین گفت وگو می کند.

پرویز کرمی تهیه کننده و سیاوش سرمدی کارگردان این مستند هستند که قرار است یکشنبه 9 مهرماه ساعت 00:00 از شبکه افق پخش شود. زمان بازپخش این مستند هم ساعت 6 صبح روز بعد خواهد بود.

* مستند «مسیر مومباسا» درباره عزاداری به شیوه و سبک ایرانی در قلب قاره آفریقا، یکشنبه 9 مهرماه روی آنتن شبکه افق می رود.

این مستند محصول خانه مستند انقلاب اسلامی به کارگردانی مجید عزیزی، یکشنبه 9 مهرماه ساعت 11:30 و تکرار آن ساعت 18 از شبکه افق پخش می شود.

* مستند «معبر» با موضوع فداکاری های رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس و همچنین پیاده روی بزرگ اربعین حسینی، یکشنبه 9 مهرماه از شبکه افق پخش می شود.

این مستند یکشنبه 9 مهرماه ساعت 21:30 و تکرار آن ساعت های 9 و 15:30 روز بعد از شبکه افق پخش خواهد شد.

**********************************************

 شبکه مستند

 * «چهارپایه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید عباس حسینی مستندی درباره عزاداری‌های سنتی در ایران است و شنبه 8 مهر ساعت 21:30 پخش می‌شود.

* مستند «حاج مرزوق» با موضوع ممنوعیت تعزیه و سوگواری برای امام حسین (ع) در دوران رضاخانی نیز به مناسبت تاسوعای حسینی از ساعت 20 روی آنتن می‌رود.

این مستند درباره سنت‌های عزاداری کهن ایرانی در طول تاریخ به‌ویژه دوران معاصر است و از بخش های مختلف آن می‌توان به گفت‌وگو با پیر غلامان حسینی و برخی افراد که خاطرات آن دوره را به یاد دارند و همچنین نمایش تصاویر مربوط به عزاداری‌های سنتی قدیمی اشاره کرد.

* مستند «اهالی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید عبدالله زاده هم شنبه ساعت 17:30 پخش می‌شود.

* از دیگر ویژه‌برنامه‌های این شبکه به مناسبت تاسوعای حسینی می‌توان به «مشق تعزیه» اشاره کرد، این مستند را عباس صالح مدرسه‌ای ساخته و شنبه از ساعت 15 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

* از دیگر مستندهای ویژه شبکه مستند برای روز عاشورا، «نغمه‌های حسینی» است که ساعت 9:30 پخش می‌شود، این مستند که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است را سعید سلمان روغنی کارگردانی کرده است.

* «نغمه‌های حسینی» روند نوحه‌سازی در هیئت‌های مذهبی شهر یزد را بررسی می‌کند.

* مستند «جمعه سیاه‌سفید» با موضوع سرگذشت پرماجرای مرحوم کافی نیز یکشنبه ساعت 15 از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید.

«جمعه سیاه‌سفید» از آثار خانه مستند انقلاب اسلامی است و در آن به روایتی از سرگذشت و خدمات مرحوم شیخ احمد کافی در دوران رژیم پهلوی پرداخته‌شده است.

* «شیخ رضا» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی بابک مینایی ساعت 20 روز یکشنبه به مخاطبان شبکه مستند ارائه می‌شود؛ این مستند به زندگی مرحوم شیخ رضا سراج، یکی از خطیبان برجسته‌ی کشور می‌پردازد.

* شبکه مستند سیما در شام غریبان حسینی نیز مستند «تکیه نفر آباد» به کارگردانی علی نیک‌بخت را روی آنتن می‌برد، این مستند درباره تکیه‌ای به همین نام در شهرری است و از ساعت 21 پخش می شود.

تکیه نفر آباد در منطقه ۲۰ شهرداری تهران (شهرری) و جنب ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم در محله نفر آباد واقع‌شده، این اثر در تاریخ ۱۰۶۰ هجری شمسی (زمان شاه‌عباس دوم) ساخته‌شده است و نخستین تکیه تهران به شمار می‌رود.

* از دیگر ویژه‌برنامه‌های این شبکه می‌توان به پخش مستند «آیین هم‌آوایی» به تهیه‌کنندگی مونا زندی حقیقی و میان برنامه‌های مناسبتی اشاره کرد.

****************************** ****************

 شبکه سلامت

 * برنامه «اشک گل» که به داستان گلابی می پردازد که از گلاب گیری در کاشان آغاز می شود و برای غبارروبی حرم مطهر سیدالشهداء به کربلا می رود.

این برنامه شنبه 8 مهرماه ساعت 20 پخش می شود و تکرار آن یکشنبه ساعت 9:30 صبح خواهد بود.

* «اینجا فرشته می شوی» با مضمون عزاداری معلولین و سالمندان در کهریزک که شب تاسوعا جمعه 6 مهر ماه ساعت 17:30 روی آنتن شبکه سلامت می رود .

* شبکه سلامت به غیر از برنامه ها اصلی سعی کرده این حال و هوا را در بین برنامه با میان برنامه هایی مانند «آیین زندگی» و پخش مراسم مداحی و عزاداری حفظ کند.

**********************************************

 شبکه نسیم

* مستند «با حسین حرف بزن» که درد و دل چهره های شناخته شده با امام حسین علیه السلام است، پنجشنبه 6 مهرماه ساعت 22:30 روی آنتن می رود.

* مسابقه «هوش برتر» نیز جمعه 7 مهرماه ساعت 21 پخش می شود.

* «هزار داستان» نیز در روزهای شنبه و یک شنبه 8 و 9 مهر ماه ساعت 23 روی آنتن می رود.

روز شنبه علیرضا شجاع نوری در «هزار داستان» از دو دوست قدیمی می گوید که سال هاست نقش شمر و حضرت عباس(ع) را بازی می‌کنند.

و روز یکشنبه «هزارداستان» میزبان علیرضا دلبریان راوی دفاع مقدس در عاشورا است که قصه آزاده ای که بالای سنگ قبر خودش رفت را روایت می کند.

**********************************************

 شبکه امید

* برنامه «به توان خدا» که پاسخگوی سؤالات و مشکلات نوجوانان با حضور کارشناسان برجسته مذهبی است، پخش می شود.

* برنامه «خانوادۀ امید» نیز با حال و هوای تاسوعا و عاشورا روی آنتن می‌رود.

* مستند «حسین سیدالشهدا» و «هنر عاشورایی» و «نقطۀ اوج» نیز از برنامه‌های تأمینی این شبکه هستند که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی روی آنتن می‌روند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.