در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بازار پسته با روند کنونی تا 5 سال دیگر شکست می‌خورد/آمریکا را خودمان تولیدکننده کردیم

گفتگوی ویژه خبری، چهارشنبه شب با حضور مهمانان برنامه به موضوع تولید و صادرات پسته و مشکل بازاریابی و رقابت با تولیدکنندگان دیگر پرداخت.

گفتگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسدالله عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی ایران، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا، محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سید محمود ابطحی فعال بازار پسته امشب 5 مهرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی چشم انداز ورود پسته به بازار بورس پرداختند.

 اسدالله عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی ایران در ابتدای برنامه با اشاره به تاریخچه پسته گفت: سابقه پسته به 2 هزار و500 سال پیش برمی گردد.

 بیشتر تولید کنندگان پسته صادرکننده هستند

 وی با اشاره به اینکه میزان تولید پسته به دلیل خشکی به 210 هزار تن رسید افزود: بیشتر تولید کنندگان پسته صادرکننده هستند لذا، تولیدکنندگان پسته زیر فشار صادرکننده نیستند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه هیچ کس رقیب ما نبود بیان کرد : آمریکا با تولید یک برابر و نیم ما تبدیل به رقیب شده است به طوری که آنها قیمت را در جهان تعیین می کنند.

آمریکا را با دستان خود تولیدکننده کردیم

 عسگر اولادی با اشاره به اینکه آمریکا را با دستان خود تولید کننده کردیم اظهار داشت: پسته را با دستان خود در بازار دنیا ضایع کردیم.

وی با اشاره به اینکه باغداران ما قیمت پسته را تعیین می کنند گفت : باغداران نرخ آمریکا، ترکیه و چین را می دانند، 15 نفر از تولید کنندگان بزرگ سیرجان در بازار جهانی حضور دارند.

 حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه اولین معضل در خصوص پسته قیمت است گفت: بعضا محصولات به صورت پیش فروش فروخته می شود لذا مشخص نیست که کشاورز دسترنج خود را باید به چه قیمتی بفروشد.

وی با اشاره به بحث ریسک معاملات دوجانبه در پسته عنوان کرد: تعداد تولیدکنندگان پسته بالغ بر75 هزار نفر است که اغلب به بازار جهانی دسترسی ندارند.

 سلطانی نژاد با اشاره به اینکه در مورد پسته و زعفران تولید کننده اصلی هستیم افزود: همه کشورهای دنیا به سمت بورس حرکت کرده اند، تا کی می خواهیم تابع قیمت های جهانی باشیم.

مدیر عامل بورس کالا با بیان اینکه چین بزرگترین بورس کالا را دارد اضافه کرد: سال گذشته ستاد بحران در استان کرمان تشکیل شد.

قیمت پسته در بازار جهانی تعیین می شود

 سید محمود ابطحی فعال بازار پسته در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه 70-80 درصد پسته صادر می شود گفت:

قیمت پسته در بازار جهانی تعیین می شود لذا باید اذعان داشت که بازار پسته غیر شفاف نیست.  وی با اشاره به اینکه بازار در رقابت کامل به سر می برد ادامه داد: هزار و500 نفر در بازار اقدام به خرید و فروش پسته می کنند.

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در ادامه برنامه طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه ساختار غیر شفاف منجر به عدم انتفاع تولید کننده می شود افزود: الان تعداد محدودی صادرکننده داریم که بازار در دست آنها است، امروز مکانیزم غیر رسمی در حوزه همه محصولات از جمله پسته داریم لذا بورس این مسئله را شفاف می کند.

عسگر اولادی در ادامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به برخی تفکرات نادرست در حوزه بازار پسته گفت : تولید افلاتوکسین در پسته به دلیل تفکرات نادرست در این حوزه ایجاد شد.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : کیفیت محصول پسته ما عالی است و قابل رقابت با بازار جهانی است و این موضوع ارتباطی به افزایش تولید ندارد. بخش عمده تولید پسته در کشور مصرف می شود و بخشی صادر می شود.

وی افزود: ما در نشستی که با تولیدکنندگان و اصناف داشتیم ان ها در حوزه بازار و خرید و فروش نظراتی داشتند و ورشکستگی همچون یک دومینو در این حوزه ایجاد شده است. یک جریانی پشت ماجرای صادرات است .

پورابراهیمی تاکید کرد : تمام جوانب و اطلاعات تخصصی در حوزه بورس پسته در نظر گرفته شده و انبارها در کرمان دفتر سازی شده و استانداردها تهیه شده است. بخش عمده زیر ساخت های این حوزه فراهم گردیده و با صندوق توسعه ملی رایزنی شده است. وی همچنین اظهار داشت: همه زیرساخت ها برای بازار بورس پسته در نظر گرفته شده است.

اگر به همین شکل پیش برویم تا ۵ سال دیگر بازار پسته شکست خواهد خورد

در ادامه گفت و گوی ویژه خبری عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه هیچ مافیایی در حوزه صادرات وجود ندارد گفت : من به رییس جمهور گفتم مرا از مسائل خود خلاص کنید و می خواهم از این حوزه خارج شوم.

وی افزود: باید بورس یک مقدماتی داشته باشد و در این زمینه زیرساخت های حوزه پسته باید فراهم شود. عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه پرداخت نقدی است گفت : ارزش افزوده پسته قیمت را ۱۰ درصد افزایش می دهد.

عسگر اولادی گفت: ۲۵ درصد پسته در کرمان است و تدارک پسته در شهرهای دیگر همچون یزد و خراسان هم ایجاد شده است‌ . اگر به همین شکل پیش برویم تا ۵ سال دیگر بازار پسته شکست خواهد خورد.

عسگر اولادی ادامه داد: الزامی برای انحصار در خرید نداریم اما یک تعاونی رفسنجان انحصار در خرید را ایجاد کرد.

 ابطحی در ادامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: امسال بعد از عید پسته ای برای صادرات وجود نداشت که ستاد بحران تشکیل شود و ما در این حوزه شرایطی نداشتیم که به بورس احتیاج داشته باشیم.

وی افزود: فعالان پسته با بورس آشنایی ندارند و باید دست کم دو سال در این حوزه کار کنند. ابطحی تاکید کرد : بورس پسته به جایی نمی رسد و مبنا این است که مبنا ساز و کار قیمت است. ما در پسته تولید کننده اول نیستیم و لذا یک چنین بورسی به موفقیت نمی رسد.

این فعال بازار پسته گفت : دست کم ۱۰۰ هزار نفر در حوزه پسته کار می کنند و بهره وری بازار پسته ما پایین است و بهره وری ما ۷۰۰ کیلوگرم و رقبای ما ۴ تن است.

در ادامه گفت و گوی ویژه خبری سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا گفت: خیلی از تولیدکنندگان پسته به دنبال فروش زمین های خود هستند ؛ چرا که نمی توانند در این حوزه با وجود واسطه ها فعالیت کنند.

وی افزود: حضور تاجران در بورس باید با شفافیت از جمله شفافیت مالیاتی باید باشد. گردش مالی پسته ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان است که مالیات ناچیزی دارد که باید این موضوع شفاف سازی شود.

سلطانی نژاد تصریح کرد: ارزش محصولات کشاورزی در بورس کالا ۳ هزار میلیارد تومان است که در این زمینه برای خرید و فروش محصول تضمین هایی از تولید کننده و خریدار گرفته می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار