محمدی:

سفر حج عمره مستلزم فراهم شدن سازوکارهای لازم است

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به قطع روابط دوجانبه ایران و عربستان، از سرگیری سفر عمره را مستلزم فراهم شدن سازوکارهای لازم برای این سفر دانست.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست با فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارش در مورد کم و کیف حج تمتع امسال اظهار کرد: سفر حج امسال به خوبی برگزار شد و رضایتمندی بسیاری داشته است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به‌طور معمول در مسیر رفت و برگشت جَمَرات مشکلاتی همچون گرمازدگی، مشکلات قلبی، گمشدگی و غیره به وجود می‌آمد، اما امسال به واسطه مراقبت‌های صورت گرفته و اقدامات پیشگیرانه، مشکلی وجود نداشت و زائران توانستند این مسیر را راحت‌تر طی کنند.

مچ بند راهنما مانع از گم شدن زائران شد

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: با توجه به اینکه همه حجاج مچ بند داشتند و علاوه بر اعضای واحد راهنمایی حجاج، تعداد زیادی از زائران نرم افزار سامانه راهنمایی را بر روی گوشی خود نصب کرده بودند، هر یک در مقام یک راهنما عمل کرده و زائرانی که از کاروان جدا یا گم می‌شدند را به مقصد راهنمایی می‌کردند؛ در واقع این نرم افزار توانست بسیاری از مشکلات احتمالی در این زمینه را کم کند و به زائران آرامش و امنیت بدهد.

محمدی در خصوص افزایش توانمندی کارگزاران حج نیز اظهار کرد: برای تمام مدیران کاروان‌ها در عرفات و منا دوره‌های آموزش میدانی برگزار شد.

از سرگیری عمره مستلزم فراهم شدن ساز و کارهای لازم

وی درباره اینکه آیا برگزاری سفر عمره نیز پس از این برگزار خواهد شد یا خیر، توضیح داد: با توجه به قطع روابط دو جانبه، عربستان باید در این زمینه ساز و کار لازم را فراهم سازد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ظرف مدت یک ماه گذشته شرایط بسیاری خوبی برای حاجیان ایجاد شده است، گفت: این شرایط مناسب در بخش‌های خدماتی شامل مسکن، تدارکات، حمل و نقل و مسائل پزشکی ایجاد شده؛ البته در مواردی به دلیل حجم گسترده کار، اشکالات جزیی وجود داشت که به سرعت برطرف شده است.

پیگیری موضوع منا و شهدای منا در دستور کار

محمدی در رابطه با پیگیری موضوع منا و شهدای منا اظهار کرد: این مهم جزء دستور اصلی مذاکرات بوده است و در دیداری که قبل از ایام تشریق با وزیر حج داشتم مجددا پیگیری شد؛ نماینده ولی فقیه نیز در دیدار اخیر با وزیر حج عربستان موضوع منا و دیه شهدا را پیگیری کرده است.

ترمینال ویژه زائران در فرودگاه در حال ساخت است

وی همچنین درباره ترمینال ویژه زائران اظهار کرد: ترمینال ویژه زائران در فرودگاه در حال ساخت است که قطعا در نحوه ساماندهی و حرکت آن‌ها اثرگذار خواد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه تصریح کرد: امسال به دلیل مشکلات متعدد برگزاری حج پس از دو سال وقفه امکان اسکان حجاج به صورت متاهلی نبود، چرا که برای زائران عادی نیز به زحمت جا پیدا کرده‌ایم، اما از آنجا که این مهم جزء سیاست‌های سازمان محسوب می‌شود، برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.

محمدی درباره برنامه عظیم و گسترده اربعین توضیح داد: موضوع اربعین توسط ستاد مرکزی اربعین مدیریت می‌شود و سازمان حج به عنوان کمیته اعزام مسئولیت ثبت‌نام‌ها و دریافت ویزاها را بر عهده دارد.

سامانه سماح مسیر اصلی ثبت نام متقاضیان سفر کربلا

وی همچنین از سامانه سماح به‌ عنوان مسیر اصلی برای ثبت نام در مراسم اربعین حسینی نام برد.

گفتنی است، نمایندگان فراکسیون حج و زیارت نیز در این جلسه ضمن قدردانی از رئیس سازمان حج و همکاران وی به دلیل برگزاری مراسم منظم با حفظ عزت و کرامت حجاج، نسبت به موضوعاتی همچون تغییر رفتار ماموران عربستان در پی اعمال سیاست‌های مناسب از سوی ایران و حضور رئیس سازمان حج و زیارت در تمامی لحظات در کنار زائران تاکید کردند.

نمایندگان همچنین نقطه نظرات خود را با محوریت‌هایی همچون پیگیری حقوق شهدای منا، اینکه بهتر است پزشک کاروان برای یک خانواده یا گروه تا پایان سفر فرد مشخصی باشد، تغییر نگاه عربستان به زائران حج به ویژه ایرانیان را مطرح کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: حج تمتع ، حج عمره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار