آغاز به کار نخستین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری نانو کشور در دانشگاه سمنان

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو کشور از آغاز به کار نخستین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری نانو کشور در دانشگاه سمنان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه سمنان، سعید سرکار در مراسم آغاز به کار نخستین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری نانو اظهار داشت: 66 دانشگاه کشور در مقطع کارشناسی ارشد، 23 دانشگاه در دوره‌های phd یا دکتری تخصصی و درمجموع بیش از 25 هزار نیروی متخصص و بیش از دو هزار و 500 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در گرایش‌های مختلف نانوتکنولوژی در کشور فعال هستند.

وی گفت: نتیجه این فعالیت‌ها باعث شده ایران در حوزه تولید علم فناوری نانو در رتبه چهارم جهان قرار گیرد و از تمام کشورهای اروپایی پیشی گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو کشور تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند و عملیاتی کردن مطالب تئوری برای دانشجویان و تقویت آنان در این بخش را از اهداف ایجاد این آزمایشگاه برشمرد.

سرکار با بیان اینکه این آزمایشگاه یک پکیج کامل برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نانوتکنولوژی و حتی دیگر دانشجویان علاقه‌مندان به این حوزه است افزود: ایجاد این آزمایشگاه در دانشگاه سمنان پتانسیل خوبی علاوه بر دانشجویان این دانشگاه برای سایر دانشگاه‌های هم‌جوار محسوب می‌شود تا از امکانات آن برای واحدهای عملی دانشجویان استفاده کنند.

سید مهدی رضایت مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو نیز در این مراسم پیشتازی دانشگاه سمنان در راه‌اندازی اولین آزمایشگاه را قابل‌تقدیر دانست و اظهار امیدواری کرد: با شروع کار این آزمایشگاه، شاهد پیشرفت بیشتر دانشجویان در مقاطع و رشته‌های مختلف دانشگاهی در این حوزه باشیم.

عباس هنر بخش رئوف رئیس دانشگاه سمنان نیز به اهمیت عملی کردن فعالیت‌های آموزشی در حوزه نانو اشاره و اظهار امیدواری کرد: ایجاد این آزمایشگاه به‌عنوان اولین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری نانو کشور در دانشگاه سمنان باعث ترغیب دیگر دانشگاه‌ها برای ایجاد این آزمایشگاه باشد.

وی افزود: با توجه به پتانسیل بالای دانشگاه سمنان در این حوزه، تلاش می‌شود تا با کمک دانشکده‌های مختلف این دانشگاه، شاهد توسعه‌ی فعالیت‌های فناوری نانو باشیم.

عبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در مراسم آغاز به کار این آزمایشگاه گفت: خوشبختانه کشورمان در حوزه نانو از موقعیت خوبی در دنیا برخوردار است که باید فعالیت‌های این حوزه را گسترش داد تا به رتبه اول دنیا دست‌یابیم.

فریدون ایجاد این آزمایشگاه را پتانسیل خوبی برای تجاری‌سازی و ارتباط دانشگاه با صنعت دانست و گفت: دانشگاه سمنان می‌تواند با استفاده از امکانات این آزمایشگاه در بخش نانو در کشور به‌عنوان یک شاخص مطرح شود.

احسان برهانی مسئول راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری نانو کشور هم گفت: دستگاه انفجار الکتریکی سیم برای تولید نانو کلوئید فلزی، هموژنایزر التراسونیک، الکتروریس نازل‌دار آزمایشگاهی، رسوب بخار شیمیایی به روش حرارتی، آسیاب سیاره‌ای، اسپاترینگ رومیزی، لایه‌نشانی دورانی، لایه‌نشانی غوطه‌وری، میکروسکوپ پروبی روبشی + میز ضد ارتعاش با محافظ RF، کروماتوگرافی گازی (GC FID) + هیدروژن ژنراتور و طیف‌سنج فرابنفش-مرئی (Photonix Ar 2015) تجهیزاتی هستند که برای راه‌اندازی آزمایشگاه آموزشی دانشجویی در اختیار دانشگاه سمنان قرارگرفته‌اند.

وی ارائه خدمات در راستای عملیاتی کردن فناوری نانو به دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از اهداف راه‌اندازی این آزمایشگاه برشمرد.

 نخستین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری نانو کشور با منظور آموزش عملی فناوری نانو به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی با حضور سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، عبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عباس هنر بخش رئوف رئیس دانشگاه سمنان و دیگر مسئولان دانشگاه سمنان و ستاد نانو حضور داشتند.

انتهای پیام/ب

فعالیت آزمایشگاه آموزشی دانشجویی فناوری نانو کشور در دانشگاه سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار