آئین های پاییزی در کرمان؛

دوشاب پزی ، رسم قدیمی شهربابکی ها

در شهربابک همه ساله از اواخر شهریور تا اواسط مهر ماه مراسم باستانی دوشاب‌پزان برگزار می شود که جالب توجه است.

دوشاب پزی ، رسم قدیمی شهربابکی هابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان پس از اتمام چیدن انگور، محصول جمع‌آوری شده در مكانی كه قبلاً برای له كردن و پختن دوشاب ، آماده شده که به اصطلاح قدیمی ها کارخانه نامیده می شود ، قرار داده می‌شود .

پس از خنك شدن هوا، مردان خانواده اقدام به له كردن انگورها درون حوضچه بالایی کارخانه كرده و آب آن وارد حوضچه پایینی می شود ، شیره به دست آمده را پس از عبور دادن از صافی‌های مخصوص درون دیگ های بزرگ می‌ریزند . بسته به مقدار انگور چیده شده عملیات له كردن در یك روز یا بیشتر انجام می‌شد چرا كه شیره تهیه شده حتماً باید تا فردای آن روز پخته شود .

سپس شیره درون دیگ پس از خنك شدن آماده افزودن خاك سفید است این خاك خاصیت تصفیه‌كنندگی دارد و باغداران آن را با مهارت خاصی از محل های خاصی در اطراف تهیه می کنند .
افزودن خاك ، شیره را تصفیه می‌كند طوری كه باعث جمع شدن مواد و ذرات سبك و ریز به صورت كف در بالا و مواد سنگین به همراه خاك در كف دیگ می‌شود سپس شیره را حدود 2 تا 3 ساعت به حال خود رها می‌كنند تا مواد زاید آن كاملاً جدا شود همچنین افزودن خاك باعث از بین رفتن باكتری‌های مضر موجود در شیره شده و در اصطلاح شیره را شیرین می‌كند .

آماده ‌سازی شیره و پختن دوشاب تخصص خاص خود را می‌طلبد كه این امر حضور یك شخص مجرب در حین آماده ‌سازی و پخت را ضروری می‌كند . پس از سپری شدن مدت زمان لازم جهت زلال شدن شیره ، كف جمع شده در بالای دیگ با احتیاط تمام جمع شده و دور ریخته می‌شود و شیره زلال به ‌دست آمده درون ظرف مجزایی ریخته می‌شود تا آماده پخت شود .

صبح زود شیره را درون ظرف بزرگی می‌ریزند و روی اجاق مخصوص قرار می‌دهند . به محض حرارت دیدن شیره نجس می‌شود و برای پاك شدن باید ثلث آب آن حرارت دیده و بخار شود . در این مدت كف سفیدرنگی روی سطح شیره ظاهر می‌شود كه باید دور ریخته شود . پس از تبخیر شدن یك سوم آب شیره و حلال شدن آن شیره باید هم زده شود یا اصطلاحاً هوا داده شود ، كه این عمل كیفیت دوشاب تولیدی را بالاتر می‌برد . همچنین بسته به ذائقه استفاده‌كنندگان از هر 5 تا 6 لیتر شیره یك لیتر دوشاب به دست می‌آید .

انتهای پیام/ح

فصل دوشاب پزان  شیرین شهربابکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار