امیر نصیر بیگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

مجوز به تولید آثار بی محتوا، اجحاف در حق فرهنگ است

مدیر گروه نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح گفت: اگر صرفا حرکات فرمی با ادبیات خاصی بر صحنه تئاتر باشد که ما با آن ها هیچ وجه مشترکی نداریم، قطعا اجحافی در حق فرهنگ این کشور است.

امیر نصیربیگی، مدیر گروه نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اهمیت تولید آثار با محوریت انقلاب، ایثار و از خودگذشتگی گفت: من احساس می کنم که این بخش به دو نگاه مربوط می شود، یکی اینکه ما سعی کردیم بیشتر جشنواره محوری را رواج بدهیم، نه دغدغه محوری و موضوع محوری! دیگر آنکه؛ ما یک نگاه و برنامه تولیدی در کشور نداشتیم.

وی افزود: این نگاه تولیدی یعنی اینکه ما بتوانیم در مقاطع مختلف سال کارهایی با موضوعات مختلف و مرتبط با انقلاب اسلامی و ارزش های اسلامی تولید کنیم و بتوانیم آن ها را بر صحنه ببریم و مخاطب خاص آثار را پیدا کنیم. ما بیشتر به اجرای آثار در آستانه جشنواره ها و هفته های مرتبط با این رویداد ها اکتفا کرده ایم. تقریبا ما با این نگاه، تولید را متوقف کرده ایم و هنرمندان، بغیر از اهالی پیشکسوت این عرصه، به نگاه جشنواره ای عادت کرده اند. به همین دلیل ما با فقدان تولید آثار نمایشی در مقاطع مختلف سال مواجه هستیم.

مدیر گروه نمایشی بنیاد روایت فتح درباره تولید برخی آثار بی کیفیت که در تماشاخانه اجرا می رود و باعث بی اهمیت شدن تئاتر و هدف آن می شود، اظهار کرد: اسم این تیپ آثاری که بر صحنه می رود را نمی توان تئاتر گذاشت؛ امروز احساس می شود که در حوزه نظارت و ارزشیابی کارها، کم نظارتی انجام می شود و ما هر چیزی را تحت عنوان نمایش و یک محصول هنری به مردم ارائه می کنیم و احساس می کنیم بسیار کار سخت و سنگینی است.

نصیر بیگی تصریح کرد: از نظر من سیستم مدیریتی تئاتر باید جامع تر و با اصول باشد تا بر همه مسائل چه خصوصی و چه عمومی اشراف داشته باشد و منحصرا به کاری مجوز اجرا بدهند که به معنا واقعی نمایش باشد و بتواند درک و فهمی را به مخاطب انتقال بدهد. اگر صرفا حرکات فرمی با ادبیات خاصی بر صحنه باشد که ما با آن ها هیچ وجه مشترکی نداریم، قطعا اجحافی در حق فرهنگ این کشور است.

وی همچنین درباره تاثیر بین المللی شدن شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت بر کیفیت آثار دفاع مقدس و انقلاب اظهار کرد: هدف ما، تاثیرگذاری با جشنواره نیست. نگاه ما این است که، ما باید تولید و خلق اثر هنری را در حوزه هنرهای نمایشی فعال کنیم تا هنرمندان بتوانند در طول سال محتواهایی با ارزش های دفاع مقدس و انقلاب تولید کنند. ما می خواهیم از گلچین آثار خوب جشنواره ای برگزار کنیم تا هنرمندان با هم رقابت سالمی داشته باشند و در کنار آن،  تعامل تجربیات و فرهنگ نیز صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: ما اگر جشنواره را بین المللی کردیم به دلیل موضوعی است که در جشنواره مقاومت داریم و موضوع مقاومت تنها مختص کشور ما نیست، بلکه به یک گفتمان جهانی تبدیل شده و در حال پیدا کردن جایگاه خاص خودش است.

نصیر بیگی در پایان در خصوص اهداف و برنامه های خود برای تولید آثار انقلاب و دفاع مقدس در طول سال گفت: بر طبق برنامه ریزی هایی که داشتیم، همزمان با شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت، بسیاری از همکاران ما در برخی استان ها مشغول تولید آثار با موضوعات مختلف از گرایش انقلاب و دفاع مقدس هستند. ما کارهای بسیاری را در حوزه دفاع مقدس، ارزش های اسلامی و... انجام داده ایم و معتقدیم که تولید باید حرکتی، مستمر، پویا و ادامه دار باشد و نمی توان مقطعی با مقوله تولید برخورد کرد؛چرا که باعث کم شدن ارزش آن می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.