تلاش یک گروه جهادی برای اصلاح سبک تغذیه مردم در پنج منطقه محروم استان

فعال جهادی در عرصه سلامت کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک گروه خودجوش جهادی با همکاری مردم و پشتیبانی سپاه فتح استان فعالیت های خود را در دهستان های محروم از جمله چین ، زیلایی، ممبی ، دیشموک و جاورده برای اصلاح سبک تغذیه مردم آغاز کرده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  سید حامد گوهری فرگفت: این گروه خود جوش جهادی با همکاری مردم و پشتیبانی سپاه فتح استان فعالیت هایی را با هدف اصلاح سبک زندگی مردم خصوصا اصلاح تغذیه و اگاه سازی مردم از ظرفیت های غذایی سالم موجود در مناطق و استفاده بهینه از انها و دوری از غذاهای ناسالم انجام می شوند.

فعال جهادی در عرصه سلامت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای اشاعه فرهنگ تغذیه سالم و سبک زندگی اسلامی از هر روستا در هر دهستان اعضایی به عنوان سفیران سلامت روستا و دهستان افراد فعال، بسیجی و انقلابی انتخاب شده اند و فعالیت می کنند.

گوهری فر تصریح کرد: اموزشهایی مبنی بر طب ایرانی اسلامی سبک زندگی اسلامی و اصلاح سفره غذایی خانوار در نظر گرفته شده است که در هر دهستان تعداد زیادی از این سفیران سلامت برای اموزش خانوارها به کار گرفته می شوند.

وجود بیش از 500 سفیر سلامت در پنج دهستان

فعال جهادی در عرصه سلامت کهگیلویه و بویراحمد گفت: بحمدالله در 5 دهستان چین، زیلایی، ممبی و دیشموک تاکنون بیش از 500 سفیر سلامت وجود دارند که برنامه های آموزش انها در حال اجراست و آموزش های لازم را می بینند.

وی با بیان اینکه برای شروع کار ابتدا باید از سبک زندگی فعلی مردم آگاهی دقیق داشته باشیم، عنوان کرد: برای تعیین سطح سلامت فعلی و اگاهی از سبد غذایی مردم و سبک زندگی انها پرسشنامه هایی طراحی شده که توسط سفیران سلامت هر منطقه برای تک تک خانوارها در حال پر شدن است و بعد از کامل شدن با تجزیه و تحلیل پرسش نامه ها و اگاهی بیشتر از وضعیت سلامت و بیماری مردم بتوان راهکارهایی ارایه داد.

گوهری فر با اشاره به کارهای انجام شده افزود: در جهت حفظ و تقویت نقاط قوت منطقه در حوزه سلامت تدبیر اندیشی متناسب با سبک زندگی اسلامی برای نقاط ضعف موجو در روستاها در کنار کلاس های اموزش سفیران سلامت همایش های عمومی طب اسلامی و سبک زندگی اسلامی در دهستانهای مختلف تاکنون برگزار شده که با استقبال خوب مردم و رضایتمندی انها همراه بوده وکه باعث شد تصمیم برگزاری چنین همایش هایی را حداقل ماهی یک بار در دهستانهای مختلف داشته باشیم.

احیای غذاهای سنتی فراموش شده و سالم هر منطقه

فعال جهادی در عرصه سلامت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از برنامه های پیش رو برگزاری مسابقه آشپزی در دهستان های مختلف با هدف بها دادن به مسئله اشپزی و غذا همچنین اهمیت ان در سلامت خانواده و سلامت جامعه و احیای غذاهای سنتی فراموش شده و انتخاب غذای شاخص در هر منطقه است و افزایش سفیران سلامت به ازای هر 2 خانوار 1 سفیر سلامت را در برنامه داریم که تا چند ماه آینده محقق می شود.

تغذیه اصلی ترین عامل در تعین سلامت فرد است

وی اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام در خصوص تغذیه اسلامی می فرمایند "معده خانه تمام بیماری هاست" یعنی غذایی که فرد استفاده می کنند می تواند ضامن سلامتی یا دلیل به وجود امدن بیماری برای فرد باشد چرا که عقل سالم در بدن سالم و جسم سالم است و این محقق نخواهد شد مگر با تغذیه سالم که تغذیه سالم هم می تواند سلامت فرد هم سلامت جامعه و پیشرفت در جامعه را در پی داشته باشد و برعکس آن نیز امکان پذیر است.

گوهری فر ادامه داد: به همین دلایل مانور اصلی ما در بحث تغذیه است که ان شالله به حول قوه الهی و با تمام توان و با همکاری خود مردم و سفیران سلامت سبک زندگی اسلامی و و تغذیه سالم را در دهستانهای هدف اشاعه خواهیم داد.

فعال جهادی در عرصه سلامت کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه بعضی از مردم غذای خوب خوردن را با خوب غذا خوردن اشتباه گرفته اند مردم غذای خوب خوردن را در مراجعه به بهترین پینزا فروشی ها شیک ترین رستورانها و بزرگترین فست فود فروشی ها می دانند.

وی اضافه کرد: غذا خوردن از نظر طب اسلامی باید متناسب با سن فرد، مزاج فرد ، متناسب با فصل مورد استفاده ، وعده مورد استفاده و زمان مورد استفاده باشد تمام این ویژگی های باید در مورد غذا در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.