باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی فضای مجازی درخت تنومند طلاق را آبیاری می‌کند/ پارتی‌های شبانه عامل اصلی طلاق جوانان

یک کارشناس ارشد روان شناسی بالینی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را عامل فروپاشی بسیاری از زندگی‌های مشترک امروزی دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ متاسفانه با وجود تلاش‌های مسئولان کشور برای کاهش آمار طلاق روز به روز بر تعداد طلاق‌های ثبت‌شده در کشور افزوده می‌شود، اما به راستی چرا امروزه با وجود اینکه تحصیلات و امکانات رفاهی مردم افزایش پیدا کرده است این همه اختلاف در زندگی‌های زناشویی دیده می‌شود؟، حتی در مواردی نیز مشاهده شده که عوامل بسیار جزئی مانند تفاوت در سرگرمی و تفریحات مورد علاقه زوج ها زمینه جدایی آنها را فراهم کرده است، این در حالی است که افراد می‌توانند با مراجعه به روانشناس مجرب، انجام مشاوره پیش از ازدواج و شناخت تیپ شخصیتی خود انتخاب صحیح‌تری داشته باشند و  جهت کاهش آمار طلاق گام بردارند.

رتبه چهارم ایران در طلاق

شهین بحرینی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: ایران در سال ۹۱ در جهان رتبه چهارم را در طلاق به دست آورد.

وقتی فضای مجازی درخت تنومند طلاق را آبیاری می‌کند/پارتی‌های شبانه عامل اصلی طلاق جوانان امروزی


عوامل موثر در بروز طلاق


وی با بیان اینکه طلاق میوه نامطلوب وضع اقتصادی، اجتماعی و رشدی افراد است، گفت: عوامل فردی، شخصیتی، اجتماعی و مهارتی از جمله عوامل مهمی هستند که در بروز طلاق دخالت دارند. جوانان در سنین ازدواج غرور خاصی دارند و اغلب بدون در نظر گرفتن سنن و فرهنگ اصیل ایرانی و در برخی از موارد تنها از روی زیبایی ظاهری و ثروت همسر آینده خود را انتخاب می‌کنند.

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی افزود: زوجین باید از نظر فرهنگی هم کفو هم باشند همچنین اشخاص باید مهارت انعطاف‌پذیری را پیش از ازدواج در وجود خود تقویت کرده باشند.

بحرینی تاکید کرد: از آنجایی‌که بیشترین ارتباط عاطفی افراد با یکدیگر از طریق کلام برقرار می‌شود، افراد باید از نظر هوشی در یک سطح قرار گرفته باشند. کلام برگرفته از هوش است.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر آمار اختلالات روحی و روانی افزایش پیدا کرده است. افراد باید پیش از ازدواج از سلامت روان طرف مقابلشان اطمینان کسب کنند بنابراین مراجعه زوجین به روانشناس مجرب برای انجام تست‌های شخصیت و ارزیابی شخصیتشان ضروری است.

این کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی اظهار کرد: متاسفانه جوانان ما بسیاری از مهارت‌های زندگی مانند مهارت گفت و گو، گوش‌دادن، همدلی، صبر، مسئولیت‌پذیری و کنترل استرس را یاد نگرفته‌اند در صورتی‌که این مهارت‌ها باید از سنین مدرسه در کنار سایر دروس به دانش‌آموزان آموزش داده شود.


وقتی دیگران متهمان ردیف اول طلاق زوجین می‌شوند


بحرینی بیان کرد: بسیاری از زوجین نیز دخالت اطرافیان و والدینشان را عامل اصلی طلاق می‌دانند و انگشت اتهام را به سوی دیگران نشانه می‌روند. این در حالی است که اگر زوجین به پختگی کامل رسیده باشند و مهارت کافی را در اداره زندگیشان داشته باشند هرگز اجازه دخالت اطرافیان را در امور زندگی خود نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: مردان باید پیش از ازدواج به استقلال مالی رسیده باشند به ویژه در فرهنگ ایران که مسئولیت تامین هزینه‌های زندگی برعهده آنهاست همچنین زوجین باید به این نکته توجه داشته باشند که تغییر دادن طرف مقابل ممکن نیست و آن‌ها همواره باید سعی کنند ضمن حفظ ارزش‌های خود به ارزش‌های طرف مقابلشان نیز احترام بگذارند.

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با اشاره به تاثیر چشمگیر فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای در بروز طلاق تصریح کرد: متاسفانه شبکه‌های اجتماعی با به نمایش گذاشتن زندگی‌های لاکچری و عشق‌های رویایی و دروغین زمینه‌ساز بروز خیانت در زندگی‌های زناشویی و به تبع آن طلاق شده‌اند.

وقتی فضای مجازی درخت تنومند طلاق را آبیاری می‌کند/پارتی‌های شبانه عامل اصلی طلاق جوانان امروزی


جوانانی که همسر آینده‌شان را در پارتی‌های شبانه جستجو می‌کنند


بحرینی یادآور شد: امروزه تفریحات و شادی‌های سالم جوانان بسیار کاهش پیدا کرده است از این رو بسیاری از این افراد افسرده هستند. تفریح بسیاری از جوانان ایرانی تنها در رفتن به رستوران و غذاخوردن خلاصه شده است بنابراین برخی از آنها با رفتن به پارتی‌های شبانه سعی می‌کنند که به شادی ناسالم دست پیدا کنند. این مجالس زمینه آشنایی جوانان با یکدیگر را فراهم می‌کند بنابراین آن‌ها همسر آینده‌شان را تنها از روی عشق‌های خیالی و بدون شناخت کامل انتخاب می‌کنند و قطعاً در زندگی مشترک خود با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند.

بنابراین برای اینکه احتمال موفقیت در زندگی مشترک افزایش پیدا کند، مشاوره جوانان پیش از ازدواج با مشاوران مجرب و والدینشان ضروری است. جوانان باید نخست به شناخت کاملی از خودشان در زندگی رسیده باشند سپس برای زندگی مشترک آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

گزارش از پگاه آقایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
گزارش خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
زن مطلقه درجامعه زیاد شده و آسیب بزرگی برای جامعه هستند وباعث فروپاشی زندگی زنهای شوهردار میشوند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
این سخن وی که میگوید (مردان باید پیش از ازدواج به استقلال مالی رسیده باشند) با فرهنگ قرآنی در تضاد است لطفن از کارشناسان با سوادتری استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
این سخن وی که میگوید (مردان باید پیش از ازدواج به استقلال مالی رسیده باشند) با فرهنگ قرآنی در تضاد است لطفن از کارشناسان با سوادتری استفاده کنید