سعد الحدیث؛

شرط حل مشکل با مقامات اقلیم کردستان، عقب‌نشینی آنان از همه‌پرسی است

سخنگوی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد حل مشکلات با منطقه کردستان تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آنها به وحدت و تمامیت ارضی این کشور اعتراف کنند.

شرط حل مشکل با مقامات اقلیم کردستان، عقب‌نشینی آنان از همه‌پرسی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه،  سعد الحدیث، سخنگوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، اظهار داشت شرط اساسی حل مشکل با اربیل، عقب نشینی از همه‌پرسی و نتیجه آن است.

سعد الحدیث گفت دولت فدرال به قانون اساسی پایبند است؛ قانون اساسی مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک را تحت نظارت دولت فدرال در بغداد می داند و نیروهای فدرال نیز تا پیش از تسلط گروه تروریستی داعش بر برخی از مناطق در عراق، در مناطق مورد اختلاف حضور داشتند.

سخنگوی حیدر العبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر نیروهای پیشمرگه مانع حضور نیروهای فدرال در کرکوک شوند، آیا نیروهای فدرال وارد درگیری مسلحانه می شوند؟ افزود ما درباره سناریوهای فرضی صحبت نمی کنیم؛ بلکه سخن ما درباره واقعیت هاست. بالاترین اولویت کنونی دولت فدرال آزادسازی مناطق باقیمانده از کرکوک است. من تنها به مقامات کرد و جبار یاور، دبیر کل پیشمرگه، یادآور می شوم که تروریست های داعش همچنان در استان کرکوک حضور دارند. در نتیجه اولویت دولت فدرال آزادسازی کامل استان کرکوک است؛ به همین منظور در این مرحله در پی آن نیستیم تا با برخی از طرف ها وارد مشکل شویم و این مشکل تمرکز ما را در رسیدن به پیروزی با کمترین هزینه به هم بریزد. با این حال همزمان هیچگاه از اختیارات دولت فدرال در مدیریت و نظارت بر مناطق مورد اختلاف فروگذار نخواهیم کرد.

مجری العربیه به اولتیماتوم بغداد به اربیل برای تحویل دادن فرودگاه ها و گذرگاه ها به بغداد اشاره کرد و افزود آیا پیش بینی شما این است که مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، در دقایق پایانی در برابر این فشارها عقب‌نشینی خواهد کرد؟
سعد الحدیثی پاسخ داد حل مشکلات با منطقه کردستان عراق تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آنها از همه پرسی و نتیجه همه پرسی عقب نشینی کنند؛ به وحدت و تمامیت ارضی کشور از جمله حاکمیت کشور بر مناطق زیر سلطه حکومت محلی کردستان اعتراف کنند و به قانون اساسی به عنوان سازوکاری برای گفت و گو احترام بگذارند. این موارد مواضع ما در برخورد با حکومت محلی کردستان است و ما در این راه هیچگاه از وحدت عراق کوتاه نخواهیم آمد.

مجری العربیه پرسید حکومت محلی در کردستان عراق همه این موارد را رد کرده و توجه اصلی خود را به نتیجه همه پرسی متمرکز کرده است، در چنین شرایطی اقدام شما چیست؟
سخنگوی حیدر العبادی تصریح کرد ما درپی اجرای تدابیر قانونی، سیاسی، اقتصادی ، تجاری و دیگر تدابیر هستیم تا بتوانیم منطقه کردستان را وادار کنیم به اختیارات و حاکمیت دولت فدرال بر مناطق عبور و مرور مرزی، اعم از زمینی یا هوایی، که مجرای حمل و نقل مواد نفتی و غیر نفتی است احترام بگذارد. در این زمینه تدابیری داریم و هماهنگی هایی را با برخی کشورها خواهیم داشت. ممکن است امروز شاهد التزام عملی کردستان به چنین مواردی نباشیم؛ اما در آینده التزامشان را آشکار خواهند کرد همانگونه که چند روز قبل از گفت و گو طفره می رفتند اما امروز دم از گفت و گو می زنند.

 

انتهای پیام/

سخنگوی العبادی شرط حل مشکل اقلیم کردستان را نفی همه‌پرسی دانست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار