واکسیناسیون 3 هزار قلاده سگ گله و صاحب دار درسال جاری

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه به تشریح اقدامات این اداره کل در راستای پیشگیری و مقابله با بیماری هاری در استان پرداخت.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،مجید همتیرییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بیست و هشتم سپتامبر روز درگذشت "لویی پاستور" شیمیدان و باکتری‌شناس معروف فرانسوی کاشف واکسن بیماری هاری است؛ پاستور برای نخستین بار برای معالجه یک کودک از واکسن استفاده کرد که با موفقیت همراه بود از آن سال به بعد بخاطر بزرگداشت این کشف بزرگ و حیاتی (واکسن هاری) توسط وی سازمان بهداشت جهانی این روز را بنام روز جهانی مبارزه با هاری نامگذاری کرده است.


 همتی هاری را یک بیماری حاد ویروسی عنوان کرد و گفت: این بیماری در صورت بروز درمانی ندارد، با مشاهده علائم بیماری تلف شدن انسان یا دام حتمی بوده و تنها راه مقابله پیشگیری است.


به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، گزش و چنگ زدن حیوانات آلوده، تماس مخاطی و وجود زخم باز از مهمترین راه های انتقال بیماری هاری محسوب می شود.


 همتی مخزن این بیماری را حیوانات گوشت خوار دانست و بیان داشت: حیوانات از لحاظ حساسیت به بیماری به چند گروه از جمله (روباه، گرگ و شغال)، (خرگوش، خفاش، گربه) و (سگ، میمون، گاو) تقسیم می شوند که انسان نیز در گروه آخر قرار می گیرد و به ترتیب حساسیت آن ها کمتر می شود؛ البته انتقال این بیماری در بین پرندگان نیز چندان مطرح نیست.


وی کمون این بیماری را بین یک هفته تا 6 ماه عنوان و تصریح کرد: بیماری هاری کمون بالایی دارد و در این دوره که بعد از آن علائم بیماری مشاهده می شود امکان درمان وجود دارد و از طریق واکسیناسیون و واکسن تراپی می توان آن را درمان کرد.


این مقام مسئول اقدامات دامپزشکی در راستای پیشگیری از این بیماری را شامل واکسیناسیون، کنترل جمعیت حیوانات ولگرد و برپایی کارگاه های آموزشی برشمرد و افزود: سال گذشته 16 هزار قلاده سگ گله و صاحب دار در استان علیه بیماری هاری واکسینه شدند.


وی با بیان اینکه امسال نیز تا کنون 3 هزار قلاده سگ گله و صاحب دار در استان علیه هاری واکسینه شدند افزود: با توجه به اینکه با سرد شدن هوا و حرکت حیوانات حیات وحش به سمت روستاها و ریسک انتقال بیماری در ماه های آذر، دی و بهمن کار مایه کوبی علیه این بیماری هرساله از شهریورماه آغاز می شود که پیش بینی می شود امسال نیز بیش از 16 هزار قلاده سگ گله در استان علیه هاری مایه کوبی شوند.


 همتی یادآور شد: در خصوص کنترل جمعیت حیوانات ولگرد بدون صاحب در اطراف شهرها سازمان های مردم نهاد نسبت به نگهداری آنها اقدام می کنند که در این زمینه فرمانداری ها باید حساس باشند، چراکه کنترل جمعیت حیوانات ولگرد در کاهش ریسک ابتلا به بیماری هاری بسیار حائز اهمیت است.


وی اظهار داشت: در زمینه آموزش و اطلاع رسانی نیز هرساله برای پرسنل دامپزشکی و شبکه های بهداشت و همچنین برای روستاییان کارگاه های آموزشی و آموزش چهره به چهره برگزار می شود و واکسیناتورهای دامپزشکی در هنگام مراجعه در مورد راه های انتقال و پیشگیری از این بیماری توصیه های لازم را به آنها انجام می دهند.


این مقام مسئول همچنین از مردم خواست که موارد مشکوک به هاری با علائمی همچون فلجی عضلات، حساس شدن به نور، حمله و گزش توسط حیوانات، گوشه گیری و از بین رفتن ترس حیوان را حتما به شبکه های دامپزشکی گزارش دهند تا با اعزام اکیپ ها مورد بررسی قرار گیرد.


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم جلوگیری از کشتار غیرمجاز به عنوان یکی از راه های انتقال بیماری هاری گفت: کشتار غیرمجاز از دو جنبه کشتار دام هار و درگیر کردن حیات وحش از طریق بقایای لاشه حیوان آلوده مخاطرات جدی ایجاد می کند.


وی پاکسازی اطراف شهر از زباله ها، مبارزه با حیوانات ولگرد، معدوم کردن حیوانات گزیده شده در اثر حمله گرگ به گله و نیز پایش حیات وحش توسط محیط بانان و گزارش تلفات و موارد مشکوک از طریق سامانه تلفنی 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 به کارشناسان اداره کل دامپزشکی را از دیگر موارد مهم در پیشگیری از این بیماری اعلام کرد.

 

انتهای پیام/ز

تشریح اقدامات دامپزشکی کرمانشاه در راستای مقابله با بیماری هاری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار