ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

زمان برگزاری هفته کتاب و دبیر اجرایی جایزه جلال‌ مشخص شد

زمان برگزاری بیست و پنجمین هفته کتاب، در نخستین جلسه شورای سیاست گذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تعیین شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در هفته گذشته در حوزه ادبیات رخ داد.در اینجا به ذکر این رویدادهای ادبی می پردازم:

20 تا 26  آبان زمان برگزاری بیست و پنجمین هفته کتاب تعیین شد

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر محمد سلگی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورا روز سه‌شنبه (4 مهرماه) برگزار و در این جلسه 20 تا 26 آبان ماه به عنوان زمان برگزاری برنامه‌های این هفته تعیین شد.

دکتر سلگی در ابتدای این جلسه با اشاره به سابقه‌ برگزاری هفته کتاب در دو دهه‌ گذشته گفت: در نیمه اول سال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است. در نیمه دوم سال نیز «هفته کتاب» بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور بر محور کتاب و کتابخوانی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی افزود: طبیعتا این رویداد فرهنگی بزرگ با این پیشینه برگزاری نیازمند برنامه‌ریزی ویژه است. این رویداد فرهنگی از سویی جنبه نمادین دارد و از سوی دیگر تلاش دارد، به گسترش کتابخوانی در کشور کمک کند. به همین جهت شورای سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی دو بازوی برگزاری این رویداد مهم فرهنگی محسوب می‌شوند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وظایف شورای سیاست‌گذاری گفت: این شورا با ترکیب محدود خود وظیفه دارد، درباره‌ اهداف و برنامه‌ها به تصمیم‌گیری بپردازد؛ زیرا این رویداد فرهنگی گستره‌ای از موضوعات و تکالیف را در برمی‌گیرد و اقشار بسیاری را درگیر می‌کند. برای نمونه گستره‌ فعالیت‌های هفته کتاب شامل کتابخانه‌های زندان‌ها نیز می‌شود و در این هفته برنامه‌هایی برای این اقشار نیز برگزار می‌شود.

انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب

با حکم محمد سلگی؛ سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد فرهنگی منصوب شدند.

بر اساس احکام صادر شده آقایان محمود صلاحی، علیرضا مختارپور، سعید علی‌پور، محمود آموزگار، حسین میرزایی، محمد مهدی احمدی، محمدرضا فراهانی، فریدون عموزاده خلیلی، علیرضا حاجیان‌زاده، مهدی اسماعیلی‌راد، مجید غلامی‌جلیسه، فریبرز خسروی، علی اصغر سیدآبادی، همایون امیرزاده، نیکنام حسین‌پور، سیاوش پیریایی، داریوش رضوانی، عیسی علیزاده و خانم اشرف بروجردی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.

ساختار جدید سازمانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ابلاغ شد

با هدف افزایش توان نیروی انسانی در حوزه انجام فعالیت‌های محتوایی و اجرایی، ساختار جدید سازمانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ابلاغ شد.

مهدی قزلی در این باره افزود: همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد؛ این تصمیم هیئت مدیره مبتنی بر ساختارهای سازمانی فعال در دیگر مجموعه‌های فرهنگی مشابه بود که از یک‌سو با هدف چابک‌سازی سازمانی تحقق یافته و از سوی دیگر نیم‌نگاهی نیز به همسان‌سازی زیرمجموعه‌های مرتبط با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است. مجموعه‌هایی که در ساختارهایی با دو معاونت محتوایی و اجرایی فعالیت می‌کنند.

قزلی همچنین درباره تغییرات ایجاد شده در ساختار سازمانی بنیاد خاطرنشان کرد: بر اساس ساختار جدید که به تصویب اعضای هیئت مدیره بنیاد شعر و ادبیات داستانی رسید، فعالیت‌های بنیاد از این پس در 4 بخش (2 معاونت و 2 مدیریت) زیر نظر مستقیم مدیرعامل پیگیری خواهد شد

دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌ احمد مشخص شد

مهدی قزلی مدیرعامل این بنیاد که پیش از این دبیر اجرایی و عهده‌دار برگزاری 3 دوره گذشته جایزه ادبی جلال آل احمد، جشنواره بین‌المللی شعر فجر و نیز جایزه ادبی پروین اعتصامی شده بود؛ بار دیگر از سوی سید عباس صالحی وزیر ارشاد، به عنوان دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب شد.

رونمایی از کتاب «دِین» در باشگاه خبرنگاران جوان

مراسم رونمایی از کتاب «دِین» در باشگاه خبرنگاران جوان، با حضور رئیس حوزه هنری برگزار شد.در این مراسم، علاوه بر محسن مومنی شریف، حجت الاسلام و المسلمین حمید علم الهدی برادر شهید محمد حسین علم الهدی، عبدالحمید قره‌داغی مدیر انتشارات سوره مهر، علیرضا مسرتی نویسنده کتاب و جمعی از خانواده‌های شهدا حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.