کره شمالی، محور اصلی دیدارهای ترامپ در نخستین سفرش به جنوب شرق آسیا

رئیس‌جمهور آمریکا در ماه نوامبر به جنوب شرق آسیا سفر و با متحدانش درباره «تهدید هسته‌ای کره شمالی» گفتگو می‌کند.

نخستین سفر ترامپ به آسیا؛ کره شمالی در کانون توجهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه نوامبر برای نخستین بار از زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش به جنوب شرق آسیا سفر می کند. ترامپ در این سفر در ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین توقف می‌کند و به نظر می‌رسد موضوع اصلی گفتگوها در این دیدارها، «تهدید هسته‌ای کره شمالی» باشد. رئیس‌جمهور آمریکا به همراه همسرش از 3 تا 14 نوامبر به آسیا می‌رود و در دو نشست مهم «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک» در ویتنام و «انجمن ملل آسیای جنوب شرقی» در فیلیپین شرکت خواهد کرد.

شرکت ترامپ در نشست مانیل –پایتخت فیلیپین- تا روزهای اخیر قطعی نبود. مقامات بر این باور بودند ترامپ به دلیل مخالفت با رئیس‌‌جمهور فیلیپین که مسئول برگزاری چندین تظاهرات ضد آمریکایی بوده است، در این نشست شرکت نمی‌کند. مقامات آمریکایی گفتند سران کشورهای آسیایی که هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کردند ترامپ را متقاعد کردند با هم پیمانان اصلی خود در آسیا در این نشست شرکت کند.

یک دیپلمات آسیایی از تصمیم ترامپ برای بازدید از مانیل استقبال کرد. از نظر او سفر ترامپ به مانیل به کشورهای منطقه این اطمینان را می دهد که سیاست آسیای آمریکا فقط درباره کره شمالی نیست؛ بلکه درباره جنوب شرقی آسیا نیز هست. به گفته این مقام آسیایی خروج آمریکا از پیمان ترنس-پسیفیک در اوایل سال جاری سوالاتی را درباره میزان تعهد آمریکا به منطقه ایجاد کرد. اما سفر مقامات ارشد آمریکا از جمله وزیر خارجه، وزیر دفاع، وزیر تجارت  آمریکا و اکنون سفر ترامپ به این منطقه نشان می‌دهد واشنگتن به جریان‌های منطقه بی تفاوت نیست.

رویترز نوشت ترامپ که اخیرا درگیر لفاظی‌های شدیدی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، بوده است از این فرصت استفاد خواهد کرد تا هم‌پیمانانش را برای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ متقاعد کند. ترامپ فشار زیادی را بر چین وارد کرده است تا در حل مسائل پیش آمده درباره برنامه هسته ای کره شمالی اقداماتی جدی انجام دهد. با اینکه اصرار ترامپ در این خصوص چندان هم موفق نبوده است او روز سه‌شنبه از تلاش‌های رئیس‌جمهور چین قدردانی کرد.

انتهای پیام/

ترامپ در نخستین سفرش به جنوب شرق آسیا، موضوع کره شمالی را محور اصلی دیدارهایش قرار می دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار