ژن عامل بروز مشکلات مغزی در نوزادان مبتلایان به ویروس زیکا کشف شد

محققان علوم پزشکی اعلام کردند ژن عامل بروز مشکلات مغزی در نوزادان زنان مبتلا به ویروس زیکا را کشف کرده‌اند.

ژن عامل بروز مشکلات مغزی در نوزادان مبتلایان به ویروس زیکا کشف شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، محققان علوم پزشکی اعلام کردند نوعی ژن کوچک در ویروس زیکا سبب بروز مشکلات مغزی ( موسوم به میکروسفالی) در نوزاد زنان مبتلا به این ویروس می شود.

دانشمندان می گویند ژن موسوم به اس 139 ان S139N ویروس را به نوع مرگباری تبدیل می کند. در واقع می توان این ژن را به عنوان عامل میکروسفالی نوزادان معرفی کرد.

ویروس زیکا که توسط پشه به انسان منتقل می شود، عوارض خطرناکی مانند میکروسفالی (کوچکی جمجمه و اختلال رشد مغزی) ایجاد می کند. پزشکان در خصوص این عوارض ابراز نگرانی کرده اند. این بیماری که در اکثر موارد بدون علامت است یا علائم خفیفی همچون تب خفیف، سردرد، درد مفاصل، التهاب و قرمزی ملتحمه چشم و لکه های پوستی دارد، از راه خون منتقل می شود. علاوه بر این، همانند ویروس دنگی، نیل غربی و تب نخستین بار به وسیله پشه منتقل شده است و در سال 1947 میلادی در جنگل زیکا در اوگاندا شناسایی شد.

ویروس زیکا از سال 2016 میلادی، در کشورهای آمریکایی همه گیر شد و توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک هشدار جهانی با آن مقابله شده است.کارشناسان امور بهداشت اعلام کردند که شیوع ویروس زیکا در قاره امریکا تا حدی جدی گرفته شده است که در برخی کشورها از زنان خواسته اند از بارداری تا سال 2018 جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام/

کشف ژن عامل میکروسفالی در ویروس زیکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار