نحوی‌نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مراقبت خانگی سالمندان نیازمند آموزش است/ زنگ خطر بحران سالمندی در ایران به صدا درآمد

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، مراقبت خانگی از سالمندان و آموزش آن را مهم و تاثیرگذار دانست.

مراقبت خانگی سالمندان نیازمند آموزش است/ زنگ خطر بحران سالمندی در ایران به صدا درآمدحسین نحوی‌نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مراقبت خانگی یک اصل است و مراکز و موسسات باید نقش موثری در آموزش و ارائه خدمت در منزل داشته باشند.

وی افزود: سازمان بهزیستی دو نقش در مورد سالمندان دارد، یک نقش آن در غالب دبیرخانه شورای ملی سالمندان و برنامه های گسترده ای است که برای کل سالمندان است و از آنجایی که بهزیستی عامل اجرا نیست و عامل هماهنگی است باید نهادهای متولی دیگری هم در این عرصه ورود پیدا کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه اظهار داشت: در بخش سالمندی سازمان بهزیستی، سند ملی سالمندی از موضوعاتی است که توسط همکاران متخصص این حوزه در بهزیستی در حال بحث و پیگیری است و با تصویب نهایی آن شاهد جریانات ارزشمندی در حوزه سالمندان خواهیم بود.

۵۰۰ هزار فرد ناتوان و معلول تحت پوشش بهزیستی

نحوی‌نژاد عنوان کرد: خوشبختانه در بحث سند ملی سالمندی و تعاملات بخش سالمندی بهزیستی با وزارت بهداشت شاهد حمایت هایی خوبی بوده ایم امادر بخش دوم حدود ۵۰۰ هزار فرد ناتوان و معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که در بخش های مختلف سازمان خدمت می گیرند.

وی افزود: در بخش خدمات مواردی نظیر خدمات نگهداری، مراقبت روزانه، مراقبت در منزل، اعطاء مستمری، وسائل کمک توانبخشی، بحث اوقات فراغت و توانمندسازی مطرح است و دربخش اجتماعی برخی از زنان سرپرست خانوار که به سالمندی رسیده اند یا تعدادی از سالمندان از کار افتاده به علت بیماری و مسائل اعتیاد یا سایر موارد تحت پوشش هستند که در کل این افراد حدود ۵۰۰ هزار نفری می باشند که تحت پوشش بهزیستی هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان این مطلب، گفت: مراقبت از معلولان و سالمندان از موضوعاتی است که نیازمند آموزش است و در این راستا دوره آموزشی در راستای اجرای تفاهمنامه همکاری مشترک با موسسه ASBدر جهت بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی و افزایش تعاملات با توجه به لزوم توسعه فعالیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، توانپزشکی و توانبخشی درخصوص کمک‌های اولیه به معلولان، کودکان و سالمندان در زمان وقوع بلایا و حوادث و آموزش به کارشناسان جهت ارائه خدمات مددکاری توانبخشی و اجتماعی طراحی شده است.

وی افزود: کشور آلمان در امدادرسانی بحران‌های کشورهای دیگر سابقه مثبت دارد و از آنجایی که اثرات ماندگار 2 موسسه توانبخشی آلمان در زلزله گیلان و زنجان همچنان موجود است از تجارب موسسه آلمانی در نگهداری از معلولان و سالمندان ایده گرفتیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به کنوانسیون جهانی بر تقویت ارتباط منطقه‌ای و جهانی تاکید کرد و در پایان گفت: امیدواریم با حفظ شان و منزلت سالمندان که ذخایر ارزشمند جامعه هستند بتوانیم شاهد ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان کشور و پوشش حداکثری این گروه ها باشیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.