چگونه از ابتلا به بیماری‌های میکروبی در مکان‌های عمومی در امان بمانیم؟

مکان‌های متعددی به دلیل رفت و آمد بسیار سبب ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف می‌شوند که می‌توان با انجام اقداماتی بسیار آسان از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

چگونه از ابتلا به بیماری‌های میکروبی در مکان‌های عمومی در امان بمانیم؟به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دنیای ما میلیون‌ها باکتری و جاندار ذره بینی زندگی می‌کنند که با چشم عادی دیده نمی‌شوند، اما در ابتلای افراد به بیماری‌ها موثرند، البته تعداد بسیار زیادی از این جاندران میکروسکوپی نیز برای سلامت انسان‌ها و حفظ اکوسیستم دنیا مفید هستند، اما آن تعداد باکتری خطرناک می‌توانند مسبب بسیاری از بیماری‌ها شوند. یکی از مکان‌هایی که به دلیل رفت و آمد و تماس افراد مختلف با وسایل و داشتن هوایی مرطوب سبب ابتلای افراد به بیماری می‌شود سالن‌های ورزشی است.

بسته به نوع ورزشی که شما انتخاب می‌کنید هر وسیله‌ای که با آن در تماس هستید مانند دستگاه‌های بدن سازی، زیرانداز‌های ورزشی، توپ و راکت‌های بازی، شیرآلات و دمپایی‌های استحمام در استخر‌های عمومی، سونا و جکوزی، همگی می‌توانند سبب انتقال میکروب و باکتری‌ها از فردی به فرد دیگر شوند؛ از جمله بیماری‌های قابل انتقال در اثر تماس با وسایل مشترک و یا تنفس در هوای مرطوب حاوی ویروس می‌توان زگیل، بثورات جلدی، آکنه، تب خال، عفونت‌های باکتریایی، آنفلوآنزا، ابر ویروس MRSA، E.coli، اسهال، استفراغ و کرم‌های قارچی را نام برد.

برای جلوگیری از بروز این بیماری‌ها کارشناسان موارد زیر را به افراد توصیه می‌کنند: تمیز کردن وسایل ورزشی قبل و پس از ورزش، با استفاده از دستمال مرطوب ضد باکتری و خشک کردن آن، شستن دست‌ها قبل و بعد از مراجعه به سالن‌های ورزشی، همراه داشتن یک حوله یک بار مصرف برای خشک کردن تعریق بدن، خودداری از مراجعه به سالن ورزشی اگر دچار بیماری بوده یا زخم و جراحتی برروی بدن خود دارید.همراه داشتن لباس مخصوص ورزش که پس از اتمام تمرین باید آن را تعویض کنید، زیرا به دلیل تعریق بدن می‌تواند زمینه ساز ابتلای شما به سرماخوردگی یا راش‌های پوستی شود.

یکی از مهم ترین منبع‌های وجود آلودگی در سالن‌های ورزشی زیرانداز‌ها هستند به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد زیر انداز ورزشی شخصی با خود به همراه داشته باشند و یا حداقل از یک ملحفه بر روی زیر انداز ورزشی استفاده کنند تا آلودگی احتمالی وارد بدن آن‌ها نشود.

استفاده از کفش مناسب سالن ورزشی و دمپایی برای راه رفتن در کنار استخر نیز می‌تواند مانع از بروز آلودگی و عفونت‌های قارچی و باکتریایی شود. استفاده از عینک مخصوص شنا و گیره‌های محافظت از بینی و گوش هم می‌تواند مانع از ورود آب و آلودگی‌های احتمالی همراه با آن به بدن شود. در زمان استحمام در حمام‌های عمومی سالن‌های شنا و سونا، شست و شوی شیر آلات با صابون و ژل‌های شوینده می‌تواند مانع از سرایت آلودگی به بدن شود.

کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند افراد به سالن‌های ورزشی مراجعه کنند که از سطح بالای بهداشت و نظافت برخوردار است، خوردن مکمل‌های ویتامینی تحت نظارت پزشک، مصرف میوه و سبزی‌های تازه، نوشیدن به میزان کافی آب، انجام ورزش‌های هوازی همچون دو و پیاده روی در نور آفتاب نیز می‌تواند مانع از بروز بیماری در افراد شود.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

شیوه هایی نوین برای نسخه پیچ کردن بیماری‌های میکروبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار