رئیس بهزیستی اردکان؛

اعلام آمادگی اداره بهزیستی اردکان در زمینه برگزاری دوره های آموزشی ویژه سالمندان/بیش از 9درصد جمعیت شهرستان اردکان سالمند هستند

رئیس بهزیستی اردکان گفت:بیش از 9درصد جمعیت شهرستان اردکان سالمند هستند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ امیر ولی عضد زاده رئیس اداره بهزیستی اردکان تعداد افراد بالای 60 سال این شهرستان را در سال 1395هفت هزار و 500 نفر ذکر کرد و گفت: این تعداد شامل 9 و سه دهم درصد جمعیت شهرستان است .

عضد زاده هزینه های بالای درمان و مراقبت از سالمندان را دلیلی بر غیر علمی بودن رفتارها و سبک زندگی افراد در طول زندگی بر شمرد و بر لزوم ترویج سبک زندگی سالم و برنامه ریزی مستمر و طولانی مدت در این حوزه تاکید کرد.

دبیر شورای ساماندهی امور سالمندان شهرستان از مسئولان دستگاه ها خواست تا نسبت به مناسب سازی محیط ویژه این گروه سنی بیش از پیش در جامعه اهتمام به خرج دهند.

عضد زاده با اشاره به شعار روز جهانی سالمندان در سال 2017 میلادی حرکت به سوی آینده ، بهره گیری از استعدادها ، همکاری ها و مشارکت سالمندان در جامعه تشکیل بنیاد فرزانگان را عامل مهمی برای مشارکت فعال سالمندان در تصمیم گیری ها و بهره گیری از تجربه ارزشمند آنان در حل مشکلات جامعه بویژه در حوزه سالمندان دانست.

کارشناس امور سالمندان اردکان در ادامه بر لزوم اجرایی شدن مصوبه قبلی شورا از جمله ایجاد بیمارستان دوستدار سالمند ، مناسب سازی اماکن بهداشتی درمانی و فرهنگی و ورزشی جهت تسهیل دسترسی عموم افراد جامعه و بویژه معلولان و سالمندان تاکید کرد.

این مسئول همچنین آمادگی اداره بهزیستی را در زمینه برگزاری مستمر دوره های آموزشی ویژه سالمندان با همکاری شبکه بهداشت اعلام کرد.

این کارشناس در ادامه به هفته تکریم سالمندان،10لغایت 16 مهرماه ، اشاره کرد و افزود: بر اساس شاخص های سازمان جهانی بهداشت، ایران هم اینک وارد مرحله‌ نخست سالمندی شده است.

عضد زاده در این ارتباط توضیح داد که 7 تا 14 درصد جمعیت کشور سالمند هستند و پیش‌بینی می ‌شود تا 30 سال آینده وارد مرحله سوم،فوق سالمندی، یعنی جمعیت بیش از 21 درصد سالمند خواهد شد.

رئیس اداره بهزیستی اردکان اظهار کرد : سالمندی پدیده ای چند وجهی است و به ناچار برای مدیریت درست و دانش محور آن نیز بایستی برنامه ای همه جانبه نگر و چندوجهی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای این مهم، باید تمام نیازهای حال و آینده سالمندان، خانواده سالمندان و اجتماع سالخورده و پیرامون سالمند را در نظر داشت و برای آن برنامه ریزی کرد .

وی از جمله نیازهای اساسی سالمندان را اشتغال مناسب، درآمد کافی، بهداشت و درمان، بیمه های پایه و تکمیلی، خانه مناسب، وسایل آمد و شد مناسب، بهینه سازی اوقات فراغت، ازدواج سالمندان، احترام و حفظ جایگاه سالمندان در نظام خانواده و اجتماع، مشارکت اجتماعی و حضور فعال در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و... دانست.

وی افزود : در میان همه این اولویت ها و نیازهای دوران سالمندی برنامه ریزی چگونگی برخورد و مواجهه با آن از جمله وظایف و مسئولیت های اجتماعی دولت هاست.

وی اظهار کرد: برنامه ریزی برای داشتن سالمندی فعال، پویا و سالم از اهمیتی چند چندانی برخوردار و حاصل ارتباطی دوسویه است که جز دولت، سالمندان نیز در راستای دسترسی و دستیابی به آن دارای نقشی مهمی دارند.

عضدزاده هدف سالمندی پویا را ، افزایش طول عمر توأم با سلامتی و ارتقای کیفیت آن برای تمام مردم از جمله افراد ضعیف، ناتوان و آنهایی که نیازمند مراقبت مستمر هستند بیان کرد.

به گفته وی سالمندی فعال به معنی تداوم مشارکت در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معنوی و روابط شهروندی است، نه فقط توانایی جسمی یا مشارکت در نیروی کار.

رئیس اداره بهزیستی اردکان افزود : باید باور کرد، افرادی که از کار باز‌نشسته می‌ شوند، به سبب داشتن تجارب ارزشمند، همچنان می‌توانند در جامعه نقشی فعال و کارا داشته باشند و در برنامه ریزی و امور اجرایی، کمک کار خانواده‌های خود، هم سن و سال‌ها، جوامع و ملل باقی بمانند و بایستی برای تقویت این نقش و تاثیرگذاری هرچه بیشتر آنها در جوامع، برنامه ریزی کرد.

شهر اردکان مرکز شهرستانی به این نام در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.

شهرستان اردکان در شمال استان یزد قرار دارد، جمعیت آن 98 هزار نفر است.

انتهای پیام/ ی

بیش از 9درصد جمعیت شهرستان اردکان سالمند هستند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار