مدیرکل انتقال خون یزد؛

اهدای خون عزاداران حسینی در دهه نخست ماه محرم در یزد

مدیرکل انتقال خون یزد گفت: مردم خداجو و عزادار این استان در دهه نخست ماه محرم امسال یک هزار و 71 واحد خون اهدا کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ نقی تقوایی مدیرکل انتقال خون یزد گفت: مردم خداجو و عزادار این استان در دهه نخست ماه محرم 1439هجری قمری، یک هزار و 71 واحد خون اهدا کردند.

تقوایی افزود: در این مدت یکهزار و 426 نفر به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کردند که یک هزار و 71 نفر موفق به اهدا خون شدند.

وی تعداد خون دهندگان مستمر را در این مدت 74 درصد بیان کرد و یادآور شد: اهدا کننده مستمر به کسی اطلاق می شود که در یک سال حداقل 2 بار خون اهدا کرده باشد.

تقوایی بیان کرد: از مجموع اهدا کنندگان خون 25.9 درصد با سابقه یک دهم درصد هم بار اولی بودند و همچنین 98.4 درصد اهدا کنندگان مرد و بقیه زن بودند.

این مسئول تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا را 171 نفر بیان کرد و گفت: از 110 نفر آنها خونگیری شد.

وی یادآور شد: خون اهدایی در اعمال جراحی، تصادفات، زایمان و بسیاری از بیماریها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می گیردو

مدیر کل انتقال خون استان افزود: همچنین روز 13محرم پایگاه های انتقال خون در مسجد ملا اسماعیل آماده خونگیری از مردم است و اهدا کنندکان کارت ملی را به همراه داشته باشند.

همه ساله بر اساس یک رسم کهن به مناسبت 13 محرم مراسمی ویژه ای با حضور هیات های عزادار در مسجد یاد شده که محل برگزاری نمازجمعه یزد است، برگزار می شود.

هم اکنون چهار پایگاه انتقال خون در شهرهای یزد، اردکان و میبد در استان فعال است.

متوسط اهداکنندگان خون در استان به ازای هر هزار نفر جمعیت 37 نفر است در حالیکه این رقم در کشور 27 نفر است.

استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی زندگی می کنند.

انتهای پیام/ ی

اهدای خون  در روزهای تاسوعا و عاشورا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار